Kontraruch wciąż rośnie

Po ponad roku przedstawiamy aktualny poziom jednego ze wskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego - odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Podobnie jak przed rokiem najwięcej nowych odcinków powstało dzięki projektom do budżetu partycypacyjnego. W znacznej mierze to zasługa projektu Rowerem dwukierunkowo po całym Śródmieściu z edycji 2017. Zarząd Trenów Publicznych, który go realizował, bardzo sprawnie wprowadził zmiany na 35 ulicach. Większość prac zakończyła się w wymaganym terminie.

Do grona dzielnic z kontraruchem dołączyły Bielany (2 odcinki) i Żoliborz (5). Nowe odcinki uzyskały też Praga Południe (5), Mokotów (5), Wola (1), Ochota (1), Ursus (3).

Dla całej Warszawy wzrost wyniósł 57 ulic, co w sumie daje 118 odcinków. W ciągu około roku mamy więc dwukrotny wzrost. Przyrost geometryczny mamy już 3. rok z rzędu (2015 - 17, 2016 - 37, 2017 - 61). Mimo to Warszawa na tle innych dużych polskich miast wciąż wygląda marnie. Kraków ma już 240 ulic jednokierunkowych z kontraruchem, czyli 2 razy więcej niż Warszawa. W Radomiu wszystkie drogi publiczne są dwukierunkowe dla rowerów od 2014 roku. W ostatnich miesiącach taka zmiana nastąpiła na uliczkach największego radomskiego osiedla Ustronia:

www.facebook.com/pg/BractwoRowerowe/photos/?tab=album&album_id=1868907039810658

Nowy metoda pomiaru wskaźnika

W tej aktualizacji wskaźnika postanowiliśmy zmienić sposób liczenia. Zamiast liczyć odcinki postanowiliśmy liczyć długości odcinków. Wynika to z trudności w klasyfikacji bardziej skomplikowanych przypadków. Pewne problemy sprawia też zmiana nazw ulic. Nowa metoda opiera się na umieszczaniu odcinków na mapie. Prostsze staje się zarządzanie (dodawanie, modyfikacja, zmiana statusu). Odcinki ulic prezentowane są na interaktywnej mapie. Wskaźnik od tej pory będzie procentem długości, a nie procentem liczby odcinków

Stan na 2018-05-21

25,88 km / 148,02 km (17%)

W Warszawie mamy 148,02 km ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniu na jednej szóstej ulic jednokierunkowych, a dokładniej na 25,88 km z nich.

Większość realizacji to projekty z BP. Część ulic powstaje przy okazji innych inwestycji rowerowych. ZDM, budując drogę dla rowerów na Szaserów, wprowadził kontraruch na 5 ulicach. Niestety taka praktyka nie jest konsekwentnie stosowana. Na kolejnym odcinku tej inwestycji zapominał o ulicy Mycielskiego

Część nowych odcinków z kontraruchem wynika z likwidacji dwukierunkowości z jednoczesnych pozostawieniem ruchu dwukierunkowego dla rowerów. Tak się stało na Bielanach na Nałkowskiej i Makuszyńskiego. Niestety także w takich przypadkach nie jest to standardowa praktyka. Na Rawskiej W Ursusie, Zarankiewicza we Włochach, Batalionu "Pięść" na Woli rowery solidarnie z samochodami mogą jeździć tylko w jednym kierunku.

Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy - stan na dzień 2018-05-21.

Wersja pełnoekranowa: umap.openstreetmap.fr/en/map/kontraruch-rowerowy-w-warszawie-20180521_222204

Legenda:

czarny - Brak planów

brązowy - Czeka na wykonanie

różowy - Odrzucone - nie zgadza się zarządca ruchu lub zarządca drogi

pomarańczowy - Wykonane - częściowe oznakowanie poziome

czerwony - Wykonane - kontrapas

zielony - Wykonane - tylko oznakowane pionowe

niebieski - Wykonane - wydzielone ścieżki

Nowe odcinki w stosunku do aktualizacji z początku 2017 r. [zobacz >>>] to:

Drogi dla rowerów

- Aleje Jerozolimskie (Niemcewicza - plac Zawiszy, Ochota)

Kontrapasy rowerowe

- Jezdnia przy P+R Stokłosy (dzielnica: Ursynów)

Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym

Praga Południe

- Hetmańska

- Żółkiewskiego

- Lubieszowska

- Płowce

- Byczyńska

Bielany

- Nałkowskiej

- Makuszyńskiego

Żoliborz

- Paska

- Drohicka

- Mścisławska

- Sulkowskiego

- Koźmiana

Śródmieście

- Elektoralna

- Rajców

- Burmistrzowska

- Przyrynek

- Kościelna

- Franciszkańska

- Nowiniarska

- Ciasna

- Kozia

- Mariensztat

- Bednarska

- Radna

- Kopernika

- Sewerynów

- Smulikowskiego

- Jaracza

- Foksal

- Gałczyńskiego

- Kubusia Puchatka

- Warecka

- Moniuszki

- Smolna

- Mysia

- Parkingowa

- Konopnicka

- Frascatti

- Nullo

- Wilcza

- Wspólna

- Świętej Barbary

- Poznańska (kolejny odcinek)

- Służewska

- Śniadeckich

- Próżna

Mokotów

- Konstancińska

- Karwińska

- Balonowa

- Miączyńska

- Dąbrowskiego

Wola

- Platynowa

Ursus

- Achera

- Braterstwa Broni

- Orderu Uśmiechu

Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego

Ochota

- Grójecka (jezdnia serwisowa przy numerze 128)

- Aleje Jerozolimskie (jezdnia serwisowa przy numerze 131)

Dokumentacja zdjęciowa

Makuszyńskiego [zobacz >>>]

Drohicka [zobacz >>>].

Warecka

Wlot Wspólnej na skrzyżowaniu z Poznańską

Platynowa

Nowa droga dla rowerów przy jednokierunkowym odcinku Alej Jerozolimskich (Spiska - plac Zawiszy)

Drawska stała się jednokierunkowa bez pozostawienia ruchu rowerów pod prąd. Organ zarządzający ruchem nie zgodził się na ograniczenie prędkości do 30km/h co umożliwiłoby prowadzenie kontraruchu bez kontrapasa. Uznał, że na ulicy z trylinki, z bardzo ostrym zakrętem potrzebne są progi zwalniające, na które z kolei nie zgadzają się mieszkańcy

Porównanie dzielnic

Porównanie długości ulic jednokierunkowych i z kontraruchem w poszczególnych dzielnicach:

Dzielnica ulic jednokierunkowych(km) ulic z kontraruchem rowerowym (km) %
Bemowo 7,78 0 0
Białołęka 0,65 0,24 36,92
Bielany 8,6 0,28 3,26
Mokotów 22,85 2,09 9,15
Ochota 15,66 3,57 22,8
Praga-Południe 19,86 1,53 7,7
Praga-Północ 5,84 0,74 12,67
Targówek 0,85 0 0
Ursus 4,59 2,03 44,23
Ursynów 1,08 1,08 100
Wawer 2,94 0 0
Wesoła 1,2 0 0
Wilanów 1,53 0 0
Wola 15,32 1,13 7,38
Włochy 4,22 0,04 0,95
Śródmieście 28,36 12,42 43,79
Żoliborz 6,68 0,71 10,63
Warszawa razem 148,02 25,88 17,5

Kolejną po Ursynowie dzielnicą jest Ursus, w którym prawie połowa długości ulic jednokierunkowych jest dostępna dla rowerów w obu kierunkach. Po piętach depcze Śródmieście. O połowę mniej ma Ochota, a o kolejną połowę mniej Praga Północ, Żoliborz i Mokotów.

Najbardziej cieszy wynik Śródmieścia, które z powodu centralnego położenia obsługuje najwięcej rowerzystów. Zasmuca słaba realizacja ulic z BP na Mokotowie i Woli. Miasto nie jest zainteresowane systemowym rozwiązaniem problemów ulic jednokierunkowych. Jedyną możliwością jest składanie projektów do budżetu partycypacyjnego i liczenie na pozytywną weryfikacje i wybranie w głosowaniu. To połowa sukcesu, bo później są problemy z realizacją, którą czasami blokują sami urzędnicy. Tak się stało na Mokotowie. Wraz kontraruchem wprowadzana jest reorganizacja parkowania, co spotyka się ze sprzeciwem kierowców.

Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z sumą długości ulic jednokierunkowych większym niż 2km, to ranking zaawansowania przedstawia się następująco:

Miejsce Dzielnica ulic jednokierunkowych (km) ulic z kontraruchem rowerowym (km) %
1 Ursus 4,59 2,03 44,23
2 Śródmieście 28,36 12,42 43,79
3 Ochota 15,66 3,57 22,8
4 Praga-Północ 5,84 0,74 12,67
5 Żoliborz 6,68 0,71 10,63
6 Mokotów 22,85 2,09 9,15
7 Praga-Południe 19,86 1,53 7,7
8 Wola 15,32 1,13 7,38
9 Bielany 8,6 0,28 3,26
10 Włochy 4,22 0,04 0,95
11 Wawer 2,94 0 0
12 Bemowo 7,78 0 0

Zaległości w realizacji kontraruchu z Budżetu Partycypacyjnego są bardzo duże. Na wykonanie czeka 40,5 km ulic. To więcej niż już do tej pory zrobiono. Jakby zostały zrealizowane wszystkie projekty, wskaźnik zbliżyłby się do 50%.

Długość ulic jednokierunkowych czekających na wprowadzenie kontraruchu

Dzielnica ulic jednokierunkowych (km)
Ochota 9,07
Mokotów 7,58
Wola 6,84
Śródmieście 6,19
Bemowo 3,65
Włochy 2,85
Praga-Północ 2,58
Ursus 1,26
Praga-Południe 0,47

Wciąż połowa ulic jednokierunkowych nie ma żadnych planów co do kontraruchu. Na mapie widać skupiska takich ulic. Szczególnie dużo jest na Saskiej Kępie, Żoliborzu i Bielanach. W Śródmieściu problematyczne jest wyznaczenie kontraruchu w obszarze ograniczonym ulicami Poznańska - Aleje Jerozolimskie - Bracka - Aleje Ujazdowskie - Piękna. Wynika to z konieczności dostosowania sygnalizacji świetlnych. Koszt przekracza możliwości Budżetu Partycypacyjnego, a urzędnicy nie wykorzystują okazji do potrzebnych zmian. Np. ZDM przeprowadził modernizacje sygnalizacji na skrzyżowaniu Marszałkowskiej ze Wspólną, Wilczą i Żurawią: https://zdm.waw.pl/aktualnosci/zmiany-na-marszalkowskiej-dla-bezpieczenstwa , ale potrzeby rowerzystów zignorował.

Długość ulic jednokierunkowych bez planów na wprowadzenie kontraruchu

Dzielnica ulic jednokierunkowych (km)
Praga-Południe 17,85
Śródmieście 9,89
Mokotów 9,48
Bielany 8,32
Wola 7,35
Żoliborz 5,96
Bemowo 4,14
Ochota 2,95
Wawer 2,94
Praga-Północ 2,52
Wilanów 1,53
Włochy 1,24
Wesoła 1,2
Targówek 0,85
Białołęka 0,41
Ursus 0,15

Zobacz także

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

- dojazd z osiedli do centrum: [zobacz >>>]

- główne trasy w centrum: [zobacz >>>]

- bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]