Od (prawie) zera...

Wśród dzielnic z niezerowym wskaźnikiem kontraruchu rowerowego [zobacz >>>] Włochy były na ostatnim miejscu. Dwa odcinki na jezdniach serwisowych przy Alejach Jerozolimskich miały w sumie 50 m, co stanowiło około 1% wszystkich ulic jednokierunkowych.

...do bohatera

Ten parametr wzrósł znacznie, gdyż zakończono realizację części projektu z Budżetu Partycypacyjnego na rok 2016 pt. Usprawnienie ruchu rowerowego w Dzielnicy Włochy. Możliwość jazdy rowerem "pod prąd" zyskało 2,8 km ulic, co stanowi 67% wszystkich ulic jednokierunkowych we Włochach. Daje to drugie miejsce wśród warszawskich dzielnic.

Czysty zysk

Kontraruch powoduje, że ulice stają się "przezroczyste" dla roweru. Rowerzysta natrafiając na ulice jednokierunkową nie musi szukać objazdu. Przekłada się to na zmniejszenie odległości i czasu przejazdu. Oprócz tego jazda lokalnymi, uspokojonymi uliczkami jest bezpieczniejsza (mniejszy ruch, mniejsze prędkości) i bardziej komfortowa (mniejszy hałas) niż ulicami głównymi.

Dla przykładu podróżując od wiaduktu przy Cegielnianej w stronę Bemowa zamiast jazdy ruchliwą Wałowicką i Dźwigową między autobusami i ciężarówkami, można obecnie zrobić skrót przez Nastrojową i Redaktorską. Zyskujemy ponad 200 m i sporo komfortu.

Kontraruch na Jutrzenki daje alternatywę dla drogi rowerowej przy Alejach Jerozolimskich. Jedzie się w mniejszym hałasie i omija jedną sygnalizację.

Rowerem na ulicy Czereśniowej

Projekt posiadał jeszcze jeden mały element. Ulica Czereśniowa na krótkim odcinku nie była przejezdna, istniał tylko chodnik. Obecnie legalnie i komfortowo można przejechać rowerem.

Część Krańcowej bez kontraruchu

Jedynym nieprzejezdnym rowerem w obie strony odcinkiem w okolicy pozostaje ulica Krańcowa pomiędzy Popularną a Cietrzewia. Biuro Polityki Mobilności i Transportu (BPMiT) nie zgodziło się na kontraruch na tych odcinku.

Budżet Partycypacyjny tradycyjnie spóźniony

Opóźnienie realizacji projektu wyniosło 1,5 roku (powinien się zakończyć do 31 grudnia 2016 r.). Od zakończenia głosowania i ogłoszenia wyników minęły 3 lata! Pozostała część projektu, czyli pasy rowerowe na ul. Chrobrego, nie zostanie wykonana, gdyż nie było zgody BPMiT. Na stronie projektu miała się pojawić przyczyna braku realizacji i możliwe rozwiązania alternatywne, ale do dziś nie ma takich informacji.

Dokumentacja zdjęciowa

Krańcowa przy Cietrzewia. W stronę Łopuszańskiej jest kontraruch. Za plecami fotografującego można jechać tylko w stronę Popularnej.

Śląska.

Szczęsna.

Czółenkowa.

Mikołajska.

Jutrzenki przy Szybkiej.

Jutrzenki przy Łopuszańskiej.

Jantar.

Pryzmaty. Kontraruch na tej ulicy wkrótce zniknie, bo droga będzie dwukierunkowa. Przebudowa już się rozpoczęła.

Solińska.

Ustrzycka.

Czereśniowa ślepa, ale nie dla rowerów.

Czereśniowa. Łącznik rowerowy.

Piątkowska. Kontraruchu nie będzie, bo ulica stała się dwukierunkowa dla wszystkich pojazdów.