Kontraruch na 1/3 ulic jednokierunkowych
15 dzielnic z kontraruchem
Po raz piąty prezentujemy aktualny poziom jednego ze wskaźników „rowerowego skoku cywilizacyjnego” – odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Wcześniejsze raporty publikowaliśmy w końcu 2015 [zobacz >>>], na początku 2016 [zobacz >>>] i 2017 [zobacz >>>] oraz w połowie 2018 roku [zobacz >>>]. Można więc zobaczyć przyrost w kolejnych latach. Do grona dzielnic z kontraruchem dołączyły kolejne: Bemowo, Targówek i Wilanów. Dzielnicami z ruchem jednokierunkowym ale bez kontraruchu pozostaje Wesoła i Wawer. Rembertów natomiast nie ma ulic jednokierunkowych. Dzielnice, które do poprzedniego raportu miały kontraruch, powiększyły jego długość (poza Białołęką).
Stan na 2020-08-31
W Warszawie mamy 162,25 km ulic jednokierunkowych. W porównaniu z poprzednim raportem przybyło ich prawie 15 km . Kontraruch rowerowy zalegalizowano już na 53,4 km ulic. Oznacza to dwukrotny wzrost, a w liczbach bezwzględnych przyrost o 27,5 km. Procent ulic z kontraruchem to 32,9%.
Nic się nie zmienia pod względem powodów wprowadzania kontraruchu. Większość realizacji to projekty z Budżetu obywatelskiego (a raczej partycypacyjnego – są to projekty z czasów jeszcze poprzedniej nazwy). Część kontraruchów wynika z budowy dłuższych tras rowerowych, jak Połczyńska czy Powsińska. Zamiast budować drogi rowerowe ruch prowadzony jest po jednokierunkowych drogach serwisowych, które dzięki nowej organizacji dla rowerów stają się dwukierunkowe. W ogólności rośnie liczba ulic jednokierunkowych. Na części z nich kontraruch dla rowerów wprowadzany jest automatycznie, razem ze zmianą organizacji na jednokierunkową dla pojazdów silnikowych. Niestety nie jest to regułą. Dochodzi nawet do sytuacji, że zostaje przerwany ważny ciąg rowerowy – np. wzdłuż Radiowej.
Na wykonanie czeka wciąż 32 km ulic (prawie 20%). Bez planów pozostaje 76,8 km (47,3%).
Sygnalizacje
Ważną kwestią we wdrażaniu kontraruchu są sygnalizacje świetlne. Bez zmiany sygnalizacji na skrzyżowaniu nie jest zazwyczaj możliwe dopuszczenie ruchu rowerowego na ulicy dochodzącej do tego skrzyżowania. Koszt dostosowania sygnalizacji jest zazwyczaj bardzo duży. Sygnalizacje podlegają pod Zarząd Dróg Miejskich, natomiast ulice jednokierunkowe pod dzielnice. Dzielnic zazwyczaj nie stać na zmiany w sygnalizacji. Policzyliśmy procent sygnalizacji, jakie zmieniono i ile zostało do zaadaptowania. Czasem rozwiązaniem jest likwidacja sygnalizacji i budowa ronda.
Skrzyżowania, na których zmieniono sygnalizacje, co pozwoliło na wprowadzenie kontraruchu:
– Senatorska x Miodowa
– Mokotowska x Koszykowa – rondo zamiast sygnalizacji
– Wołoska x Dąbrowskiego
– Rakowiecka x Kazimierzowska
– Aleje Jerozolimskie x Emilii Pater
Wciąż pozostaje do modyfikacji 60 sygnalizacji. Zaawansowanie zmian to ledwie 8,3%. Przez brak zmian w sygnalizacji nie doszło do utworzenia kontraruchu na takich ulicach jak Ogrodowa, Emilii Plater (Koszykowa – Wilcza) czy mała Grochowska. To ulice, które po zmianach mogłyby być elementami ważnych ciągów komunikacji rowerowej.
Mapa
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy – stan na dzień 2020-08-31.
Wersja pełnoekranowa:
umap.openstreetmap.fr/en/map/kontraruch-rowerowy-w-warszawie-2020-08-31_493876
Wdrażanie kontraruchu silnie zależy od dzielnicy. To one są zarządcami większości ulic jednokierunkowych. Od ich sprawności i ogólnego podejścia do rowerów zależą postępy. Podzieliliśmy dzielnice ze względu na ilość ulic jednokierunkowych. W nawiasie długość ulic z kontraruchem, długość wszystkich ulic jednokierunkowych i procent wykonania kontraruchu.
Dzielnice z dużą liczbą ulic jednokierunkowych
Ochota (11.7 km / 17,1 km = 68,3%)
W tej dzielnicy nastąpił największy przyrost długości – o 8,15 km. To efekt spóźnionej realizacji dwóch projektów do budżetu partycypacyjnego (na 2016 i 2017 rok). Większość ulic jednokierunkowych na Starej Ochocie i około połowa na Rakowcu posiada kontraruch. Szczególnie istotna jest ulica Nowogrodzka. Jako równoległa do Alei Jerozolimskich może być dla nich ciekawą alternatywą. Potrzebne jest tu jednak połączenie pod wiaduktem na Chałubińskiego. Przejazd dla rowerów ma powstać w ramach budowy drogi dla rowerów w al. Jana Pawła II, przy wyznaczaniu przejść dla pieszych wokół ronda 40 -latka. Druga połowa ulic na Rakowcu czeka na wykonanie. Natomiast na Szczęśliwicach ulice nie są na razie planowane dla kontruchu. Do przebudowy pozostają ulice wokół placu Narutowicza (plany przebudowy przez ZMID są wciąż odraczane). Niemcewicza pozostanie jednokierunkowa do czasu budowy drugiej nitki Alej Jerozolimskich.
Radomska
Śródmieście (16,1 km /29,9 km = 54,1%)
Śródmieście to kluczowa dla ruchu rowerowego dzielnica, dlatego bardzo ważne są kolejne ulice z kontraruchem. Kontraruch wydłużył się o 3,7 km. Kolejne zmiany to głównie efekt projektów do budżetu obywatelskiego. Ulica Śliska i Sienna uzyskały kontraruch przy okazji remontu. Natomiast Przybosia dostała automatycznie z jednokierunkowością. Dzielnica Śródmieście to najjaśniejsza gwiazda wśród dzielnic. To kolejny taki rok. Pomału jednak kończą się nisko wiszące owoce. Odpowiedzialność za kolejne kontraruchy przenosi się na ZDM, gdyż następne zmiany zależą od sygnalizacji. Uliczki dochodzące do Marszałkowskiej i Kruczej, czy takie jednokierunkowe dwupasmowe arterie jak Szpitalna, Mazowiecka, Jasna, Moliera, Wierzbowa, zależą od szerszych zmian. Prezydent Trzaskowski zapowiedział kameralizację tych obszarów. Co z tego wyjdzie – zobaczymy. Nie mogą doczekać się realizacji zmiany na skrzyżowaniu Koszykowej, Emilii Plater i Noakowskiego. Przez to nie po całym ciągu Polna – Noakowskiego – Plater można poruszać się rowerem w obu kierunkach.
Dubois’a. Błędne umiejscowienie tabliczki „nie dotyczy rowerów”
Wola (4,4 km / 16,2 km = 27,1%)
Wdrażanie kontraruchu na Woli nie przebiega spektakularnie. Dzielnica ma największe zaległości we wdrażaniu – 9,06 km. Np. na ulicy Łuckiej kontraruch miał być już w 2016 roku. Dużym problemem jest brak kontraruchu na Ogrodowej, która mogłaby być alternatywą dla Alei Solidarności – trzypasmowej ulicy z buspasem, skrajnie nieprzyjaznej rowerzystom.
Szulborska
Mokotów (4,9 km / 22,9 km = 21,6%)
Na Mokotowie wdrażanie kontraruchu zostało wstrzymane. Dzielnica postanowiła przeprowadzić analizę tras rowerowych. Niestety po raz kolejny nie może rozstrzygnąć przetargu. Można podejrzewać, że to celowe blokowanie wdrażania kontraruchu.
Ikara. Kierowcy opornie podchodzą do zmian w organizacji ruchu
Praga Południe (2,2 km / 23,7 km = 9,3%)
Na Pradze Południe wdrażanie kontraruchu idzie bardzo słabo – najgorzej wśród dużych dzielnic. Są duże zaległości we wdrażaniu projektów z Budżetu obywatelskiego. Dzielnica odrzuca też nowe propozycje projektów tego typu. Szczególnym problemem jest Saska Kępa, gdzie przegłosowany projekt nie został wykonany. To największe skupisko ulic jednokierunkowych. Dzielnica obawia się reakcji parkujących.
Dzielnice ze średnią liczbą ulic jednokierunkowych
Ursus (2,7 km / 5 km = 54,8%)
Wdrożono kolejne ulice z projektu z pierwszego Budżetu partycypacyjnego na rok 2015. W wyniku tego Ursus ma 61% ulic z kontraruchem, co daje mu prowadzenie wśród średnich dzielnic.
Plutonu Torpedy. Pas ruchu dla rowerów może mieć inną szerokość niż minimalne 1,5 m
Włochy (2,5 km / 6,2 km = 41,3%)
W 2018 wdrożono projekt z Budżetu obywatelskiego, dzięki czemu prawie 2/3 ulic miało kontraruch. Niestety dzielnica Włochy ignoruje potrzeby rowerzystów i kolejne ulice stają się jednokierunkowe bez kontraruchu. Przez to obecnie tylko 40% ulic ma kontraruch.
Śląska
Bemowo (2,9 km / 9,1 km = 32%)
Największy przyrost wśród średnich dzielnic zagwarantowało wdrożenie projektu z Budżetu obywatelskiego na uliczkach Jelonek. Jednak nie wszystkich. Na wdrożenie kontraruchu wciąż czekają ulice Kossutha i Fortuny. Na tej pierwszej wdrożenie odłożono z powodu budowy metra.Co do drugiej, to okoliczności niewdrożenia zmian nie są jasne.
Puszczy Solskiej
Skandalem jest powstanie nowych ulic bez kontraruchu. Trasa wzdłuż Radiowej częściowo prowadziła ulicą Kunickiego. Po wprowadzeniu jednokierunkowości ważna dla Bemowa trasa została przerwana. Na szczęście dzielnica wycofała te zmiany.
Praga Północ (1,4 km / 6,9 km = 19,8%)
Bez fajerwerków. Kluczowe ulice czekają na zmiany sygnalizacji. Część zmian powstanie przy okazji przebudowy Wybrzeża Helskiego.
Czynszowa
Żoliborz (1,41 km / 7,3 km = 19,3%)
Kilka ulic zostało zmienionych jednak dzielnica broni się przed akceptacją kolejnych z Budżetu obywatelskiego.
Czarnieckiego. Znów problem z umieszczeniem tabliczki
Bielany (1,1 km / 9 km = 12,1%)
Pozytywna realizacja strefy TEMPO30 z automatycznym wdrożeniem kontraruchu na Skalbmierskiej i uliczkach poprzecznych.
Skalbmierska
Dzielnice z małą liczbą ulic jednokierunkowych (Białołęka, Targówek, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów sumarycznie) (1,9 / 8,9 km = 21,3%)
Przyszłość
Już za tydzień zostanie rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Woli i Pradze Północ. W celu powiększenia bazy parkingowej część ulic stanie się jednokierunkowa. Jednokierunkowość nie ominie także rowerzystów. W najbliższym czasie wdrażanie kontraruchu zostanie przyhamowane, gdyż jest mało projektów do Budżetu obywatelskiego. Dzielnice, Zarząd Dróg Miejskich ani Pełnomocnik rowerowy nie widzą potrzeby wdrażania tej prostej metody na poprawę warunków ruchu rowerowego.
Dane tabelaryczne
Dzielnica | Brak planów (km) | Czeka na wykonanie (km) | Wykonane (km) | Suma (km) | Zaawansowanie (%) |
---|---|---|---|---|---|
Bemowo | 5,06 | 1,11 | 2,91 | 9,09 | 32,01 |
Białołęka | 0,41 | 0,24 | 0,65 | 36,92 | |
Bielany | 6,71 | 1,2 | 1,09 | 9 | 12,11 |
Mokotów | 12,58 | 5,36 | 4,93 | 22,86 | 21,57 |
Ochota | 3,22 | 2,22 | 11,72 | 17,15 | 68,34 |
Praga-Południe | 14,52 | 6,99 | 2,2 | 23,71 | 9,28 |
Praga-Północ | 2,05 | 3,45 | 1,36 | 6,87 | 19,80 |
Targówek | 0,96 | 0,08 | 1,04 | 7,69 | |
Ursus | 1,8 | 0,47 | 2,75 | 5,02 | 54,78 |
Ursynów | 0,16 | 1,34 | 1,51 | 88,74 | |
Wawer | 2,94 | 0 | 2,94 | 0,00 | |
Wesoła | 1,2 | 0 | 1,2 | 0,00 | |
Wilanów | 1,37 | 0,21 | 1,58 | 13,29 | |
Wola | 5,48 | 6,34 | 4,41 | 16,23 | 27,17 |
Włochy | 3,64 | 2,56 | 6,2 | 41,29 | |
Śródmieście | 8,86 | 4,88 | 16,18 | 29,9 | 54,11 |
Żoliborz | 5,88 | 1,41 | 7,29 | 19,34 | |
Suma | 76,84 | 32,02 | 53,39 | 162,25 | 32,91 |
Lista nowych ulic z kontraruchem
Śródmieście
– Niska
– Miła
– Nalewki
– Karmelicka
– Wałowa
– Śliska
– Sienna
– Okólnik
– Ordynacka
– Przybosia
– Szkolna
– Nowogrodzka (Poznańska – Marszałkowska)
– Dragonów
– Kawalerii
– Koźmińska
– Przemysłowa
Ochota
– Aplikancka
– bł. Ładysława z Gielniowa
– Częstochowska
– Dantyszka
– Filtrowa
– Górnickiego
– Jesionowa
– Joteyki
– Kaliska
– Kromera
– Langiewicza
– Lelechowska
– Łęczycka
– Nowogrodzka
– Orzechowska
– Radomska
– Rapackiego
– Reja
– Rokosowska
– Rudawska
– Sędziowska
– Sękocińska
– Siewierska
– Słupecka
– Solariego
– Trybunalska
– Warszewickiego
– Węgierska
– Zimorowicza.
– Wiślicka
– Mołdawska
– Siemieńskiego
– Skorochód Majewskiego
– Przedłużenie Korotyńskiego
– Jezdnia serwisowa przy Grójeckiej 128
– Okińskiego
– Sąchocka
– Gorlicka
– Baleya
– Jankowska
Ursus
– Rakietników
– Plutonu Torpedy
– Drzymały
– Cierlicka
– Zaczarowanej Dorożki
Włochy
– Śląska
– Mineralna
– Jantar
– Piątkowska
– Mikołajska
– Szczęsna
– Czółenkowa
– Jutrzenki
– Solińska
– Leżajska
– Ustrzycka
– Chrobrego
– Czereśniowa
– Redaktorska
– Nastrojowa
Mokotów
– Ikara
– Bryły
– Langego
– Grottgera
– Sułkowicka
– Nabielaka
– Kierbiedzia
– Pogodna
– Zawojska
– Okrężna
– Powsińska (jezdnia serwisowa przy posesji 73)
Ursynów
– DDR przy P+R Stokłosy
Wilanów
– Gubinowska
Wola
– Pawia
– Miła
– Ożarowska
– Magistracka
– Brożka
– Astronomów
– Majakowskiego
– Bielskiego
– Giełdowa
– Dobrzańskiego
– Antka Rozpylacza
– Szulborska
Bitwy pod Lenino przestała być dostępna dwukierunkowo dla rowerów
Bemowo
– Siemiatycka
– Drzeworytników
– Tkaczy
– Puszczy Solskiej
– Sucharskiego
– Synów Pułku
– Połczyńska 2 odcinki jezdni serwisowej
Żoliborz
– Teoplitza
– Mierosławskiego
– Czarnieckiego
– Jaśkiewicza
Bielany
– Skalbmierska
– Kulczycka
– Wilkońskiego
– Godebskiego
Targówek
– Święcińska
Praga Północ
– Czynszowa
– Nieporęcka
– Jasińskiego
– Brzeska (Wieczorkiewicza – Kijowska)
Praga Południe
– Suchodolska
– Kiprów