Do: Zarząd Dróg Miejskich, Wydział Transportu, Warszawa, ul. Powązkowska 93

W myśl uchwały Nr XXVI/193/95 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie polityki transportowej dla m.st. Warszawy podstawowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju jest zapewnienie priorytetu transportu zbiorowego. Cel ten ma zostać osiągnięty między innymi poprzez wprowadzenie w najbardziej zatłoczonych strefach pasów ruchu wyłącznie dla pojazdów komunikacji publicznej.

Al. Solidarności jako trasa dojazdowa, łącząca między innymi Targówek, Zacisze, Ząbki i Marki z Centrum, jest jedną z ulic o największym natężeniu ruchu. Razem z ulicą Radzymińską stanowi główną trasę wylotową w kierunku wschodnim. W Ząbkach, przy ulicy Radzymińskiej, która jest przedłużeniem Al. Solidarności powstało duże centrum handlowe skupiające takie hipermarkety jak Macro Cash 'n Carry, Media Market, Praktiker i IKEA. Na Targówku, przy ulicy Radzymińskiej, znajduje się market budowlany OBI, dalej, w Alei Solidarności, zlokalizowany jest HIT. Na Dworcu Wileńskim powstaje obecnie Centrum Handlowe Warszawa Wileńska. Drogą dojazdową do wszystkich tych obiektów są ulice Radzymińska i Al. Solidarności. Konsekwencją tego są nieustające korki na odcinku od Dworca Wileńskiego do Placu Bankowego. Zwiększająca się liczba pojazdów powoduje, że korki tworzą się również poza godzinami szczytu. Najbardziej obciążone jest skrzyżowanie na Dworcu Wileńskim będące dużym węzłem komunikacyjnym. Jakość transportu publicznego pogorszyła się nie tylko z względu na długość przejazdu, ale również nadmierny tłok, jaki panuje w autobusach. Pośród mieszkańców okolicy znaczącą większość stanowią pasażerowie komunikacji publicznej. W związku z tym nie widzimy powodu, aby mniejszość dojeżdżająca samochodami miała tak decydujący wpływ na komfort jazdy pozostałych. Pośród pasażerów samochodów są nie tylko mieszkańcy okolic, którzy wybierają wygodę podróżowania własnym pojazdem do pracy, ale również klienci licznych supermarketów.

Mając na uwadze istniejącą sytuację oraz postanowienia przyjęte w wyżej wymienionej uchwale zwracamy się z prośbą o rozważenie propozycji utworzenia pasa autobusowego w Al. Solidarności, co najmniej na odcinku między ulicą Szwedzką i Targową. Uważamy, że jest to jedyne możliwe i nie wymagające żadnych nakładów finansowych rozwiązanie. Równocześnie chcielibyśmy zaznaczyć, że tego rodzaju nowoczesne sposoby funkcjonowania komunikacji miejskiej zostały wprowadzone po lewobrzeżnej stronie Gminy Centrum (Al. Jerozolimskie, ul. Marszałkowska). W świetle tego faktu praska część Warszawy wydaje się być bardzo zaniedbywana zarówno przez władze miasta jak i przedsiębiorstwa statutowo zobowiązane do świadczenia usług na rzecz mieszkańców. Uważamy też, że mamy prawo tego żądać, bowiem płacimy tyle samo za usługi komunikacyjne jak mieszkańcy pozostałych części miasta. Domagamy się, aby wreszcie pasażerowie komunikacji publicznej, którzy nie przyczyniają się do powstawania korków i zanieczyszczenia środowiska mieli możliwość szybkiego i wygodnego podróżowania, tak jak to ma miejsce we wszystkich szanujących się demokracjach europejskich.

Sprawa tragicznej sytuacji komunikacji w rejonie Targówka była przedmiotem interwencji radnej Gminy Targówek i mimo upływu dwóch lat nie doczekała się żadnego rozstrzygnięcia. Mamy nadzieję, że tym razem nasze wnioski nie zostaną zlekceważone.

Agata Lutow
+ ok. 100 podpisów mieszkańców Targówka

Do wiadomości:
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Warszawa, ul. Senatorska 37,
Prezydent m.st. Warszawy, Warszawa, pl. Bankowy 3/5