Niespokojna choć Przyleśna
…czyli wymiana pism ws. uspokojenia ruchu w Kątach Węgierskich w gminie Nieporęt.
2009.09.14: mieszkaniec do Działu Zarządu Dróg i Gospodarki Komunalnej
Dotyczy: fizycznego uspokojenia ruchu na ul. Przyleśnej.
Zwracam się z prośbą o zastosowanie fizycznych metod uspokojenia ruchu w ciągu ul. Przyleśnej w Kątach Węgierskich. Od czasu gdy została wymieniona nawierzchnia wielu mieszkańców niepokoi fakt zwiększenia się prędkości przejeżdżających pojazdów.
Ulica Przyleśna jest ciągiem pieszo jezdnym. Powierzchnia jezdni służy poruszaniu się zarówno pojazdom mechanicznym (w tym także rolniczym) jak i pieszym oraz rowerzystom. Zwłaszcza latem liczba uczestników niezmotoryzowanych wzrasta ze względu na walory rekreacyjne okolicy i wykorzystanie ulicy Przyleśnej jako łącznika pomiędzy Kanałem Królewskim a Lasami Legionowskimi. Właśnie ze względu na charakter jezdni; wspólnej dla wszystkich użytkowników powinno dążyć się do zmniejszenia różnic prędkości pomiędzy jej użytkownikami jako głównego czynnika wypadkogennego. Należy zwolnić ruch zmotoryzowany.
Proponujemy także rozpatrzenie rzadziej spotykanych (zdecydowanie tańsze) metod uspokojenia ruchu (patrz załącznik). Z literatury tematycznej jednoznacznie wynika, że najgorszą metodą jest zastosowanie gumowych wąskich „śpiących policjantów” podrzutowych jako mało trwałych i zmuszających do niemal całkowitego zatrzymania pojazdów.
Proszę o poważną odpowiedź w jakim czasie możliwe jest wykonanie ograniczeń lub zastosowanie oznakowania ograniczającego prędkość.
Zezwalam na odpowiedź listem zwykłym bez potwierdzenia odbioru w terminie wynikającym z art. 35 KPA oraz informowanie mnie o podejmowanych działaniach
Z poważaniem
Łukasz Olszewski
Do wiadomości: Stowarzyszenie Zielone Mazowsze, Rzecznik Niezmotoryzowanych.
Załącznik: Proponowane sposoby fizycznego uspokojenia ruchu
Mijanka zmuszająca do zwolnienia a często do przepuszczenia pojazdu z naprzeciwka. Rowerzyści po czerwonym. Strefa Tempo 30, Nieuwveen, Holandia.
Trochę gorsza wersja (duże tarcze ograniczające widoczność) na warszawskim osiedlu.
2009.09.17: Wójt do mieszkańca
ZD.7040-186/09
Nieporęt, dnia 17.09.2009r.
Do: Łukasz Olszewski.
W odpowiedzi na Pana pismo nr 10496 z dnia 14.09.2009r. Urząd Gminy Nieporęt informuję, ze ul. Przyleśna jest drogą gminną zaliczaną do kategorii dróg gminnych więc jest drogą publiczną łączącą pośrednio dwie drogi wojewódzkie. Zastosowanie progów zwalniających lub szykan jest nie możliwe ponieważ takie elementy uspokojenia ruchu można zastosować na drogach wewnętrznych osiedlowych, w strefach zamieszkania gdzie ruch pieszy dominuje nad ruchem pojazdów mechanicznych. Obecnie jest w trakcie uzgadniana stała organizacja ruchu w rejonie z ul. Wałową i Kościelna. Po uzyskaniu wszystkich uzgodnień zostanie zmieniona organizacja ruchu w w/w rejonie.
Natomiast w związku z Pana pismem sprawa organizacji ruchu na ul. Przyleśnej zostanie przeanalizowana i w przypadku stwierdzenia niedostatecznego oznakowania wg. Ruchu na całej utwardzonej części ulicy zostanie zmieniona.
Zastępca Wójta
mgr inż. Marek Stpiczyński
Przygotował: T. Sobotka.
2009.09.24: mieszkaniec do Wójta
Dziękuję za bardzo szybkie ustosunkowanie się do mojego wniosku. W związku z Państwa odpowiedzią na moje pismo udzielone pismem ZD.7040-186/09 z dnia 17.09.2009r. stwierdzam co następuje:
1. Proszę o podanie podstawy prawnej kuriozalnego stwierdzenia, że elementów uspokojenia ruchu nie można stosować na publicznych drogach gminnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.), które reguluje te kwestie, nie wyłącza dróg gminnych z zakresu stosowalności nawet progów spowalniających. Inne niż progi spowalniające elementy uspokojenia ruchu mogą być stosowane nawet na drogach krajowych.
2. Ulica Przyleśna nie pełni i nigdy nie będzie pełnić roli łącznika pomiędzy drogami wojewódzkimi. Jej parametry techniczne kwalifikują ją co najwyżej jako drogę dojazdową. Każdej drodze w Polsce można przypisać charakter „łączącej pośrednio” drogi dowolnej klasy i kategorii, o ile odpowiednio rozluźni się pojęcie „pośrednio”. Skierowane do Państwa wnioski mają za zadanie uchronić tą uliczkę od skierowania na nią choćby części potoku ruchu z relacji Jana Kazimierza i Strużańska. W tym momencie chroniona jest brakiem nawierzchni na 1/5 długości.
3. Zwracam się z prośbą także o przedstawienie wyników badania natężenia ruchu na podstawie, których ustalono dominacje ruchu zmotoryzowanego nad pieszymi i rowerzystami.
4. Proszę o wskazanie różnic pomiędzy charakterami ul. Przyleśnej a Dworcowej w Nieporęcie lub Kwiatowej w Michałowie-Grabinie, które nie pozwalają na zastosowanie uspokojenia ruchu choćby w wymiarze tam zastosowanym. Obydwie ulice mają w prawdzie najprostsze elementy uspokojenia ruchu mimo że występuje podział powierzchni drogi na chodnik dla pieszych i jezdnię dla samochodów. Progi zastosowano mimo, a może nawet właśnie przeciw natężeniu ruchu zapewne niewiele mniejszemu niż na wojewódzkiej ul. Strużańskiej i mimo iż faktycznie wykorzystywana jest jako jej bezpośredni łącznik.
5. Polecam dokument ZASADY USPOKAJANIA RUCHU NA DROGACH ZA POMOCĄ FIZYCZNYCH ŚRODKÓW TECHNICZNYCH dostępny tu:
www.krbrd.gov.pl/download/pdf/zasady_uspokajania_ruchu.pdf
6. Dziękuję za zainteresowanie tematem zmiany oznakowania i liczę, że będzie to pierwsza oznaka niezwłocznej zmiany organizacji ruchu na ulicy Przyleśnej. Mam nadzieję, że nastąpi ona zanim dojdzie do przysłowiowego „nieszczęścia”.
Z poważaniem
Łukasz Olszewski
Do wiadomości:
Zielone Mazowsze, Rzecznik Niezmotoryzowanych.