Luas, czyli tramwaj zwany szybkością
Po ponad pół wieku nieprzerwanej dominacji samochodów i autobusów na ulicach Dublina, władze miasta zorientowały się, że rozbudowa układu drogowego nie jest w stanie rozwiązać problemów komunikacyjnych rozwijającego się miasta. W 2004 r. tramwaj w wielkim stylu powrócił do stolicy Irlandii. Wybudowano dwie nowoczesne linie tramwajowe, zwane dla niepoznaki Light Rail (lekka kolej) albo Luas (po irlandzku „szybkość”). Na zdjęciu końcowy przystanek linii zielonej – St Stephen’s Green.
Krytycy zwracają uwagę na brak połączenia obu linii w centrum miasta – przesiadka wymaga 10-minutowego spaceru, co bardzo ogranicza funkcjonalność systemu. Mimo to tramwaj cieszy się dużą popularnością wśród mieszkańców Dublina.
Reintrodukcję można uznać za udaną – w 2005 r. Luas przewiózł 22 mln pasażerów i wypracował 0,2 mln euro zysku; w 2006 – odpowiednio 26 mln pasażerów i 5,6 mln euro zysku (pierwotnie zakładano deficyt na poziomie 2,5 mln euro rocznie w pierwszych latach funkcjonowania tramwaju).
Wyprodukowane przez Alstom tramwaje Citadis są dwukierunkowe, dwustronne i w pełni niskopodłogowe.
Różnica wysokości pomiędzy peronem przystanku a podłogą tramwaju nie przekracza 1 cm, co zwiększa dostępność tramwaju i przyspiesza wymianę pasażerów na przystanków.
Końcowy przystanek linii czerwonej znajduje się pod główną stacją kolejową Dublina – Connolly Station.
Tabor dwukierunkowy jest droższy, ale ogranicza zapotrzebowanie na terenochłonne pętle.
Zadaszony parking Bike&Ride na Connolly – odległość od stojaka do drzwi tramwaju nie przekracza 5 m.
Wyświetlacze pokazujące czas do przyjazdu tramwajów to już standard, jeśli chodzi o informacje dla pasażerów.
Wieczorami tramwaje na obu liniach kursują do godz. 0:30.
Żeby tramwaj spełnił swoją rolę, musi docierać do gęsto zabudowanego centrum. Często nie starcza już wtedy miejsca dla samochodów.
Dlatego w śródmieściu zaroiło się od znaków zakazu wjazdu z dopiskiem Ach amháin Tramanna
– nie dotyczy tramwajów
.
Obecnie trwa budowa trzeciej linii – odgałęzienie linii czerwonej do rewitalizowanego obszaru doków. Jednocześnie linia zielona wydłużana jest na dalekie przedmieście, poza południowe granice Dublina.
W planach są kolejne trzy linie, zarówno w ścisłym centrum miasta, jak i na przedmieściach. Na zdjęciu Dawson Street – tutaj również samochody będą musiały ustąpić miejsca, by umożliwić wyczekiwane połączenie linii zielonej i czerwonej.
Warto zwrócić uwagę, że tramwaj traktowany jest jako uzupełnienie, a nie konkurencja dla innych środków transportu szynowego – takich jak kolej aglomeracyjna DART (Dublin Area Rapid Transit) czy regionalna Commuter, śmigające estakadami nad centrum miasta. W planach jest także budowa podziemnego metra.