Wniosek w sprawie kolejowych połączeń międzywojewódzkich
Pismo do prof. Mirosława Chaberka, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu
Szanowny Panie Ministrze,
Zwracamy się do Pana resortu z wnioskiem o dokonanie zmian w ofercie przewozów międzywojewódzkich, dla których Ministerstwo Transportu jest ustawowym organizatorem przewozów. Dotyczą one złej jakości lub nawet braku połączeń w rozkładzie jazdy 2007/8 łączących największe miasta w Polsce, takie jak Kraków i Łódź, czy Kielce, Radom i Lublin z Poznaniem i Łodzią.
Podtrzymujemy wyrażoną w piśmie nr ZM-07-0357-01-SB opinię, że zaplanowana oferta pod względem siatki i gęstości połączeń jest lepsza od obecnej. Niestety nie dotyczy to trzech segmentów rynku przewozowego:
– połączenia łączącego Kraków z Łodzią, a więc drugiego z trzecim, co do wielkości miastem w Polsce (zaledwie dwie pary połączeń codziennego kursowania).
– połączenia na osi wschód – zachód łączącej Lublin, Radom z Łodzią i Poznaniem (brak od grudnia pociągów z Lublina przez Radom do Łodzi) i jest zaplanowana tylko jedna para pociągów pospiesznych między Łodzią i Poznaniem (obecnie 2 pary).
– połączenia z Kielc do Łodzi i Poznania (brak pociągów bezpośrednich).
Równolegle oferta w ruchu międzywojewódzkim ma być rozszerzona o połączenia, które wobec ww. braków w siatce podstawowych połączeń, nie są uzasadnione ani popytem ani tym bardziej ekonomiką przewozów. Od grudnia ma zostać uruchomiony pociąg Wrocław-Grudziądz, który wobec dużej liczby pociągów pospiesznych na odc. Wrocław – Poznań i Poznań – Inowrocław ma być prowadzony inną trasą z pominięciem Poznania, z prędkością maksymalną na długich odcinkach ok. 40 km/h (sic!) (odcinki Chełmża – Grudziądz, czy Września – Jarocin). W efekcie ministerstwo ma finansować głęboko deficytowy pociąg z prędkością handlową poniżej 50 km/h, godną XIX wieku, a nie Polski w Unii Europejskiej. Dodatkowo od 9 grudnia zaplanowane są dwie pary pociągów pospiesznych na odc. Chojnice – Bydgoszcz i Toruń – Grudziądz, które zapewne są jakoś potrzebne, ale kuriozalne wobec braku połączeń w kraju łączących miasta liczące po kilkaset tysięcy mieszkańców (a nie kilkadziesiąt).
Dlatego występujemy o skorygowanie zaplanowanej siatki połączeń międzywojewódzkich zamówionych na rozkład jazdy 2007/8 poprzez:
– wycofanie kursu pociągu relacji Wrocław – Grudziądz przez Ostrów Wlkp., Jarocin, Toruń (i z powrotem) ze względu na długi czas przejazdu i nieakceptowalną prędkość handlową;
– skrócenie relacji pociągu Chojnice – Lublin kursującego oprócz wakacji do /z Chojnic do obecnie realizowanej relacji całorocznej Bydgoszcz – Lublin (jest skomunikowanie pociągu osobowego do/z Chojnic);
– skrócenie relacji pociągu Białystok – Chojnice do obecnie realizowanej relacji Bydgoszcz – Białystok
– wycofanie z kursowania jednej z dwóch zaplanowanych par pociągów Grudziądz – Warszawa lub łącznika Toruń – Grudziądz,
– zmiana pośredniej trasy pociągu CEGIELSKI Poznań-Przemyśl z uwzględnieniem biegu przez Łódź przy wyeliminowaniu trasy przez Chorzew Siemkowice
a) od Zduńskiej Woli z postojami Pabianice, Łódź Kaliską, Łódź Widzew, Tomaszów Maz., przez CMK przez Włoszczową Płn., Miechów do Krakowa i dalej bez zmian do Przemyśla;
b) uruchomienie nowego łącznika od Tomaszowa Maz. do Lublina przez Drzewicę, Radom, Pionki, Puławy, Nałęczów.
– uruchomienie nowej pary pociągów ZAMOJSKI relacji Lublin <-> Poznań przez Radom, Łódź, Sieradz, Kalisz z odjazdem z Lublina ok. 6:45 i z Poznania ok. 13:35 (postoje handlowe od strony Lublina – Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Tomaszów Mazowiecki, Łódź Widzew i Kaliska, Pabianice, Zduńska Wola, Sieradz, Kalisz, Ostrów Wlkp., Jarocin, Środa Wlkp.)
– uruchomienie łącznika do ww. pociągu Lublin-Poznań-Lublin w relacji Kraków Gł. – Łódź Kaliska – Kraków Gł. przez Częstochowę z postojami: Trzebinia, Jaworzno Szczakowa, Zawiercie, Częstochowa, Radomsko, Piotrków Trybunalski (w celu skrócenia czasu jazdy bez postojów w mniejszych miejscowościach i stacjach jak Krzeszowice, Ząbkowice, Myszków, Widzew)
– uruchomienie łącznika na trasie Radom – Kielce – Radom do pociągu Lublin – Poznań – Lublin dołączanego w Radomiu, który zapewni połączenie bezpośrednie z Kielc do Łodzi i Poznania (obecnie stolica świętokrzyskiego takich nie posiada!)
Dzięki proponowanym korektom liczba zaplanowanych bezpośrednich pociągów pospiesznych z Łodzi do Poznania wzrośnie z 1 pary do 3 par, z Lublina do Łodzi z planowanego braku połączenia do 2 par, podobnie dla relacji Radom – Łódź, zaś z Krakowa do Łodzi z 2 par dziennych połączeń do 4 par.
Przy wprowadzeniu opisanych we wniosku pociągów uruchamianych przez PKP Przewozy Regionalne (lub jego prawnego następcy), oferta będzie rzeczywiście komplementarna i będzie obejmować najważniejsze relacje w kraju. Proponowane pociągi są podstawowe dla siatki komunikacyjnej kraju, czego nie można powiedzieć o innych, pospiesznych do Chojnic i Grudziądza, którym już dziś można przewidzieć los wożących powietrze. Dlatego oczekujemy skorygowania oferty przewozowej w oparciu o elementy wynikające z rozporządzenia dotyczącego organizacji przewozów kolejowych, jakimi jest gęstość zaludnienia, zapotrzebowanie na przewozy, dojazd do centrów naukowych, biznesowych, czy konkurencyjność czasu przejazdu. Kryteriów tych nie spełniają pociągi do Chojnic, czy do Grudziądza, spełniają je zaś pociągi relacji Kraków – Łódź, czy Poznań – Lublin przez Łódź, Radom. Pociąg pospieszny na odc. Toruń – Grudziądz będzie poruszał się z prędkością handlową ok. 35 km/h – niższą niż lokalny autobus z kilkudziesięcioma przystankami, z czasem jazdy o ok. 10 minut dłuższym niż pociąg osobowy, co wynika z masy pociągu pospiesznego (400 t) wobec małego ciężaru nowoczesnego autobusu szynowego (ok. 50 ton). Nowy pociąg zapewni czas przejazdu aż o 1,5 godziny dłuższy niż połączenie Grudziądz – Wrocław z przesiadką w Laskowicach Pomorskich. Wnioskowane w piśmie pociągi Lublin <-> Poznań, czy Kraków <-> Łódź, Lódź <-> Lublin/Kielce uzyskają prędkości handlowe przy dobrym wytrasowaniu na poziomie ok. 70 km/h i połączą miasta, które tego, z uwagi na swą rangę, wymagają.
Proponowane zmiany nie zwiększą dotacji do zaplanowanych połączeń międzywojewódzkich, gdyż zapewnią niższy koszt uruchomienia pociągów przy znacznie wyższych przychodach spowodowanych wyższą liczbą pasażerów i poprawę rentowności już kursującego pociągu Cegielski dzięki zmianie przebiegu trasy.
Tabela 1 Liczba mieszkańców na trasach omawianych pociągów
Pociąg | Liczba mieszkańców (w tys.) |
---|---|
Zaplanowana Cegielski Poznań-Przemyśl z ominięciem Łodzi | 2783 |
Wnioskowana Cegielski Poznań-Przemyśl przez Łódź z łącznikiem do Lublina | 3784 |
Zaplanowana Wrocławianin Wrocław-Grudziądz | 1324 |
Wnioskowana Zamojski Poznań-Lublin przez Łódź z łącznikami do Krakowa i do Kielc | 4046 |
Jak widać z powyższego, zmiany rozkładowe spowodują obsługę komunikacyjną znacznej większej liczby mieszkańców. Szczegóły niżej.
Zaplanowana Cegielski Poznań-Przemyśl z ominięciem Łodzi
Miasta na trasie | Liczba mieszkańców (w tys.) |
---|---|
Poznań | 567,9 |
Środa Wlkp. | 21,6 |
Jarocin | 26,1 |
Pleszew | 18,5 |
Ostrów Wlkp. | 72,7 |
Kalisz | 108,8 |
Sieradz | 44,3 |
Zduńska Wola | 44,9 |
Chorzew Siemkowice (wsie) | 2,0 |
Częstochowa | 246,9 |
Myszków | 32,9 |
Zawiercie | 53,4 |
Dąbrowa Górn. Ząbkowice (peryferie miasta) | 129,6 |
Jaworzno Szczakowa (peryferie miasta) | 96,6 |
Trzebinia | 20,4 |
Krzeszowice | 10,0 |
Kraków | 756,3 |
Bochnia | 30,0 |
Brzesko | 16,9 |
Tarnów | 118,1 |
Dębica | 49,7 |
Sędziszów Młp. | 7,1 |
Rzeszów | 166,5 |
Łańcut | 18,0 |
Przeworsk | 15,7 |
Jarosław | 40,5 |
Przemyśl | 67,8 |
RAZEM | 2783 |
Wnioskowana Cegielski Poznań-Przemyśl przez Łódź z łącznikiem do Lublina
Miasta na trasie | Liczba mieszkańców (w tys.) |
---|---|
Poznań | 567,9 |
Środa Wlkp. | 21,6 |
Jarocin | 26,1 |
Pleszew | 18,5 |
Ostrów Wlkp. | 72,7 |
Kalisz | 108,8 |
Sieradz | 44,3 |
Zduńska Wola | 44,9 |
Pabianice | 70,7 |
Łódź | 758,3 |
Tomaszów Mazowiecki | 66,9 |
Włoszczowa | 10,8 |
Szczekociny | 4,1 |
Miechów | 11,7 |
Słomniki (p.o. Miasto) | 4,3 |
Kraków | 756,3 |
Bochnia | 30,0 |
Brzesko | 16,9 |
Tarnów | 118,1 |
Dębica | 49,7 |
Sędziszów Młp. | 7,1 |
Rzeszów | 166,5 |
Łańcut | 18,0 |
Przeworsk | 15,7 |
Jarosław | 40,5 |
Przemyśl | 67,8 |
Drzewica | 4,0 |
Radom | 225,8 |
Pionki | 20,1 |
Puławy | 49,8 |
Nałęczów | 4,2 |
Lublin | 362,2 |
RAZEM | 3784 |
Zaplanowana Wrocławianin Wrocław-Grudziądz
Miasta na trasie | Liczba mieszkańców (w tys.) |
---|---|
Wrocław | 635,0 |
Oleśnica | 36,9 |
Twardogóra | 6,9 |
Międzybórz | 2,4 |
Odolanów | 4,9 |
Ostrów Wlkp. | 72,7 |
Pleszew | 18,5 |
Jarocin | 26,1 |
Miłosław | 3,6 |
Września | 28,6 |
Gniezno | 70,1 |
Mogilno | 12,5 |
Inowrocław | 76,8 |
Gniewkowo | 7,3 |
Toruń | 207,2 |
Chełmża | 15,3 |
Kornatowo (wieś) | 0,4 |
Grudziądz | 99,2 |
RAZEM | 1324 |
Wnioskowana Zamojski Poznań-Lublin przez Łódź z łącznikami do Krakowa i do Kielc
Miasta na trasie | Liczba mieszkańców (w tys.) |
---|---|
Poznań | 567,9 |
Środa Wlkp. | 21,6 |
Jarocin | 26,1 |
Ostrów Wlkp. | 72,7 |
Kalisz | 108,8 |
Sieradz | 44,3 |
Zduńska Wola | 44,9 |
Pabianice | 70,7 |
Łódź | 758,3 |
Tomaszów Maz | 66,9 |
Radom | 225,8 |
Pionki | 20,1 |
Puławy | 49,8 |
Nałęczów | 4,2 |
Lublin | 362,2 |
Skarżysko Kam. | 49,0 |
Suchedniów | 9,0 |
Kielce | 207,7 |
Piotrków Tryb. | 80,0 |
Radomsko | 49,3 |
Częstochowa | 246,9 |
Myszków | 32,9 |
Zawiercie | 53,4 |
Jaworzno Szczakowa (peryferie miasta) | 96,6 |
Trzebinia | 20,4 |
Kraków | 756,3 |
RAZEM | 4046 |
Jak widać z powyższego, zmiany rozkładowe spowodują obsługę komunikacyjną znacznej większej liczby mieszkańców.
Tabela 2 Liczba połączeń bezpośrednich między wybranymi miastami w Polsce
Relacja | Liczba par bezpośrednich pociągów pospiesznych w obecnym rozkładzie jazdy | Liczba par bezpośrednich pociągów pospiesznych w zaplanowanym rj 2007/8 | Liczba par bezpośrednich pociągów pospiesznych po zaproponowanej korekcie |
---|---|---|---|
Kraków-Łódź | 2 | 2 | 4 |
Poznań-Łódź | 2 | 1 | 4 |
Łódź-Lublin | 1 | 0 | 2 |
Lublin-Poznań | 1 | 0 | 2 |
Kielce-Łódź | 0 | 0 | 1 |
Kielce-Poznań | 0 | 0 | 1 |
Radom-Poznań | 1 | 0 | 2 |
Częstochowa-Łódź | 3 | 3 | 4 |
Częstochowa-Poznań | 1 | 1 | 1 |
Chojnice-Warszawa | 0 (tylko sezon letni) | 2 | 0 (tylko sezon letni) |
Grudziądz-Warszawa | 0 (tylko sezon letni) | 2 | 1 |
Grudziądz-Wrocław | 0 | 1 | 0 |
Inne wybrane relacje międzywojewódzkie pospieszne nie objęte wnioskami z pisma z liczbą dni kursowania ponad 250 w roku (dni robocze lub częściej):
Relacja | Liczba par bezpośrednich pociągów pospiesznych w obecnym rozkładzie jazdy | Liczba par bezpośrednich pociągów pospiesznych w zaplanowanym rj 2007/8 |
---|---|---|
Wrocław-Poznań | 14 | 14 |
Warszawa-Białystok | 8 | 9 |
Częstochowa-Warszawa | 7 | 8 |
Opole-Warszawa | 2 | 3 |
Kielce-Kraków | 7 | 8 |
Katowice-Kraków | 3 | 3 |
Katowice-Bielsko Biała | 1 | 3 |
Poznań-Toruń | 2 | 3 |
Bydgoszcz-Szczecin | 1 | 2 |
Zgorzelec-Wrocław | 1 | 2 |
Terespol-Warszawa | 5 | 5 |
Jak widać, oferta ulega poprawie na większości linii w kraju, co jest warte pochwały i pokazuje na możliwości finansowe w tym zakresie. Tym bardziej jednak jest niezrozumiałe, że oferta pomija opisane w piśmie relacje (np. likwidacja pociągu Lublin – Poznań), a traktuje priorytetowo relacje lokalne jak Grudziądz – Toruń, czy Chojnice – Bydgoszcz i połączenia Lublina z Chojnicami. Trudno też zrozumieć sytuację, gdy np. Kielce mają 8 par pociągów do Krakowa, a nie mają wcale do Łodzi czy Poznania. Podobnie sytuacja wygląda z Radomiem, który jest odcięty komunikacyjnie od zachodu Polski.
Drugie i trzecie miasto w kraju mają dziennie zaledwie 2 połączenia, co jest niedopuszczalnym przeoczeniem, zważywszy na to, że 2,5 raza więcej (5) ma Terespol z Warszawą, a oferta Kraków-Łódź jest uboższa niż innych połączeń finansowanych przez MT, np. Zgorzelca z Wrocławiem, Chojnic z Warszawą, a więc miast kilkanaście razy mniejszych od Krakowa i Łodzi.
Tabela 3 Porównanie czasów jazdy poc. Grudziądz-Wrocław z innymi pociągami
Relacja | Czas jazdy poc. Grudziądz-Wrocław | Czas jazdy innych połączeń bezpośrednich lub z jedną przesiadką | Wydłużenie czasu jazdy przy jeździe pociągiem Grudziądz-Wrocław |
---|---|---|---|
Grudziądz-Wrocław | 7 h 55 min | 6 h 25 min | +1 h 30 min |
Toruń (Miasto)-Wrocław | 6 h 15 min | 5 h 10 min | +1 h 5 min |
Zaplanowany do kursowania pociąg Grudziądz – Wrocław jest kompletnie niekonkurencyjny względem innych, istniejących połączeń, ze względu na długi czas jazdy – ok. 365 km trasy w 8 godzin.
Tabela 4 Proponowane zestawienie wnioskowanych pociągów
Relacja | Zestawienie wagonowe | Obciążenie | Dni kursowania |
---|---|---|---|
ZAMOJSKI Lublin – Radom – Łódź Kaliska – Kalisz – Poznań | Do Radomia 2B+1A, dalej 4B+1A, od Kaliskiej do Poznania 6B+2A | 250 t/ od Łodzi 400 t | codziennie |
Łącznik Kielce – Radom | 2B | 100 t | codziennie |
Łącznik Kraków – Łódź Kaliska przez Częstochowę | 2B+1A | 150 t | codziennie |
CEGIELSKI Przemyśl – Poznań przez CMK, Łódź Kaliską | Do Łodzi Kaliskiej 3B+1A, do Poznania 6B+1A | 250 t/ od Łodzi 400 t | codziennie |
Łącznik Lublin – Łódź Kaliska | 3B | 150 t | (1)-(5), (7) |
ZAMOJSKI Poznań – Łódź Kaliska – Radom – Lublin | Do Kaliskiej 6B+2A, dalej do Radomia 4B+1A, do Lublina 2B+1A | do Łodzi 400 t/ dalej 250 t | codziennie |
Łącznik Radom – Kielce | 2B | 150 t | codziennie |
Łącznik Łódź Kaliska – Kraków przez Częstochowę | 2B+1A | 150 t | codziennie |
CEGIELSKI Poznań – Przemyśl przez Łódź Kaliską, CMK | Do Łodzi Kaliskiej 6B+1A, do Przemyśla 3B+1A | do Łodzi 400 t/ dalej 250 t | (1)-(5), (7) |
Łącznik Łódź Kaliska-Lublin | 3B | 150 t | codziennie |
Tabela 5 Szacunkowy rozkład jazdy proponowanych pociągów
Po wprowadzeniu wnioskowanych pociągów orientacyjny rozkład jazdy pociągów pospiesznych będzie wyglądał (pogrubioną czcionką zaznaczone nowe połączenia):
Relacja | odjazdy |
---|---|
Lublin do Poznania i Łodzi | 6:45, 13:45 |
Radom do Poznania i Łodzi | 8:22, 15:15 |
Kraków do Łodzi | ok. 6:30, 7:30, 14:10 i 17:30 |
Poznań do Łodzi | 7:35, 13:35, ok. 17:55 |
Częstochowa do Łodzi | ok. 6:40, ok. 8:40, ok. 9:40; ok. 14:15 |
Kielce do Poznania i Łodzi | ok. 7:00 |
Łódź do Poznania | ok. 7:20; ok. 11:10; ok. 18:15 |
Łódź do Krakowa | ok. 6:50, ok. 11:40, ok. 15:20, ok. 17:45 |
Poznań do Kielc | ok. 13:35 |
Poznań do Radomia i Lublina | 7:35, 13:35 |
Łódź do Częstochowy | ok. 12:20; ok. 15:20, ok. 17:45, ok. 19:25 |
Łódź do Radomia i Lublina | 11:40, 17:40 |
Łódź do Kielc | 17:40 |
Zamojski Lublin (Kielce/Kraków) – Łódź – Poznań
Stacja | przyjazd / odjazd | godzina |
---|---|---|
łącznik z Kielc | ||
Kielce | o | 7:00 |
Radom | p | 8:07 |
łącznik z Krakowa | ||
Kraków Gł. | o | 6:30 |
Częstochowa | o | 8:40 |
Piotrków Trybunalski | o | 9:45 |
Łódź Kaliska | p | 10:45 |
Lublin | o | 6:45 |
Radom | p | 8:10 |
o | 8:22 | |
Tomaszów Mazowiecki | o | 10:00 |
Łódź Kaliska | p | 10:55 |
o | 11:10 | |
Ostrów Wlkp. | p | 13:20 |
o | 13:35 | |
Poznań Gł. | p | 15:25 |
Zamojski Poznań – Łódź – (Kraków/Kielce) – Lublin
Stacja | przyjazd / odjazd | godzina |
---|---|---|
Poznań Gł. | p | 13:35 |
Ostrów Wlkp. | p | 15:05 |
o | 15:17 | |
Łódź Kaliska | p | 17:25 |
o | 17:40 | |
Tomaszów Mazowiecki | o | 18:30 |
Radom | p | 20:00 |
o | 20:10 | |
Lublin | p | 21:35 |
łącznik do Kielc | ||
Radom | o | 20:15 |
Kielce | p | 21:30 |
łącznik do Krakowa | ||
Łódź Kaliska | o | 17:45 |
Piotrków Trybunalski | o | 18:43 |
Częstochowa | o | 19:43 |
Kraków Główny | p | 21:55 |
Cegielski Przemyśl – Poznań przez CMK, Łódź (z wagonami z Lublina przez Radom)
Bez zmian z Przemyśla do Krakowa
Stacja | przyjazd / odjazd | godzina |
---|---|---|
Kraków | o | ok. 14:10 |
Tomaszów Maz. | p | 17:00 |
o | 17:15 | |
Łódź Kaliska | p | 18:00 |
o | 18:15 | |
Ostrów Wlkp. | p | 20:25 |
o | 20:37 | |
Poznań | p | 22:15 |
łącznik z Lublina | ||
Lublin | o | 13:45 |
Radom | o | 15:15 |
Tomaszów Mazowiecki | o | 16:55 |
Cegielski Poznań – Przemyśl przez Łódź, CMK (z wagonami do Lublina przez Radom)
Stacja | przyjazd / odjazd | godzina |
---|---|---|
Poznań Gł. | p | 7:35 |
Ostrów Wlkp. | p | 9:05 |
o | 9:17 | |
Łódź Kaliska | p | 11:25 |
o | 11:40 | |
Tomaszów Mazowiecki | p | 12:30 |
o | 12:40 | |
Kraków | p | ok. 15:30 |
dalej bez zmian do Przemyśla | ||
łącznik do Lublina | ||
Tomaszów Mazowiecki | o | 12:45 |
Radom | o | 14:17 |
Lublin | p | 15:40 |
Do wiadomości
1. Sz. P. Marek Nitkowski, Członek Zarządu – Dyrektor Handlowy spółki PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o