Warsztaty ASTUTE w Warszawie
W dniach 12-13 stycznia 2009 r. odbyły się w Warszawie warsztaty ASTUTE (Advancing Sustainable Transport in Urban areas to promote Energy Efficiency). Ponieważ my również przyłożyliśmy ręki do ich programu, zamiast tradycyjnej relacji oddamy głos gościom z Torunia.
Relacja z Torunia
Dwóch członków Stowarzyszenia Rowerowy Toruń miało przyjemność uczestniczyć w szkoleniu ASTUTE zorganizowanym przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy. Program Astute ma za zadanie zrozumienie, zidentyfikowanie i wyeliminowanie barier uniemożliwiających zwiększanie wykorzystania w Europie przyjaznych środowisku oraz energooszczędnych środków transportu, do których należy przemieszczanie się pieszo i na rowerze. Poniżej krótka relacja ze szkolenia.
Spotkanie rozpoczął Paul Henderson, Szef Projektów Europejskich LEPT (Europejskiej Platformy na rzecz Transportu przy Radzie Londynu ), który przedstawił cele i założenia projektu Astute. Następnie Marek Utkin z Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej BDiK wystąpił z referatem pod nazwą: 10 barier ASTUTE w Warszawie – jak wyglądają w rzeczywistości
.
W pierwszy dzień szkoleń można było wysłuchać jeszcze wystąpień Aleksandra Buczyńskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze na temat struktury i przyczyn wypadków rowerowych w Warszawie; dr Macieja Gduli i dr Przemysława Sadury z Instytutu socjologii UW na temat wpływu pochodzenia i pozycji społecznej mieszkańców Warszawy na stosunek do używania roweru; Marek Utkin zaprezentował przykłady dobrych stojaków rowerowych, a dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej przedstawił założenia planowanej warszawskiej Velostrady mającej łączyć Mokotów z Ursynowem.
Drugi dzień szkolenia obejmował m.in pokaz filmu Kopenhaga – miasto rowerzystów
, prezentację przedstawioną przez Marcina Jackowskiego ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod nazwą Jak nie zmarnować pieniędzy na infrastrukturę rowerową
oraz wystąpienie Marka Utkina na temat prorowerowych rozwiązań w miastach europejskich.
W szkoleniu wzięło udział około 40 osób. W większości byli to urzędnicy z warszawskiego ratusza oraz z warszawskich dzielnic, jednak przyjechały również osoby m.in z Łodzi i Kielc. Organizacje pozarządowe reprezentowało Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Rowerowy Białystok oraz Rowerowy Toruń.
Tego typu szkolenia są jak najbardziej wskazane zważywszy na niski poziom rozwoju rowerowej infrastruktury w polskich miastach. Urzędnicy odpowiedzialni za kształt tejże infrastruktury winni czerpać sprawdzone wzorce z Zachodu, a nie próbować wprowadzać „autorskie rozwiązania” (przykładowo fazowana kostka, załamania zamiast łuków na drogach rowerowych), które rowerzystów raczej nie zadowolą. Tego typu szkolenia powinny zwrócić uwagę na jeszcze jeden bardzo ważny fakt: infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki rowerowe, ale również (a może przede wszystkim) pasy rowerowe w jezdni i ulice o ruchu uspokojonym.
Na sali często padały z ust urzędników stwierdzenia, że brakuje rowerowej infrastruktury z powodu ograniczonych możliwości finansowych. Oczywiście pieniądze są problemem, ale przecież koszt remontu ulicy, a koszt wytyczenia chociażby kontrapasa rowerowego są niewspółmierne względem siebie. Główną przyczyną braku infrastruktury rowerowej i jej niska jakość nie jest spowodowana brakiem pieniędzy, a raczej małą znajomością tematu wśród urzędników oraz brak woli politycznej do wprowadzania prorowerowych zmian. Miejmy nadzieję, że z czasem i w polskich miastach doczekamy się porządnej rowerowej infrastruktury. Tego typu szkolenia mogą i powinny się temu przysłużyć.
Na zakończenie relacji przedstawiamy 10 barier rozwoju ruchu rowerowego i pieszego w miastach zidentyfikowanych przez Astute oraz kilka zdjęć ze szkolenia.
1. Problemy z bezpieczeństwem i zabezpieczeniami
2. Niewystarczająca informacja
3. Niewłaściwe środowisko i infrastruktura
4. Brak infrastruktury i wsparcia
5. Niedostateczne postrzeganie przez opinię publiczną, brak świadomości
6. Kwestie dostępności i zdrowotności
7. Brak wsparcia sektora publicznego
8. Brak wsparcia sektora prywatnego
9. Zatłoczenie dróg i zanieczyszczenie powietrza
10. Brak edukacji i wyszkolenia
Zobacz także
Projekt Astute:
www.astute-eu.org
Rowerowy Toruń:
rowerowytorun.com.pl
Prezentacje z warsztatów
Aleksander Buczyński, Wypadki rowerowe w Warszawie
:
PDF, 1068 kB
Marcin Jackowski, Jak nie marnować pieniędzy na infrastrukturę rowerową
:
PDF, 3677 kB