Ministerstwo Środowiska w sprawie hałaśliwego koncertu na UKSW
Zielone Mazowsze zwróciło się w czerwcu br. do Ministra Środowiska z prośbą o wydanie opinii (interpretacji) na temat przepisów ustawy o ochronie przyrody
– Art. 15. 1. W parkach narodowych oraz w rezerwatach przyrody zabrania się: 20) zakłócania ciszy;
– Art. 4. 1. Obowiązkiem organów administracji publicznej, osób prawnych i innych jednostek […] jest dbałość o przyrodę będącą dziedzictwem i bogactwem narodowym.
2. Organy administracji publicznej są obowiązane do zapewnienia warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych dla ochrony przyrody.
oraz
Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną
– zakaz umyślnego płoszenia i niepokojenia (§ 6. p. 11).
– dostosowanie terminów i sposobów wykonania prac do okresów lęgu, rozrodu (§ 10. p.3 g)
w kontekście znanej sytuacji spowodowanej hałaśliwym koncertem na UKSW. Poniżej publikujemy odpowiedź z wytłuszczeniami od redakcji.
DLOPiKop/oc-4120-148-5427/07/dp
Odpowiadając na pismo z dnia 4 czerwca 2007 r., znak: BIL-07-0004-04 w sprawie interpretacji prawnej przepisów art. 4 ust. 1 i 2 i art. 15 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880, ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. Nr 220, poz. 2237), tj. § 6 pkt 11 i § 10 pkt 3 lit. g, uprzejmie informuję, co następuje.
Rezerwat przyrody „Las Bielański” został utworzony w drodze zarządzenia Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 23 stycznia 1973 r. w sprawie uznania za rezerwaty przyrody (M. P. Nr 5, poz. 38) w celu zachowania wartości społecznych i krajobrazowych „Lasu Bielańskiego”, będącego cennym składnikiem środowiska naturalnego, zachowanym na obszarze aglomeracji miejskiej Warszawy.
Przepisy art. 4 ust. 1 i 2 dotyczą wszystkich organów administracji publicznej, innych osób prawnych i jednostek administracyjnych, jak również osób fizycznych, bez względu na to czy realizują bezpośrednio zadania w zakresie ochrony przyrody czy też nie, dbałości o przyrodę, która jest dziedzictwem i bogactwem narodowym. Nie można tu bowiem przewiedzieć precyzyjnie, w jakim przypadku działalność konkretnego organu, podmiotu czy też osoby fizycznej może mieć wpływ na ochronę przyrody i powinna w swoich działaniach uwzględniać wpływ na środowisko przyrodnicze. Poza tym, na organy administracji publicznej w szczególności ustawodawca nałożył obowiązek zapewnienia należytych warunków prawnych w postaci stosownych aktów prawnych, szybkiego i sprawnego działania w realizacji podjętych zobowiązań oraz potrzeby zapewnienia właściwych środków finansowych na realizację ciążących na nich zadań. W rozpatrywanym przypadku organizator imprezy powinien również mieć na uwadze względy ochrony przyrody i podjąć stosowne kroki, aby uciążliwość spowodowana np. hałasem z tytułu bliskości rezerwatu przyrody „Las Bielański” była jak najmniejsza.
Przepisy art. 15 ust. 1 ww. ustawy o ochronie przyrody enumeratywnie wymieniają zakazy obowiązujące na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody, w tym zakaz wymieniony w pkt 20, tj. zakłócania ciszy. W rozpatrywanym przypadku brak jest jednak podstaw prawnych w ustawie o ochronie przyrody do zabronienia organizowania imprez rozrywkowych, których lokalizacja ma miejsce poza obszarem rezerwatu przyrody „Las Bielański”. Niemniej jednak oddziaływanie źródeł hałasu, zlokalizowanych w jakiejkolwiek odległości od granic ww. rezerwatu przyrody, które wpływają na zakłócanie ciszy np. dla zwierząt bytujących w tym rezerwacie przyrody, jest bezdyskusyjne.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z treścią przepisu art. 52 ust. 1 pkt 11 ustawy o ochronie przyrody, w stosunku do dziko żyjących zwierząt objętych ochroną gatunkową, Minister Środowiska lub właściwy wojewoda w rozporządzeniach dotyczących rezerwatów przyrody mogą wprowadzać zakazy spośród katalogu wskazanego w przedmiotowym przepisie. Należy przy tym zauważyć, że zarządzeniem Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 23 stycznia 1973 r. w sprawie uznania za rezerwaty przyrody (M. P. Nr 5, poz. 38, ze zm.), w § 13 ust. 1 pkt 9 wprowadzono zakaz polowania, chwytania, płoszenia i zabijania dziko żyjących zwierząt, niszczenia gniazd, wybierania jaj i piskląt wszystkich gatunków ptaków. Jednakże stosownie do art. 56 ust. 1 i 2 ww, ustawy, Minister Środowiska, przy spełnieniu przesłanek wymienionych w ust. 4, może wydać zezwolenie na zbiór roślin i grzybów objętych ochroną gatunkową, chwytanie, odławianie lub zabijanie zwierząt objętych ochroną gatunkową oraz na inne czynności podlegające zakazom lub ograniczeniom w odniesieniu do gatunków zwierząt objętych ochroną ścisłą zaś właściwy wojewoda w odniesieniu do gatunków zwierząt objętych ochroną częściową.
Zastępca Dyrektora Departamentu Leśnictwa, Ochrony Przyrody Krajobrazu
mgr inż. Krzysztof Lissowski
Do wiadomości:
Wojewódzki Konserwator Przyrody w Warszawie