Pierwsza rewolucja na Rondzie Czterdziestolatka i w alei Jana Pawła II
Rewolucyjna przebudowa
Przebudowę alei Jana Pawła II i ronda Czterdziestolatka można uznać za najważniejszą inwestycję drogową w centrum stolicy w 2020 roku.
Władze Warszawy postanowiły dodatkowo informować o zmianach i przebiegu prac. W przetargu dodatkowe punkty przyznawano za prowadzenie strony internetowej. Strona istnieje, umieszczane są tam efektowne zdjęcia z drona. Poza tym ZDM w wielu miejscach podkreśla, jak ważna to zmiana. Na zarzuty o brak COVID-owych szybkich ułatwień propieszych i prorowerowych odpowiada, że stawia na zmiany trwałe, za przykład podając omawianą inwestycję.
Postanowiliśmy dokładniej przyjrzeć się, co powstanie, a jeszcze dokładniej – co NIE zostanie zrobione. Chcemy też uniknąć sytuacji, jaka często się pojawia po zakończeniu inwestycji. Ludzie, wnioskując z rozgłosu kreowanego przez inwestora, wyobrażają sobie więcej niż rzeczywiście zostanie zrobione. Taki przypadek mieliśmy w przypadku kładek na Moście Łazienkowskim. Część mieszkańców była zawiedziona, że kładka prowadzi tylko na nadwiślański bulwar, a nie za Wisłostradę czy do placu Na Rozdrożu. Pokazujemy wykorzystane szanse i stracone okazje. Niestety, jedno z działań jest wręcz szkodliwe.
Zmiany dobre, złe i zmarnowane okazje
Zmiany na plus
- Przejścia dla pieszych po północnej i zachodniej stronie ronda Czterdziestolatka
- Nowy korytarz rowerowy po zachodniej stronie alei Jana Pawła II i Chałubińskiego, od ul. Nowogrodzkiej do ronda ONZ, w postaci szerokiej asfaltowej drogi rowerowej z przejazdem przy rondzie Czterdziestolatka. Połączenie korytarza w Nowogrodzkiej z trasą wzdłuż Świętokrzyskiej oraz do Arkadii
- Odcinek drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Jana Pawła II, od ronda ONZ do ulicy Złotej
- Piesze i rowerowe połączenie Nowogrodzkiej pod wiaduktem na Chałubińskiego. Tworzy rowerową alternatywę dla Alej Jerozolimskich od placu Zawiszy do Marszałkowskiej
- Rowerowe połączenie ślepych ulic Siennej i Śliskiej z drogą dla rowerów
- Poszerzenie przejazdu dla rowerów przy rondzie ONZ z 2 m do 3 m i zwiększenie miejsca na kumulację rowerzystów
Zmarnowane okazje
- Brak przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów po południowej i wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Piesi i rowerzyści będą musieli nadkładać drogi do Nowogrodzkiej i do Emilii Plater
- Brak przejazdu rowerowego po stronie północnej, a w konsekwencji znacząco wydłużony dojazd rowerem do najważniejszego dworca w Polsce
- Brak przejścia dla pieszych przez Jana Pawła II przy Złotej. Oznacza to ponad półkilometrowy odcinek bez przejścia. Jest to odległość nieakceptowalna w centrum miasta przy takim zagęszczeniu celów podróży
- Brak wyniesionych przejść i przejazdów dla rowerzystów przez większość podporządkowanych ulic lokalnych (Złota, Chmielna, Nowogrodzka)
Jak pokazywaliśmy cztery lata temu, miejsce na przejście po stronie wschodniej można było wygospodarować kosztem niepotrzebnego drugiego pasa do jazdy na wprost na rondzie (w rzeczywistości czwartego, uwzględniając wiadukt). Jak widać, pas ten i tak został zamknięty i rozkopany w trakcie robót.
Szkoda, że ratusz zbyt dosłownie potraktował nasz happening sprzed 5 lat [zobacz >>>] i zamiast przebić stronę społeczną, poprzestał na tych zebrach, które wówczas wytyczyliśmy.
Szkodliwe działania
- Brak drogi dla rowerów od Złotej do Dworca Centralnego. Za szkodliwe uznajemy zablokowanie możliwości jej łatwego wyznaczenia w przyszłości poprzez wybudowanie ukośnych miejsc parkingowych i kolizyjne posadzenie drzew.
Cztery i pół roku temu pokazywaliśmy, jak można zagospodarować teren przy dworcu, by zapewnić, że rowerzyści nie będą jechać po chodniku [zobacz >>>].
Mapa
Dla lepszego zorientowania się w sytuacji stworzyliśmy schematyczną mapkę z elementami inwestycji w odpowiednim kolorze: zielone to zmiany na plus, czerwone to brak zmian, które mogły być wprowadzone. Na czarno oznaczyliśmy fragmenty, które zostały wykonane w sposób niepoprawny, utrudniając zmiany w przyszłości. Po naciśnięciu poszczególnych elementów pojawia się opis.
Wersja pełnoekranowa:
umap.openstreetmap.fr/pl/map/przebudowa-ronda-czterdziestolatka-i-alei-jana-paw_503956
Druga rewolucja potrzebna
Zmiany na al. Jana Pawła II i rondzie Czterdziestolatka to dosyć szeroka zakrojona przebudowa. Nie da się określić jednym słowem, czy jest jednoznacznie dobra lub jednoznacznie zła. Elementy, które powstaną, na pewno wywołają “rewolucję” w tej części miasta. Sama przebudowa jest jednak w rzeczywistości bardzo konserwatywna, wykorzystując raptem połowicznie potencjał zapewnienia niezbędnej infrastruktury dla niezmotoryzowanych w centrum miasta. Elementy, których brakuje, to materiał na kolejną rewolucję. Mamy nadzieję, że nastąpi wcześniej niż po kolejnych czterdziestu latach.