Raport z pomiaru ruchu na ulicy Modlińskiej
Pomiar został został przeprowadzony na ulicy Modlińskiej na jezdni w kierunku centrum, w poniedziałek 14 czerwca 2004 r. w godz. 7:00-9:00.
Metoda pomiaru
Dwie osoby podzieliły się zadaniami w następujący sposób:
– jedna osoba liczyła osoby i pojazdy na pasie 2 i 3 ulicy Modlińskiej (bez autobusów);
– druga osoba liczyła osoby i pojazdy na pasie 1 oraz frekwencję w autobusach niezależnie od pasa po którym jadą.
Osoby i pojazdy zapisywano w takiej postaci, że liczba spisanych liczb odpowiada ilości pojazdów, a suma liczb – liczbie osób, które zostały tymi pojazdami przewiezione.
Autobusy i frekwencję spisywano oddzielnie w postaci typu autobusu oraz zapełnienia pojazdu w procentach. Liczbę osób oszacowano w ten sposób na podstawie danych technicznych pojazdu (liczba miejsc w autobusie) oraz zapełnienia. Autobusy policzono bezpośrednio.
Możliwy błąd liczenia osób w samochodach jest mniejszy, niż błąd liczenia osób w autobusach. Można przyjąć za bezpieczną granicę 2% błędu dla osób w samochodach (liczono dokładnie osoby i samochody) i 10% dla osób w autobusach (szacunek zapełnienia).
Dodatkowe uwagi:
1. Korek drogowy na wysokości punktu pomiarowego trwał od 7:37 do 8:25.
2. Zaobserwowano duży ruch samochodów ciężarowych typu TIR.
Wyniki dla samochodów
Na pasie 2 oraz 3 łącznie zliczono 4254 samochodów, w których przewieziono około 5012 osób.
Na pasie 1 zliczono 2615 samochodów, w których jechało 3786 osób.
W sumie punkt pomiarowy przejechało 6869 samochodów osobowych, a w nich 8798 osób.
Pojazdów / godz. | osób / godz. | osób / pojazd |
---|---|---|
3434 | 4400 | 1,28 |
Wyniki dla komunikacji publicznej
Pojemność poszczególnych typów autobusów
Typ autobusu | pojemność maksymalna | miejsc siedzących | liczba w ciągu pomiaru |
---|---|---|---|
Jelcz 121M | 100 | 32 | 7 |
Ikarus 280 | 160 | 29 | 83 |
Ikarus 260 | 100 | 22 | 12 |
Jelcz M181MB | 180 | 44 | 1 |
Neoplan N4020 | 149 | 42 | 4 |
Urbino 15 | 158 | 40 | 16 |
Man NG313 | 150 | 50 | 9 |
Man NM223 | 80 | 14 | 11 |
Man NL223 | 104 | 30 | 2 |
Autosan H9 | 51 | 39 | 23 |
Inne | 60 | 40 | 30 |
Suma | 198 autobusów | ||
Potencjalna przepustowość | 23895 osób |
Napełnienie poszczególnych typów autobusów
(MS – miejsca siedzące)
Typ autobusu | 1/2 MS | MS | MS +25% | MS +50% | MS +75% | Pełny | Szacunkowa liczba pasażerów |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jelcz 121M | 4 | 3 | 160 | ||||
Ikarus 280 | 9 | 13 | 10 | 7 | 5 | 39 | 8807 |
Ikarus 260 | 4 | 2 | 3 | 3 | 503 | ||
Jelcz M181MB | 1 | 78 | |||||
Neoplan N4020 | 1 | 1 | 1 | 1 | 298 | ||
Solaris Urbino | 4 | 4 | 1 | 1 | 6 | 1416 | |
MAN NG 313 | 1 | 1 | 1 | 6 | 1175 | ||
MAN NM 223 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | 252 | |
MAN NL 223 | 1 | 1 | 78 | ||||
Autosan H9 | 3 | 12 | 4 | 4 | 912 | ||
Inne* | 4 | 13 | 2 | 11 | 1360 | ||
Suma | 31 | 53 | 19 | 16 | 7 | 72 | 15039 |
Pojazdów / godz. | osób / godz. | osób / pojazd |
---|---|---|
99 | 7500 | 76 |
Wnioski
Nawet uwzględniając błąd pomiaru na ulicy Modlińskiej w godzinach 7:00-9:00 znacząco więcej ludzi jest przewożonych środkami komunikacji publicznej (15000+-1500), niż samochodami osobowymi (8800+-150). Liczba pasazerów komunikacji miejskiej przewiezionych w ciągu godziny ulicą Modlińską jest dwukrotnie wyższa od liczby pasazerów samochodów osobowych.
Wyniki badań wskazują na koniecznośc utworzenia pasa dla wyłącznego ruchu autobusowego w ulicy Modlińskiej co najmniej od skrzyżowania z ulicą Płochociską do wjazdu na Most Grota-Roweckiego.