Po szynach da się szybciej?
W lipcu podjęliśmy kolejne dwie próby przypomnienia władzom Warszawy o ciążącym na nich obowiązku wprowadzania priorytetów dla transportu publicznego w ruchu ulicznym [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Tym razem wybraliśmy dwie ulice, na których sprawność komunikacji tramwajowej – jak na ironię – pogorszyła się w efekcie wprowadzenia nowych sygnalizacji świetlnych: Dywizjonu 303 i Marymoncką.
Poniżej reakcja Inżyniera Ruchu z komentarzem od redakcji. Korzystając z okazji prezentujemy też ciekawe przykłady filmowe.
Dywizjonu 303
Warszawa, 12.08.2011r.
BD-IR-IS-BMO-7223-131-2-11 l.p.: 366/11
Do: Zielone Mazowsze
Dotyczy: pisma TRP-11-006-01 z dnia 13.07.2001 r.
W odpowiedzi na ww. pismo dotyczące uprzywilejowania komunikacji tramwajowej na ul. Obozowej w rejonie pętli tramwajowej Koło, uprzejmie informuję, iż przeprowadzona kontrola w terenie potwierdziła Państwa spostrzeżenia odnośnie możliwości uprzywilejowania ruchu tramwajowego na przejeździe ukośnym przez ul. Obozową. W związku z powyższym wystąpiono pisemnie do Zarządu Transportu Miejskiego oraz Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o. o opracowanie stosownej dokumentacji projektowej.
Janusz Galas
Z-ca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji
Inżynier Ruchu m.st. Warszawy
Do wiadomości:
Zarząd Transportu Miejskiego
Tramwaje Warszawskie
Warszawa, dnia 12.08.2011r.
BD-IR-IS-BMO-7223-131-3-11 l.p.: 367/11
Do: Zarząd Transportu Miejskiego
Tramwaje Warszawskie
Dotyczy: uprzywilejowania komunikacji publicznej na skrzyżowaniu ulic Obozowa-ks. Janusza.
W związku z otrzymanym pismem „Zielonego Mazowsza” w sprawie uprzywilejowania komunikacji tramwajowej na ul. Obozowej w rejonie pętli „Koło”, zwracam się z prośbą o opracowanie stosownego projektu sygnalizacji świetlnej doraźnie (do czasu modernizacji trasy tramwajowej w ul. Obozowej) poprawiającego warunki ruchu tramwajowego na ww. skrzyżowaniu.
Sugeruję wykonanie dokumentacji w porozumieniu z Zarządem Dróg Miejskich celem wypracowania optymalnego rozwiązania.
Janusz Galas
Z-ca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji
Inżynier Ruchu m.st. Warszawy
Do wiadomości:
Zielone Mazowsze
Marymoncka
Warszawa, 22.08.2011r.
BD-IR-IS-BMO-7223-118-2-11 I.p.: 378/11
Do: Zielone Mazowsze
Dotyczy: pisma TRP-11-007-01 z dnia 28.07.2011r.
W odpowiedzi na ww. pismo dotyczące warunków ruchu tramwajowego w ul. Marymonckiej, uprzejmie informuję, iż projekty programów sygnalizacji świetlnej na wymienione w piśmie skrzyżowania wykonane zostały w 2007 r. na okoliczność budowy ścieżki rowerowej w ul. Marymonckiej. Nie wymagano wówczas priorytetów tramwajowych w algorytmach sterowania adaptacyjnego sygnalizacją świetlną. Podstawową kwestią była przepustowość ruchu tramwajowego i bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Niemniej potwierdzam, iż w przypadku ul. Marymonckiej zasadnym jest zastosowanie priorytetu tramwajowego w sterowaniu adaptacyjnym sygnalizacją świetlną. W związku z powyższym przekazują Państwa pismo do Zarządu Transportu Miejskiego i Tramwajów Warszawskich Sp. z o.o. celem opracowania stosownej dokumentacji projektowej uwzględniającej uprzywilejowanie transportu zbiorowego w ul. Marymonckiej.
Janusz Galas
Z-ca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji
Inżynier Ruchu m.st. Warszawy
Otrzymuje:
Zarząd Transportu Miejskiego
Tramwaje Warszawskie
Od redakcji
Inżynier Galas – od lat nieprzejednany oponent ruchu rowerów pod prąd – zaskoczył nas ostatnio swym poparciem dla kontrapasa rowerowego na torowisku wzdłuż Nowowiejskiej. Jakby tego było mało – teraz w dwóch pismach z rzędu przyznaje nam rację. Nie można było odłożyć ich tylko ad acta.
Czy to istotna zmiana nastawienia Inżyniera Ruchu, czy chwilowa dobroduszność by nie pogłębiać frustracji z powodu końca wakacji? Zobaczymy.
Z pełnią pochwał wstrzymamy się do czasu realizacji postulowanych zmian.
Tymczasem – niech wszyscy zainteresowani o tym wiedzą i również pilnują, byśmy ich doczekali jak najszybciej.
Dla poprawy motywacji decydentów i obywateli umieszczamy poniżej dwa filmy. Wcale nie z Zachodniej Europy tym razem.
Może ktoś zawstydzi się, że podobnych przykładów próżno szukać w stolicy Polski wlokącej się w ogonie inżynierii ruchu?
Jest jeszcze jeden powód do zawstydzenia. W maju 2009 roku opiniując zmiany na ul. Marymonckiej napisaliśmy do BDIK: Poważne zaniepokojenie budzi wprowadzenie sygnalizacji dla tramwajów przecinających ul. Dewajtis, co grozi ich znaczącym spowolnieniem. Uważamy takie rozwiązanie za dopuszczalne jedynie pod warunkiem skutecznej detekcji tramwajów gwarantującej im priorytet przejazdu [zobacz >>>]. Obawy potwierdziły się w 100%.
Do opracowania stosownej dokumentacji projektowej trzeba było obnażenia wad poprzedniej na żywym organizmie.
A gdyby tak przemyśleć ją przed wydaniem publicznych pieniędzy na realizację? Albo chociaż posłuchać darmowej podpowiedzi?
Śródtytuły i wytłuszczenia dodane przez redakcję.
Film z Łodzi
Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na dwa fragmenty. 1. Kiedy tramwaj nadjeżdża w czasie fazy zielonej dla samochodów – ulega ona skróceniu, nawet do mniej niż 10 sekund (zob. 2:30). 2. Zbliżanie się tramwaju podczas fazy czerwonej dla samochodów może spowodować jej wydłużenie – dwa składy podjeżdżają i odjeżdżają jeden po drugim, bez istotnej zwłoki (zob. 1:14 i 1:47), zaś samochody czekają wtedy niemal półtorej minuty.
Film z Poznania
Ten film dowodzi, że transport szynowy można traktować priorytetowo nie tylko na wydzielonych torowiskach, jak widoczne na poprzednim, ale także na drogach o węższym przekroju.
Dla wytrwałych – Marymoncka 2009
W odpowiedzi czytamy, że dla autorów sygnalizacji świetlnej dobudowanej w 2007 r. na Marymonckiej
podstawową kwestią była przepustowość ruchu tramwajowego. Trochę trudno w to uwierzyć, jeśli doświadczyło się tej przepustowości w praktyce – udokumentowanej na dwóch filmach:
www.youtube.com/watch?v=HOlLbDAPoCg
www.youtube.com/watch?v=_xQsnlhVQdw
Obecnie jest podobnie, choć bezsprzecznie skrócono fazę zieloną dla pieszych i rowerzystów, więc gotów do odjazdu tramwaj zamiast 30-45 sekund czeka ,,jedynie” 10-15…
Wierzymy, że najdalej za parę miesięcy podobne sceny pozostaną jedynie przykrym wspomnieniem.