zielone mazowsze > rowery | warszawa >
Aleksander Buczyński, Marcin Jackowski
Komisarz Kazimierz Marcinkiewicz powołał Stanisława Plewakę z Biura Drogownictwa i Komunikacji (na zdjęciu po prawej) na pełnomocnika prezydenta do spraw komunikacji rowerowej.
Spotkanie na szczycie
Ustanowienie pełnomocnika w sprawach rowerowych było jedną z podstawowych rekomendacji Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego przekazanych władzom Warszawy dwa lata temu, jest to również rozwiązanie organizacyjne zalecane przez Unię Europejską. Trudno nam było jednak uwierzyć w przypadkową zbieżność terminu podjęcia decyzji i zbliżających się wyborów samorządowych. Dlatego dzisiaj rowerzyści z Zielonego Mazowsza przekazali na ręcę komisarza i jego nowego pełnomocnika dwie listy:
- zaległych zobowiązań zaciągniętych przez urzędników upływającej kadencji;
- postulatów różnego kalibru, które możliwe są do realizacji niemal od ręki, w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy.
Usłyszeliśmy deklarację, że niektóre z problemów rozwiązane zostaną nawet znacznie szybciej, przed Europejskim Dniem bez Samochodu - 22 września. Trzymamy kciuki i oferujemy naszą pomoc w szukaniu rozwiązań w poszczególnych sprawach. Ponieważ jednak na obietnice jesteśmy już uodpornieni, z entuzjazmem wstrzymamy się do momentu ich realizacji.
Sprawy zaległe
- 11 odcinków ścieżek uzgodnionych z Biurem Drogownictwa w 2003 roku w celu poprawy spójności systemu rowerowego - miały być zrealizowane w 2004 r., do dzisiaj nie powstał żaden z nich (m.in. zjazd z mostu Gdańskiego na lewą stronę Wisły, plac Wilsona, plac na Rozdrożu, Waryńskiego, węzeł Żaba, Modlińska, Broniewskiego, Marymoncka).
- Wyprostowanie ścieżki rowerowej w al. Jana Pawła II.
- Asfalt zamiast kostki na nowobudowanych drogach dla rowerów.
- Udział rowerzystów w odbiorze inwestycji zawierających ścieżki rowerowe - m.in. kwestia wystających krawężników.
- Al. Zieleniecka - dlaczego z dwóch wariantów zawierających ścieżkę rowerową wybrano trzeci bez ścieżki; po co się spotykać i rozmawiać, jeśli nic z tego nie wynika?
Co można zrobić w ciągu najbliższych 2 miesięcy
- Przetarg na projekty techniczne 5-6 odcinków ścieżek rowerowych (dlaczego czekać do przyszłego roku? lepiej opracować projekty w zimie, tak by na wiosnę rozpocząć budowę), np. z listy przedstawionej w czwartek przez ZDM: al. Jana Pawła II (z uzupełnieniami istniejącego odcinka), Świętokrzyska - Prosta, Okopowa - Towarowa, Leszno, Czerniakowska.
- Znalezienie formuły pozwalającej na wyznaczenie kontrapasów.
- Oficjalne wprowadzenie standardów projektowych (np. poprzez zarządzenie prezydenta).
- Zwiększenie liczby strażników miejskich na rowerach (docelowo do 20%).
- Zalegalizowanie ruchu rowerów na pasach dla autobusów tam, gdzie nie ma wydzielonej ścieżki (Grójecka, al. Jerozolimskie, wiadukt Poniatowskiego, Marszałkowska przy domach Centrum, Kasprzaka) - obecnie rowerzysta wg przepisów powinien jechać środkowym pasem np. ul. Grójeckiej.
- Wyznaczenie miejsc do bezpiecznego przechowania rowerów na stacjach metra.
- Dopuszczenie przewozu rowerów w windzie z Trasy W-Z na plac Zamkowy.
- Zalegalizowanie ruchu rowerów na drodze technologicznej MPWiK (droga Wodociągu Północnego) - od ul. Chlubnej w Choszczówce do zakrętu ul. Strużańskiej w Legionowie i od pl. Wolności w Legionowie do Wieliszewa (ul. Górna, Dolna, Polna i dalej wzdłuż bocznicy kolejowej)
- Oznakowanie brakujących przejazdów rowerowych (w szczególności na rondzie Babka).
- Przeprogramowanie sygnalizacji na skrzyżowaniach, tak by nie wymagała wciskania przycisków.
- Comiesięczne przejazdy pełnomocnika z rowerzystami po wybranych trasach.
- Studium modernizacji traktu nad Wisłą od Młocin do Powsina, tak aby na wiosnę rozpocząć prace na usunięciem zwężeń, wyrw, schodów, ograniczeń widoczności itp.
- Wytyczenie przejazdu przez rondo Zesłańców Syberyjskich z ominięciem schodów i likwidacja tego wstydliwego kuriozum.
- Uzupełnienie oznakowania ciągu pieszo-rowerowego na Rudnickiego, odcinek Broniewskiego - Kochanowskiego (są przejazdy z obu stron od 3 lat, ścieżki brak) `
- Powołanie zespołu d/s Transportu Rowerowego z udziałem przedstawicieli BDIK, BNAM, ZTP, ZDM, ZTM, policji, SM, ZOM, ZM, dzielnic. Zespół omawiałby sprawy nie tylko inwestycyjne, ale też bezpieczeństwo, utrzymanie, promocję itp.
- Nawiązanie kontaktów z organizacjami i specjalistami z innych miast Polski (Gdańsk, Kraków) oraz z zagranicy celem pozyskania doświadczeń i dobrych wzorców. Zaproszenie ich na jedno ze spotkań w stolicy.
- Instalacja chociaż pochylni (prowadnic) na schodach na perony stołecznych dworców.
Cdn.
Treść "exposé" Pełnomocnika [zobacz >>>]
Wkrótce bardziej szczegółowa relacja ze spotkania oraz - miejmy nadzieje - informacje o pierwszych konkretnych decyzjach i działaniach nowego Pełnomocnika.
Wersja do druku | Edycja | Forum | Inne artykuły na temat: rowery | warszawa