Czy metro spuści pieszych pod ziemię?
W ostatnim czasie media obiegła informacja o odrzuceniu przez sąd protestów do przetargu na projekt i budowę II linii metra, co oznacza, że inwestycja wkrótce będzie mogła się rozpocząć. Z pewnością to pozytywna wiadomość, warto jednak zwrócić uwagę na pewien aspekt, który może sprawić, że niektórym ta inwestycja wcale nie usprawni komunikacji, a wręcz przeciwnie. Chodzi o przejścia naziemne przez jezdnie, a konkretnie o możliwość ich likwidacji przy budowie niektórych stacji II linii. Od pewnego czasu na stronie metra dostępna jest koncepcja budowy II linii, wraz z załącznikami rysunkowymi. Zaniepokoiło nas, że prawie na żadnym z nich nie widać przejść w poziomie terenu, mimo, że rysunki sprawiają wrażenie dość szczegółowych (widać na nich wszystkie budynki, drzewa, przystanki czy w niektórych przypadkach nawet poszczególne pasy ruchu na jezdni). Stąd wystosowaliśmy do metra następujące zapytanie:
2009.06.15: ZM do Metra Warszawskiego
Szanowni Państwo,
Uprzejmie proszę o wyjaśnienie dotyczące zamieszczonych na Państwa stronie internetowej schematów lokalizacji stacji II linii metra. Chcemy uniknąć błędnej interpretacji zamieszczonych rysunków.
Na ww. schematach zamieszczone są informacje na temat organizacji ruchu na powierzchni nad stacjami, takie jak: rozmieszczenie przejść dla pieszych (schemat dla stacji „Nowy Świat”), pasy ruchu dla samochodów (schemat dla stacji „Dworzec Wileński”). Niepokoi nas, że na schematach stacji „Rondo ONZ”, „Rondo Daszyńskiego”, „Świętokrzyska”, „Powiśle”, „Stadion” nie zaznaczono przejść dla pieszych w żadnej relacji na skrzyżowaniach pod którymi znajdują się stacje. Szczególnie niepokojące jest, iż na dwóch schematach, na których zaznaczono organizacją ruchu, tj: „Nowy Świat” i „Dworzec Wileński” nie zaznaczono wielu obecnie funkcjonujących przejść dla pieszych. W związku z tym kieruję następujące pytanie:
Czy przy budowie II linii metra zostaną lub planowane są do likwidacji przejścia dla pieszych w poziomie ulicy na Rondzie Daszyńskiego, Rondzie ONZ, skrzyżowaniu Marszałkowska / Świętokrzyska, przejściu przez Świętokrzyską przy ulicy Czackiego, skrzyżowaniu Al. Solidarności / Targowa?
Ww. schematy ze strony internetowej:
www.metro.waw.pl/page.php?id=44
są podstawą do wyciągnięcia takich właśnie wniosków, a należy zaznaczyć, że likwidacja ww. przejść dla pieszych była by sprzeczna z zapisami obowiązującej polityki transportowej Warszawy oraz zapisami planów zagospodarowania dla niektórych skrzyżowań.
2009.08.14: Metro Warszawskie do ZM
W odpowiedzi na otrzymane od pana zapytanie, Metro Warszawskie Sp. z o.o. uprzejmie informuje, że zamieszczenie na stronie internetowej naszej Spółki rysunki dotyczące stacji centralnego odcinka II linii metra mają charakter poglądowy, a ich celem jest jedynie wskazanie lokalizacji poszczególnych stacji. Dla zapewnienia czytelności rysunków, nie wszystkie elementy otoczenia stacji zostały na nich pokazane.
Wykorzystane na stronie internetowej obrazy pochodzą z opracowanej na potrzeby postępowania przetargowego koncepcji – Wielobranżowego Projektu Koncepcyjnego centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, którego wykonanie zleciło Metro Warszawskie Sp. z o.o. pełniące rolę Inwestora Zastępczego budowy metra. W ramach tego opracowania lokalizacje stacji oraz wyjścia z nich zostały zaplanowane w taki sposób, aby zapewnić jak najlepszą funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz komfort osób korzystających z infrastruktury – pasażerów oraz pieszych. Na wszystkich narożnikach skrzyżowań i wysepkach tramwajowych sąsiadujących z metrem zaplanowano wyjścia – zarówno schody (ruchome i/lub stałe) jak i windy dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się (m.in. osoby starsze, osoby niepełnosprawne, osoby z wózkami dziecięcymi, z dużym bagażem, itp.).
Z uwagi na zmianę geometrii niektórych ulic oraz chodników w rejonie stacji, wynikającą z konieczności zlokalizowania wyjść z metra oraz szybów wind, przejścia w poziomie terenu mogą ulec pewnym modyfikacjom. Przy budowie II linii metra nie planuje się jednak usuwania istniejących przejść dla pieszych w poziomie terenu – dotyczy to zwłaszcza stacji Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Nowy Świat, Powiśle, Stadion (w rejonie tej stacji przejścia będą w nowym układzie w związku z planowaną budową Trasy Świętokrzyskiej – nie należy to jednak do przedmiotu zamówienia zleconego wykonawcy metra).
Skrzyżowanie ul. Świętokrzyskiej i ul. Marszałkowskiej przy okazji budowy stacji zostanie przebudowane poprzez poszerzenie wysepek tramwajowych w celu zlokalizowania na nich wyjść z metra oraz szybów windowych. Pierwotnie koncepcja zakładała likwidację przejść w poziomie terenu, jednak obecnie rozważa się możliwość współistnienia zarówno przejść pod- jak i w poziomie terenu (po korekcie lokalizacji wyjść z metra wskazanych na rysunku ze strony internetowej).
Wyjątkiem jest skrzyżowanie ul. Targowej z Al. Solidarności, dla którego, na zlecenie Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy, wykonana została koncepcja nowego układu torowo-drogowego całego rejonu skrzyżowania, uwzględniona w Wielobranżowym Projekcie Koncepcyjnym. Z uwagi na konieczność zapewnienia dużej przepustowości skrzyżowania, jak również bezpieczeństwa pieszych, projektant przeniósł ruch pieszy z poziomu ulicy i torowiska tramwajowego. Jednocześnie zapewnione zostało skomunikowanie wszystkich narożników skrzyżowania oraz przystanków tramwajowych i wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych ze sobą oraz z metrem.
Należy pamiętać, że pomimo dużej szczegółowości wykonanego na zlecenie Metra projektu koncepcyjnego, nie jest on podstawą do budowy metra, a jedynie wskazuje kierunki i rozwiązania wykonawcy projektu budowlanego. Niektóre z rozwiązań dopracowane będą na dalszym etapie projektowania, czyli właśnie podczas wykonywania projektu budowlanego, który wchodzi w skład przedmiotu zamówienia na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra.
Komentarz redakcji
Na szczęście odpowiedź władz metra jest do pewnego stopnia uspokajająca, wygląda na to, że przy większości stacji powstanie nowych przejść podziemnych nie będzie oznaczało likwidacji tych w poziomie terenu. Niepokój budzi jedynie sytuacja dotycząca stacji Dworzec Wileński i Świętokrzyska.
Już dziś są to jedne z najbardziej uczęszczanych węzłów przesiadkowych w mieście, a po otwarciu II linii metra ich znaczenie jeszcze wzrośnie. Prawdopodobnie będą to najbardziej uczęszczane stacje centralnego odcinka II linii. Chyba nikogo, kto choć raz przesiadał się (lub chociaż chciał przejść na drugą stronę skrzyżowania) przy Dworcu Centralnym, Rondzie Dmowskiego czy Metrze Ratusz-Arsenał nie trzeba przekonywać, jak kłopotliwe jest, gdy wszyscy piesi zmuszeni są w tak ruchliwych miejscach korzystać wyłącznie z przejść podziemnych – szczególnie, gdy jest się niepełnosprawnym albo akurat trzeba nieść ciężki bagaż, a winda nie działa lub jest brudna. Oczywiście, obecność przejść podziemnych bywa przydatna, szczególnie gdy na dworze jest zimno lub pada, a przejście jest zadbane, jak te przy stacjach metra. Ale schodzenie do podziemi nie powinno być nigdy koniecznością, a jedynie jedną z możliwości przejścia na inną stronę ruchliwego skrzyżowania. Ponadto, likwidowanie przejść w poziomie terenu jest rozwiązaniem sprzecznym z polityką transportową miasta i od dawna już nie stosowanym w cywilizowanych miastach europejskich.
Tymczasem, jak wynika z rysunku koncepcyjnego stacji Dworzec Wileński i odpowiedzi od Metra, przejść w poziomie terenu przy Dworcu Wileńskim ma nie być w ogóle, a ich pozostawienie przy stacji Świętokrzyska jest dopiero rozważane.
Warto zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz: obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego otoczenia PKiN (uchwalony w 2006 roku) przewiduje konieczność zachowania wszystkich przejść w poziomie terenu przez skrzyżowanie Marszałkowskiej ze Świętokrzyską. A przecież plan miejscowy to prawo lokalne, którego zapisy obowiązują w danym miejscu, tak samo jak każdy inny przepis prawny. Jak to więc możliwe, że władze metra, dla których przestrzeganie tych przepisów powinno być oczywiste, dopiero rozważają ich niełamanie?
Jedyna nadzieja w tym, że projekt budowlany II linii metra nie został jeszcze opracowany (ma być wykonywany przez najbliższe pół roku). Może więc jeszcze nie jest za późno na wprowadzenie zmian? Warto pamiętać, że metro (i cała infrastruktura z nim związana) nie jest tylko na Euro 2012 ale ma nam służyć przez dziesiątki lat.