Projekty do budżetu partycypacyjnego
Podczas grudniowych spotkań z mieszkańcami – m.in. rodzicami, osobami poruszającymi się na wózkach, seniorami [zobacz >>>] – opracowaliśmy 6 projektów do budżetu partycypacyjnego mających na celu dostosowanie przestrzeni miejskiej do potrzeb wszystkich mieszkańców.
Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące poszczególnych projektów (według stanu na dzień złożenia).
Przystanki dostępne dla wszystkich! (Plac Na Rozdrożu i Rozbrat)
(Śródmieście, projekt ogólnodzielnicowy, Projekt nr 287)
Projekt polega na wydzieleniu ciągów pieszych umożliwiających przedostanie się z/do przystanków pod placem Na Rozdrożu i nad Rozbrat/Łazienkowską bez konieczności korzystania ze schodów.
Na placu Na Rozdrożu łagodne pochylnie powstaną niskim kosztem poprzez wydzielenie z przewymiarowanych jezdni łączących al. Armii Ludowej z al. Szucha…
…i al. Wyzwolenia/Koszykową.
Ciągi piesze zostaną wydzielone w sposób uniemożliwiający najechanie na pieszych, tak by zapewnić zarówno wygodę jak i bezpieczeństwo.
Po stronie południowej poprawione zostaną też warunki ruchu pieszego poprzez wydzielenie powierzchni wyłączonej z ruchu na al. Szucha i skrócenie drogi przejścia przez jezdnię.
Po stronie północnej połączenie z pozostałymi przystankami na górnym poziomie zostanie zapewnione poprzez placyk z fontanną, który przy okazji stanie się dostępny dla mieszkańców.
Na Trasie Łazienkowskiej pochylnie zostaną wytyczone na nasypie, umożliwiając przedostanie się pomiędzy przystankami na wiadukcie i pod nim.
Filmik
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2162
Plaża i prom dostępne dla wszystkich!
(Praga Południe, Kamionek, Projekt nr 293)
Z promu do podestu przy kawiarni Plażowej można przedostać się tylko przez piaszczystą plażę, niedostępną dla osób na wózkach i stanowiącą spore wyzwanie np. dla osób z wózkami dziecięcymi. Ułożenie podestu (np. drewnianego) lub przytwierdzenie maty (np. gumowej) łączącego pochylnię od strony stadionu z podjazdem prowadzącym do promu zapewni, że plaża będzie dostępna dla wszystkich. Jeżeli wybrany zostanie wariant demontowalny, może on być usuwany w okresie zimowym, gdy z plaży korzysta mało osób, tak by starczył na dłużej.
Opis problemu i możliwego rozwiązania.
Projekt przewiduje też dostosowanie wysokości schodo-pochylni prowadzącej z ulicy Wybrzeże Szczecińskie do poziomu gruntu – obecnie kończy się ona ok. 20 cm nad poziomem gruntu, co uniemożliwia zjazd na plażę na wózku.
Filmik
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2164
Przystanki dostępne dla wszystkich! (Pole Mokotowskie/SGH)
(Mokotów, Rejon B, Projekt nr 305)
Projekt polega na wydzieleniu ciągów pieszych umożliwiających przedostanie się z/do przystanków tramwajowych przed Szkołą Główną Handlową bez konieczności korzystania ze schodów. Dostęp zostanie zapewniony z obu stron. Przy okazji zapewniona zostanie możliwość przejścia przez al. Niepodległości po północnej stronie Rakowieckiej bez konieczności korzystania ze schodów lub trzykrotnego czekania na światłach.
Dojścia do przystanków powstaną niskim kosztem poprzez wydzielenie z przewymiarowanych jezdni: trzypasmowej zachodniej (która za Rakowiecką zamienia się w dwupasmową) i czteropasmowej wschodniej (która przed Rakowiecką jest trzypasmowa). Ciągi piesze zostaną wydzielone w sposób uniemożliwiający najechanie na pieszych, tak by zapewnić zarówno wygodę jak i bezpieczeństwo.
Obecny przekrój zostanie zachowany na wysokości przystanków autobusowych, dzięki czemu warunki ruchu samochodowego pozostaną takie same (autobusy będą zatrzymywać się w zatokach).
Od strony Rakowieckiej wytyczone zostanie przejście dla pieszych na wysokości obecnej linii zatrzymania samochodów. Przejście między peronami tramwajowymi możliwe będzie też mniej więcej w połowie peronów.
Przed przejściem po obu stronach pozostanie co najmniej 60m, czyli miejsce na dwa pełnowymiarowe tramwaje, zapewniając widoczność i bezpieczeństwo.
Filmik
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2163
Bezpieczne przejście przez al. Niepodległości (przy Lenartowicza)
(Mokotów, rejon C, Projekt nr 288)
Projekt polega na montażu progów wyspowych bezpośrednio przed przejściem dla pieszych (przed liniami warunkowego zatrzymania).
Taki rodzaj uspokojenia ruchu jest przyjazny dla autobusów, a równocześnie zapewnia bezpieczeństwo pieszym. W przypadku stwierdzenia braku możliwości montażu progów na całej szerokości przejścia, elementy prefabrykowane powinny zostać wykorzystane do uniemożliwienia wyprzedzania na pasach. Ograniczenie jazdy z niebezpieczną prędkością jest szczególnie istotne z punktu widzenia osób o ograniczonej mobilności – starszych, z niepełnosprawnością lub z małymi dziećmi.
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2167
#Pole Mokotowskie dostępne dla wszystkich!
(Projekt nr 292)
Projekt polega na wyznaczeniu brakujących przejść dla pieszych i przejazdu/przejazdów dla rowerzystów przez al. Niepodległości na skrzyżowaniu z al. Armii Ludowej/Wawelską. Obecne rozwiązanie jest nieefektywne, niewygodne i niebezpieczne, zmusza bowiem pieszych i rowerzystów do pokonywania schodów, aby przedostać się na drugą stronę lub skorzystać z tramwaju (lub autobusu, jeżeli chce się przedostać na przystanek po drugiej stronie ulicy). Jest to szczególnie problematyczne dla osób o ograniczonej mobilności – np. poruszających się na wózkach.
Przejścia i przejazdy zostaną wyznaczone niskim kosztem poprzez uzupełnienie sygnalizacji podczas jej modernizacji planowanej na 2017 rok.
Wariant 1
Wariant 2
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2165
Rakowiec przyjazny dla wszystkich! (w tym pieszych i rowerzystów)
(Ochota, Rakowiec, Projekt nr 357)
Elementy projektu
Ścieżka przez zieleniec na północno-wschodnim rogu Dickensa i Grójeckiej powinna zostać doświetlona, by zapewnić bezpieczne i komfortowe warunki pieszym, zwłaszcza zimą i wieczorami.
Na ul. Skorochód-Majewskiego znajdują się obecnie dwa punktowe elementy uspokojenia ruchu (wyniesione przejścia dla pieszych). Brakuje jednak systemowego podejścia: ulica powinna zostać wyposażone w dodatkowe progi (wyspowe lub płytowe).
Na ul. Dickensa pojawią się azyle na przejściach dla pieszych przy ul. Skorochód- Majewskiego oraz ul. Siemieńskiego.
Dopuszczenie ruchu dwukierunkowego dla rowerów na ulicach: Baleya, Mołdawska (od Korotyńskiego do Pruszkowskiej), Sanocka, Wiślicka, Siemieńskiego (od Archiwalnej do Dickensa), Archiwalna, Hankiewicza, Skorochód-Majewskiego (od Dickensa do Archiwalnej), Mołdawska (od Korotyńskiego do Pruszkowskiej), Jasielska (od Pruszkowskiej do Korotyńskiego), Gorlicka, Jankowska, Okińskiego. Jak dowodzą badania, takie rozwiązanie poprawia nie tylko warunki ruchu (brak konieczności jazdy okrężną drogi lub bardziej ruchliwymi ulicami), lecz również bezpieczeństwo na drogach (lepsza widoczność, ostrożniejsze zachowanie kierowców). W przypadku zmian oznakowania pionowego dotyczącego dopuszczalnej prędkości, znaki powinny mieć charakter strefowy.
Opis na stronie BP:
app.twojbudzet.um.warszawa.pl/2017/projekt/2166
Co dalej?
Projekty obecnie są na etapie weryfikacji (przez co ich dokładna treść na stronie BP może ulec zmianie względem przytoczonych powyżej wersji pierwotnie złożonych). Mamy nadzieję, że wkrótce będzie można na nie głosować.