Jawność na poziomie -2
Zapytanie mieszkanki Bielan o niejasności dot. metra na Bielanach
Warszawa 07.02.05
Do: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Niedawno odbyły się konsultacje społeczne w sprawie budowy metra na Bielanach. Przynajmniej tak były zapowiadane. Okazało się, że konsultacje dotyczą tylko wyglądu stacji, ponieważ nikt nie zamierzał i nie zamierza konsultować z mieszkańcami istoty sprawy czyli budowy odkrywką.
Urzędnicy na pytania mieszkańców i dziennikarzy o ceny i terminy zapadania decyzji, odpowiadają ogólnikami – dwa razy drożej, dużo taniej, dawno temu itp. Dodatkowo wyszło na jaw, że projekty stacji są brzydkie i niezgodne z miejscowymi planami zagospodarowania. Wydaje się również, że decyzje zapadały nie tak jak sugerują w Metrze 20 lat temu, tylko w zeszłym roku.
Po sprawdzeniu wszystkich dostępnych dla mieszkańców źródeł informacji nasuwa się kilka pytań.
1. Czy przeprowadzono staranną kalkulację?
a. metoda górnicza
b. odkrywka + cena zlikwidowania zieleni (około 120 drzew o obwodzie 140 cm)* + cena przełożenia instalacji + cena projektu zagospodarowania zieleni + cena robót ogrodniczych po budowie. Jeżeli przeprowadzono, proszę o podanie szczegółów.
2. Dlaczego informacje na ten temat są tak trudne do zdobycia?
3. Dlaczego konsultacje na temat metra na Bielanach przeprowadzano w godzinach pracy na ul. Wilczy Dół na Kabatach?
4. Czy w związku z tym, że np. blednie oszacowano ceny stali i trwają negocjacje o cenie stacji pl. Wilsona po budowie. nie należałoby sprawdzić zasadności wyceny kolejnych odcinków i stacji metra?
Proszę o odpowiedź
Do wiadomości: Najwyższa Izba Kontroli
* W okolicach Hali Marymonckiej za wycięcie drzewa o obwodzie 90 cm (metr nad ziemią) płaci się 15 000 zl
Odpowiedź Metra Warszawskiego
MW/DI/05/05
Warszawa, 8.02.05.
Odpowiadając na opinie i pytania zawarte w Pani piśmie do Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy z dn. 7.02.05. uprzejmie informujemy, że przedmiotem konsultacji społecznych przeprowadzonych przez Metro Warszawskie Sp. z o.o. w dniach 23.12.2004.- 27.01.2005. był m.in. projekt odcinka bielańskiego metra od tunelu B20 do stacji Młociny A23 i węzła komunikacyjnego „Młociny” a zwłaszcza:
– budowa tuneli metra i czterech stacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, architektura budowanego odcinka metra i węzła komunikacyjnego „Młociny”, raport oddziaływania na środowisko projektowanej I linii metra na obszarze gminy Warszawa – Bielany na odcinku od określonej granicy gminy na szlaku B20 do torów odstawczych za stacją A23,
– raport w sprawie emisji hałasu w związku ze zmianą przepisów prawnych dotyczących dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku,
– opis realizacji metra metodą odkrywkową na odcinku od al. Armii Krajowej do istniejącego obecnie Dworca Marymont, dalej w pasie rozdzielającym jezdnie ul. Kasprowicza aż do Huty Lucchini,
– sytuacja środowiska naturalnego w rejonie ul. Kasprowicza po zakończeniu budowy w stosunku do stanu istniejącego (poprawa jakości powietrza, i obniżenie poziomu hałasu w rejonie uruchomionej inwestycji).
W dniu 16.01.05. (niedziela), w siedzibie Metra Warszawskiego przy ul. Wilczy Dół 5 odbył się dzień otwarty. Program dnia przewidywał m.in. zwiedzanie wystawy na której
konsultowano projekty odcinka bielańskiego metra, wizualizacje bielańskich stacji, dokumentację projektów budowlanych stacji itd. W konsultacjach wzięło udział wielu mieszkańców Warszawy, a zwłaszcza Bielan. Osobami odpowiadającymi na pytania dotyczące metra byli min. autorzy projektów bielańskiego odcinka metra: Zdzisław Kostrzewa, Andrzej Chołdzyński i Jadwiga Remiszewska.
W dniach 6.01.05. – 27.01.05 w siedzibie spółki odbyła się wystawa na której udostępniono zainteresowanym wyżej wymienioną dokumentację budowy.
O konsultacjach społecznych szeroko informowały lokalne rozgłośnie radiowe, TV3, prasa codzienna (informacje na temat budowanego odcinka metra można także znaleźć na stronach internetowych www.metro.waw.pl)
W przytaczanym piśmie pisze Pani że projekty stacji są brzydkie i niezgodne z miejscowymi planami zagospodarowania. Wyjaśniamy zatem, że w ostatnim czasie otrzymaliśmy wiele opinii z których wynika, że architektura bielańskich stacji oraz węzła komunikacyjnego „Młociny” bardzo się warszawiakom podoba. Natomiast jeśli chodzi o ceny to wyjaśniamy, że konkurs na wykonanie projektu koncepcyjnego architektoniczno – urbanistycznego stacji A-20 (Park Kaskada), ogłoszony w dniu 5.04.04.w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 50 poz. 17227 zawierał następujące kryteria:
– cena wykonania projektu – waga kryterium 30%
– ocena projektu koncepcyjnego – waga kryterium 70%
W konkursie zostało złożonych pięć prac konkursowych. Konkurs został rozstrzygnięty przez komisję konkursową pod kierunkiem jej przewodniczącego prodziekana Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, prof. dra hab. Stefana Westrycha.
Informujemy także, że decyzją Nr 154/2003 o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z dnia 12.05.03. prezydent m. st. Warszawy określił warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie I linii metra od południowej Dzielnicy Bielany wzdłuż ul. Kasprowicza do ul. Przy Agorze zgodnie z warunkami wynikającymi z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Krzysztof Celiński
Prezes Zarządu
Do wiadomości:
1. Urząd m. st. Warszawy
2. Najwyższa Izba Kontroli