Bike 'n Ride
Parking rowerowy przy przystanku kolejowym – Vlaardingen koło Roterdamu.
Uzupełnieniem roweru jest rozwinięta sieć transportu publicznego.
Jeżeli odległość, którą chcesz pokonać przekracza zasięg twojego bicykla,
pedałujesz do najbliższej stacji lub przystanku, zostawiasz rower na
strzeżonym parkingu i dalszą podróż odbywasz np. pociągiem. System Bike 'n Ride
kilkukrotnie zwiększa zasięg oddziaływania kolei, metra czy szybkiego
tramwaju, dlatego też przy każdej holenderskiej stacji stoi kilkaset lub
nawet kilka tysięcy rowerów.
Ulica = torowisko + ścieżka rowerowa.
Na terenie całego kraju obowiązuje jednolity system taryfowy.
Niezależnie czy jedziesz autobusem, tramwajem, metrem, czy pociągiem,
kasujesz ten sam bilet. Bilet taki, zwany Nationale Strippenkaart, może
składać się z 2, 3, 15, lub 45 pasków i kosztować od 3 do 34 guldenów
(hurtem taniej). Po skasowaniu ważny jest przez 1-3 godziny w 1-19 strefach
(w zależności od liczby skasowanych pasków – co najmniej 2, co najwyżej 20)
we wszystkich środkach komunikacji publicznej. Oczywiście istnieje też cała
gama biletów okresowych, od jednodniowych miejskich do rocznych ważnych na
cały kraj (również na pociągi InterCity).
Wspólne pasy tramwajowo-autobusowe ze wspólnymi przystankami.
W miastach obowiązuje zasada preferencji dla transportu zbiorowego.
Praktycznie wszędzie są wydzielone pasy dla autobusów (często jest to
wspólny pas tramwajowo-autobusowy ze wspólnymi przystankami, co ułatwia
przesiadki). Pojazdy komunikacji publicznej wyposażane są w specjalne
sterowniki, pozwalające na żądanie zmienić światło na zielone. Dzięki temu
nie stoją ani w korkach, ani na skrzyżowaniach.
Przystanek tramwajowy w Hadze.
Z ciekawostek:
– jeżeli pociąg się spóźnia, podróżni otrzymują bezpłatny poczęstunek;
– jeżeli w pociągu jest tłok, załoga informuje pasażerów o wolnych miejscach;
– na przystankach tramwajowych wyświetlacze pokazują numery zbliżających się
tramwajów i czas do ich przyjazdu;
– w Amsterdamie tunel metra wykorzystywany jest przez kilka linii
tramwajowych – po wyjechaniu na powierzchnie tramwaj rozkłada pantograf
i jedzie dalej po normalnym torowisku.