Nieciągłości w systemie warszawskich dróg rowerowych
W przeprowadzonym przez nas sondażu internetowym 40% rowerzystów
stwierdziło, że najbardziej podczas jazdy warszawskimi ścieżkami rowerowymi
przeszkadza brak ciągłości. Aby zaprezentować skalę problemu, zaznaczyliśmy
na mapie warszawskich ścieżek najbardziej uciążliwe miejsca – widać, że ten
„system” składa się praktycznie z samych nieciągłości. Lista zapewne nie
jest kompletna, komentarze i uzupełnienia mile widziane.
Warszawskie urzędy często narzekają na brak funduszy na ścieżki rowerowe.
Proponujemy wykorzystać niniejszy raport, by niewielkim kosztem osiągnąć
sensowny efekt, zamiast betonować kolejne parki czy kłaść kostkę betonową
obok asfaltowych alejek.
Mapa nieciągłości w systemie warszawskich dróg dla rowerów
Śródmieście
Marszałkowska – brak jakiejkolwiek możliwości przejazdu przez Aleje Jerozolimskie. Ślepe zakończenie ścieżki czyni ją absolutnie bezużyteczną dla podróżujących w kierunku północnym.
Pl. Konstytucji – brak połączenia ścieżki wzdłuż Marszałkowskiej z rejonem Politechniki i Pola Mokotowskiego.
Rondo Babka – brak połączenia ścieżek na wiadukcie nad torami kolejowymi, ścieżki wzdłuż Słomińskiego, ścieżki wzdłuż Stawki i Jana Pawła II oraz ścieżki wzdłuż Okopowej (choć gotowe są nawet osobne sygnalizatory dla rowerów na skrzyżowaniach z Dziką i Stawki). Wystarczyłoby ok. 1000 mb nowej nawierzchni i oznakowanie przejazdów, by utworzyć węzeł 6 ścieżek.
Most Gdański – brak połączenia ścieżki na dolnym poziomie mostu ze ścieżkami podskarpową i nadwiślańską.
Most Świętokrzyski – brak połączenia ze ścieżką nadwiślańską.
Zajęcza / Tamka – brak połączenia ścieżek na Moście Świętokrzyskim ze ścieżka podskarpową.
Ścieżka nadwiślańska w okolicach Mostu Poniatowskiego – ciągłość ścieżki przerwana bardzo trudnymi do pokonania schodami, a przecież bez problemu można wykonać podjazd kawałek dalej.
Al. Jana Pawła II – brak oznakowanych przejazdów przez Miłą, Anielewicza i Dzielną.
Anielewicza / Świętojerska – brak przejazdu przez ul. Andersa, trudne do pokonania płotki.
Ścieżka podskarpowa w okolicach Mostu Śląsko-Dąbrowskiego – brak połączenia odcinków na Mariensztacie i wzdłuż Grodzkiej.
Waryńskiego / Goworka – brak połączenia rejonu Pola Mokotowskiego ze ścieżką nadwiślańską.
Solec – brak połączenia ścieżki nadwiślańskiej z Cyplem Czerniakowskim.
Czerniakowska – brak przejazdu przez Wisłostradę, można wykonać np. przy skrzyżowaniu z Łazienkowską, albo utworzyć nowy na osi stanisławowskiej.
Al. Niepodległości / Al. Armii Ludowej – brak połączenia dwóch ślepo zakończonych ścieżek w okolicach GUS.
Mokotów
Sikorskiego – przerwana ciągłość ścieżki na wys. ul. Pory.
Al. Wilanowska / Dol. Służewiecka – konieczne wykonanie przejazdów dookoła skrzyżowania i objazdu przystanku w kier. Ursynowa, by połączyć ciągi pieszo – rowerowe w Al. Sikorskiego, Al. Wilanowskiej, Dol. Służewieckiej i Przy Grobli.
Dol. Służewiecka / Nowoursynowska – konieczne oznakowanie przejazdów dookoła skrzyżowania, by połączyć istniejące ciągi pieszo-rowerowe.
Waryńskiego / Goworka – brak połączenia rejonu Pola Mokotowskiego ze ścieżką nadwiślańską.
Ochota
Bitwy Warszawskiej 1920 r. – z wyznaczonego Szlaku Obwodowego fragment jest w niezłym stanie (od Szczęśliwickiej do Białobrzeskiej), pozostałe jednak wymagają prac budowlanych.
Banacha – jw.
Grójecka – należy przedłużyć ścieżkę do skrzyżowania z Bitwy Warszawskiej 1920 r., wykonać przejazdy wokół skrzyżowania, i ograniczyć nielegalne parkowanie, praktycznie uniemożliwiające przejazd rowerów Szlakiem Obwodowym.
Praga Północ
Starzyńskiego – brak przejazdów wokół ronda i połączenia ścieżki z Mostem Gdańskim.
Wybrzeże Szczecińskie – brak przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania z Mostem Świętokrzyskim, możliwość wykonania bezkolizyjnego łącznika pod Mostem.
Wola
Górczewska / Okopowa – ślepo zakończona na ul. Tyszkiewicza ścieżka powinna zostać doprowadzona do bardziej sensownego miejsca – może np. do istniejącego fragmentu ścieżki przy Okopowej.
Górczewska – brak przejazdu pod wiaduktem kolejowym.
Górczewska – brak przejazdu z Parku Szymańskiego do Parku Moczydło.
Rondo Babka – patrz Śródmieście.
Żoliborz
Słowackiego – brak przejazdów przez Cieszkowskiego, Szczepanowskiego, Potocką i Gdańską.
Białołęka
Modlińska – ścieżka urywa się praktycznie na każdym skrzyżowaniu, konieczny generalny remont.
Światowida – brak połączenia ścieżki przy Majolikowej z ścieżką przy Modlińskiej.
Bielany
Marymoncka / Kolektorska – brak połączenia ścieżki przy Podleśnej z kładką nad Trasą AK. Możliwe różne warianty połączenia – np. al. Słowiańską lub Opatowską; żaden nie wymaga budowy nowej ścieżki na całej długości – wystarczy krótki odcinek wzdłuż Marymonckiej, uspokojenie ruchu na Kolektorskiej i podjazd na kładkę.
Ursynów
Dol. Służewiecka – patrz Mokotów
Al. KEN – brak połączenia z Dol. Służewiecką
Rosoła – przerwana ciągłość ścieżki przed pawilonami przy Strzeleckiego.
Rosoła – brak połączenia ścieżki wzdłuż Relaksowej z Jeżewskiego.
Wilanów
Al. Wilanowska – brak połączenia ścieżek po obu stronach jezdni przy skrzyżowaniu z Przyczółkową.