Wydzielmy pasy dla autobusów w Al. Solidarności
Do: Zarząd Dróg Miejskich, Wydział Transportu, Warszawa, ul. Powązkowska 93
W myśl uchwały Nr XXVI/193/95 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27
listopada 1995 r. w sprawie polityki transportowej dla m.st. Warszawy
podstawowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju jest zapewnienie
priorytetu transportu zbiorowego. Cel ten ma zostać osiągnięty między
innymi poprzez wprowadzenie w najbardziej zatłoczonych strefach pasów ruchu
wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej.
Al. Solidarności jako trasa dojazdowa, łącząca między innymi
Targówek, Zacisze, Ząbki i Marki z Centrum, jest jedną z ulic o
największym natężeniu ruchu. Razem z ulicą Radzymińską stanowi główną
trasę wylotową w kierunku wschodnim. W Ząbkach, przy ulicy
Radzymińskiej, która jest przedłużeniem Al. Solidarności powstało duże
centrum handlowe skupiające takie hipermarkety jak Macro
Cash 'n Carry, Media Market, Praktiker i IKEA. Na Targówku, przy
ulicy Radzymińskiej, znajduje się market budowlany OBI, dalej, w Alei
Solidarności, zlokalizowany jest HIT. Na Dworcu Wileńskim powstaje
obecnie Centrum Handlowe Warszawa Wileńska. Drogą dojazdową do
wszystkich tych obiektów są ulice Radzymińska i Al. Solidarności.
Konsekwencją tego są nieustające korki na odcinku od Dworca
Wileńskiego do Placu Bankowego. Zwiększająca się liczba pojazdów
powoduje, że korki tworzą się również poza godzinami
szczytu. Najbardziej obciążone jest skrzyżowanie na Dworcu Wileńskim
będące dużym węzłem komunikacyjnym. Jakość transportu publicznego
pogorszyła się nie tylko z względu na długość przejazdu, ale również
nadmierny tłok, jaki panuje w autobusach. Pośród mieszkańców okolicy
znaczącą większość stanowią pasażerowie komunikacji publicznej. W
związku z tym nie widzimy powodu, aby mniejszość dojeżdżająca
samochodami miała tak decydujący wpływ na komfort jazdy
pozostałych. Pośród pasażerów samochodów są nie tylko mieszkańcy
okolic, którzy wybierają wygodę podróżowania własnym pojazdem do
pracy, ale również klienci licznych supermarketów.
Mając na uwadze istniejącą sytuację oraz postanowienia przyjęte w
wyżej wymienionej uchwale zwracamy się z prośbą o rozważenie
propozycji utworzenia pasa autobusowego w Al. Solidarności, co
najmniej na odcinku między ulicą Szwedzką i Targową. Uważamy, że jest
to jedyne możliwe i nie wymagające żadnych nakładów finansowych
rozwiązanie. Równocześnie chcielibyśmy zaznaczyć, że tego rodzaju
nowoczesne sposoby funkcjonowania komunikacji miejskiej zostały
wprowadzone po lewobrzeżnej stronie Gminy Centrum (Al. Jerozolimskie,
ul. Marszałkowska). W świetle tego faktu praska część Warszawy wydaje
się być bardzo zaniedbywana zarówno przez władze miasta jak i
przedsiębiorstwa statutowo zobowiązane do świadczenia usług na rzecz
mieszkańców. Uważamy też, że mamy prawo tego żądać, bowiem płacimy
tyle samo za usługi komunikacyjne jak mieszkańcy pozostałych części
miasta. Domagamy się, aby wreszcie pasażerowie komunikacji
publicznej, którzy nie przyczyniają się do powstawania korków i
zanieczyszczenia środowiska mieli możliwość szybkiego i wygodnego
podróżowania, tak jak to ma miejsce we wszystkich szanujących się
demokracjach europejskich.
Sprawa tragicznej sytuacji komunikacji w rejonie Targówka była
przedmiotem interwencji radnej Gminy Targówek i mimo upływu dwóch lat
nie doczekała się żadnego rozstrzygnięcia. Mamy nadzieję, że tym razem
nasze wnioski nie zostaną zlekceważone.
Agata Lutow
+ ok. 100 podpisów mieszkańców Targówka
Do wiadomości:
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Warszawa, ul. Senatorska 37,
Prezydent m.st. Warszawy, Warszawa, pl. Bankowy 3/5