Zapraszamy na dalszy ciąg wirtualnej wizyty w mieście, które mimo surowej zimy zdecydowanie stawia na transport rowerowy, ruch pieszy i komunikację autobusową. Wiemy już, co Luleå oferuje cyklistom [zobacz >>>], dziś poszerzymy ten obraz o inne ciekawostki.

Strefa piesza

Jak przystało na prężny i nowoczesny ośrodek miejski z dużymi aspiracjami (tutejszy uniwersytet reklamuje się nawet w Sztokholmie) Luleå posiada pokaźną strefę handlowo – pieszą, niedostępną dla samochodów.

W strefie tej oczywiście dopuszczono ruch rowerów.

Znaczna część chodników w centrum jest podgrzewana. Dzięki temu ścieżki prowadzące dla niewidomych mogą im służyć przez cały rok.

Zakończenie strefy pieszej - rowerowy wylot - czwarty wlot skrzyżowania.

Zagadka - znajdź znajomy szczegół.

Nie będąc entuzjastą kładek dla pieszych trzeba jednak przyznać, że ta wyposażona w schody zwykłe, ruchome, windę, drzwi na fotokomórkę i pełne zadaszenie, a w nim oświetlenie - robi wrażenie!

Zima i drogowcy nie rozpieszczają szwedzkich kierowców, więc często muszą sobie radzić na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.

W końcu przyszedł czas rozstania z tym sympatycznym miastem. Nocnym pociągiem zabrałem się do Sztokholmu, by po dziewięciu przesiadkach (już bez udziału autobusów) i czterech dobach dotrzeć na spotkanie w Lizbonie [zobacz >>>]. Obserwacje z tej podróży między najchłodniejszym a najcieplejszym krańcem Europy (ze słynną Sewillą [zobacz >>>]) można podsumować krótko: Klimat dla roweru tworzą ludzie, nie pogoda.

Polityka

Niech jako uzupełnienie obrazów posłuży kilka cytatów z wizji ,,Luleå 2050''.

- Wzrost gospodarczy bez zwiększonego oddziaływania na środowisko jest zarówno możliwy, jak i, w dłuższej perspektywie, konieczny.

- Samochody nie są konieczne do radzenia sobie w codziennym życiu, jeśli każdy może bezpiecznie poruszać się komunikacją publiczną lub pieszo.

- Z każdej dzielnicy do centrum powinna prowadzić co najmniej jedna trasa rowerowa o wysokim standardzie.

- W obszarze ulic w centrum należy nadać priorytet i przeznaczyć miejsce dla ruchu pieszego, rowerów i transportu publicznego, kosztem parkowania.

- 68% osób uważa, że rowerom należy nadać priorytet względem samochodów.

[za www.lulea.se/2050]

Więcej po angielsku:

www.lulea.se/download/18.63c3002313f55efaeed271/1371556026808/Lule%C3%A5+2050+sept08_engelska.pdf

Umeå jeszcze lepsza niż Luleå

Na kongresie w Oulu prezentowało się jeszcze jedno szwedzkie miasto – Umeå. W rankingu Top ten winter cycling cities Luleå zajęła 10 miejsce, Umeå zaś czwarte. Udział roweru w podróżach po mieście sięga w niej aż 22%! Władze jednak nie spoczywają na laurach, lecz próbują pozyskiwać kolejnych mieszkańców do transportu rowerowego. Słuchając wystąpienia dwojga urzędników Umei trudno było oprzeć się zazdrości wobec zaangażowania i  systemowego podejścia tego miasta do rowerów. Swą dbałość o poprawę warunków ruchu rowerowego Umeå wciela w życie różnymi środkami, takimi jak

- pomiary, badania i ankiety dla rozpoznania sytuacji;

- planowanie przestrzenne i rozwoju sieci;

- audyty BRD i akcje poprawy bezpieczeństwa;

- sporządzany co dwa lata analityczny raport o wypadkach;

- podgrzewanie krytycznych odcinków dla poprawy bezpieczeństwa;

- aktywna współpraca ze społeczeństwem.

Więcej w prezentacji z konferencji pod adresem

www.ibikeoulu.com/presentations/marie_frosvinge_umea_winter_cycling_conference.pdf

Zobacz też

Holendra zima się nie ima [zobacz >>>]

Zima rowerowa w Sztokholmie [zobacz >>>]

Projekt Rowerowe Biuro Aktywności Obywatelskiej jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.