Zielone Mazowsze ułoży rozkład jazdy w łódzkiem
Zielone Mazowsze (Centrum Zrównoważonego Transportu) wygrało przetarg na wykonanie projektu docelowego rozkładu jazdy kolejowych połączeń regionalnych w województwie łódzkim wraz z badaniem frekwencji podróżnych.
Zamówienie obejmuje:
1. Szczegółowe badanie frekwencji podróżnych, w pociągach kursujących na terenie województwa łódzkiego.
2. Projekt szczegółowego rozkładu jazdy pociągów 2006/2007 dla wszystkich czynnych połączeń oraz dla linii nieczynnych kwalifikujących się do reaktywacji dla ruchu pasażerskiego.
3. Projekt docelowego planu kolejowych połączeń regionalnych w województwie łódzkim dla wszystkich czynnych aktualnie połączeń regionalnych oraz dla linii nieczynnych kwalifikujących się do reaktywacji dla ruchu pasażerskiego.
4. Docelowe potrzeby taborowe do obsługi połączeń regionalnych w województwie, w perspektywie planowanego rozkładu jazdy.
5. Analizę techniczno – ekonomiczną w zakresie rodzaju i ilości taboru niezbędnego do realizacji oferty przewozowej 2006/2007.
6. Analizę techniczno – ekonomiczną w zakresie docelowych potrzeb taborowych do obsługi kolejowych połączeń regionalnych.
7. Wyniki konsultacji i uzgodnień z organizatorami kolejowych przewozów regionalnych w sąsiednich województwach.
8. Wyniki konsultacji z samorządami powiatowymi w zakresie dostosowania kolejowych połączeń regionalnych do potrzeb, przedstawienie propozycji i oczekiwań społecznych wraz z oceną możliwości technicznych i finansowych wdrożenia oferty.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zaproponowało najkorzystniejszą cenę wykonania zlecenia: 48.678 złotych brutto. Pozostali oferenci proponowali: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej – 99,979 zł brutto, Instytut Rozwoju i Promocji Kolei – 119,560 zł brutto. Umowa zostanie podpisana 1.06.2006 r.
Niestety, zadanie nie będzie łatwe, gdyż PKP Przewozy Regionalne już złożyło zamówienia do rozkładu na przyszły rok. Przewoźnik przewiduje znaczną redukcję oferty, między innymi ma być całkowicie zawieszony ruch na aż pięciu liniach: Kutno – Płock, Łowicz – Zgierz, Kępno – Wieluń, Chorzew Siemkowice – Herby, Chorzew Siemkowice – Zduńska Wola, Chorzew Siemkowice – Częstochowa. Zielone Mazowsze będzie się starało ograniczyć skalę redukcji przewozów przez proponowanie innych form redukcji kosztów – np. ograniczanie kursów w dni wolne od pracy, zastępowanie podwójnych składów elektrycznych pojedynczymi. Tego typu działania przynoszą widoczne rezultaty, m.in od 1 czerwca po Opolszczyźnie kursuje 8 pociągów więcej, mimo że praca eksploatacyjna nie uległa zmianie.
Stowarzyszenie od 2 lat koordynuje przewozy pasażerskie w województwie opolskim. Ponadto na zlecenie Zarządu Województwa Śląskiego wykonuje analizy dotyczące szybkiej kolei miejskiej na odcinku Tychy Miasto – Katowice – Sosnowiec.