Od 2014 r. na głównych trasach rowerowych przez centrum przybyło 1750 m dróg i pasów ruchu dla rowerów, 7% brakujących odcinków. Do końca kadencji ma szansę powstać jeszcze co najwyżej 200 m. Jeśli zostanie zachowane obecne tempo, to do osiągnięcia przejezdności śródmieścia dla rowerów potrzebujemy jeszcze 13 kadencji, czyli 52 lata.

Główne trasy w centrum - analiza (braku) postępów

Dwa miesiące temu zaktualizowaliśmy wskaźnik kontraruchu rowerowego skoku cywilizacyjnego [zobacz >>>]. Wynik za bardzo nie zachwycił, ale też nie rozczarował. Postanowiliśmy sprawdzić postępy w realizacji kolejnego wskaźnika, a mianowicie Głównych tras w centrum.

Ostatnią aktualizację tego wskaźnika przeprowadziliśmy prawie rok temu [zobacz >>>]. Wówczas w kolejnych dniach ukończono szereg inwestycji w pobliżu Wisły. Otwarcie bulwarów udrożniło trasę nr 7. Właściwie było to przywrócenie tej trasy po kilkunastu latach różnorakich remontów i przebudów. Otwarto także pasy rowerowe na Tamce i Zajęczej [zobacz >>>], dzięki czemu załatana została dziura pomiędzy Kruczkowskiego (Herberta) a Mostem Świętokrzyskim. Pojawiła się szansa na szybkie dokończenie całej trasy, gdyż brakowało jedynie 100-metrowego odcinka Trasy Świętokrzyskiej pomiędzy Zamoyskiego a Targową, jednak budowany od roku ogryzek nie został otwarty do dziś.

W dalszym oczekiwaniu na jego otwarcie, przedstawiamy krótką analizę postępów. Opiszemy stan obecny, co powstało w kończącej się kadencji, co powstaje obecnie, co ma szanse powstać wkrótce.

Część urzędników narzekała, że wskaźnik nie bierze pod uwagę częściowej realizacji tras, że jest zero-jedynkowy. Dla nich przygotowaliśmy nową wersję mapy z oznaczeniem odcinków istniejącej infrastruktury na niedokończonych w 100 procentach trasach. W analizie umieściliśmy procent realizacji poszczególnych tras. Nie wpływa to jednak na wartość wskaźnika - dopóki trasa nie jest ukończona, nie jest trasą przez centrum.

Nowa mapa

Wersja pełnoekranowa: umap.openstreetmap.fr/en/map/trasy-przez-centrum-201806_333627

Co jest?

Trasy północ-południe

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 1 pl. Grunwaldzki - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości do trasy Łazienkowskiej 1800 m + 1360 m 36% + 27%

Istnieje kostkowy odcinek od placu Grunwaldzkiego do ronda Radosława (nieco niewygodny i niebezpieczny przy Arkadii). Dużo gorszy jest dalszy odcinek do ronda Radosława do al. Solidarności. Bardzo słaba nawierzchnia, parokrotna zmiana strony jezdni [zobacz >>>]. Lepiej jest na odcinku al. Solidarności - rondo ONZ. Przez zmianę strony ten pozornie ciągły odcinek podzieliliśmy w opisie procentowym na dwa. Na południe od ronda ONZ jest rowerowa pustynia.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 3 Andersa - Marszałkowska - Waryńskiego 540 m + 360 m + 2100 m 9% + 6% + 36%

W przeciwieństwie do trasy nr 1, infrastruktura rowerowa obecna jest raczej na południowym odcinku. Na północy jest tylko krótki odcinek na wiadukcie koło Dworca Gdańskiego. Poza tym jest ogryzek przy Marszałkowskiej od Królewskiej do Świętokrzyskiej. Najbardziej funkcjonalny jest odcinek przy Marszałkowskiej i Waryńskiego na południe od Nowogrodzkiej.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 5 Bonifraterska - Miodowa - Krakowskie Przedmieście - Nowy Świat - al. Ujazdowskie 420 m + 360 m + 2100 m 8% + 30% + 29%

Kryteria trasy rowerowej (poprowadzenie ruchu ulicą o ruchu uspokojonym) spełnia Krakowskie Przedmieście i większość Nowego Światu. Poza tym asfaltowa droga rowerowa prowadzi Alejami Ujazdowskimi i Belwederską.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 7 Wybrzeże Gdańskie - Wybrzeże Kościuszkowskie (bulwary wiślane) od mostu Gdańskiego do mostu Poniatowskiego 3460 m 100%

Jedyna ukończona trasa przez centrum. Pomimo przebudowy bulwarów, udało się utrzymać przejezdność - wyznaczono objazd ciągami pieszo-rowerowymi.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 9 Jagiellońska (od ronda Starzyńskiego) - Zamoyskiego - Grochowska (do Międzynarodowej) 1250 m 37%

Obecnie istnieje odcinek od ronda Starzyńskiego do Jagiellońskiej.

Trasy wschód-zachód

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 2 al. Solidarności (od Okopowej przez most Śląsko-Dąbrowski do Szwedzkiej) 1450 m 27%

Istnieje tylko część po prawej stronie Wisły, na zachód od Sierakowskiego.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 4 Grzybowska - Królewska - Karowa - Okrzei - Targowa - 11 Listopada 580 m + 570 m 9% + 9%

Za część trasy można uznać park Saski. Po prawej stronie istnieje trasa na odcinku Targowej.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 6 Prosta - Świętokrzyska - Tamka - most Świętokrzyski - Zamoście - Sokola 4820 m 98%

Jak opisano na wstępie, jest prawie całość.

Numer Przebieg Długość ukończonych odcinków Odsetek ukończonych odcinków
Trasa nr 8 pl. Narutowicza - Grójecka - al. Jerozolimskie - most Poniatowskiego - rondo Waszyngtona 0 m 0%

Nic, zero, null.

Komentarz

Suma długości tras przez centrum wynosi 44,66 km, z czego istnieje 21,94 km. Brakuje więc 22,72 km - około połowy. Nie biorąc pod uwagę trasy zakończonej i prawie zakończonej (nr 3 i 6), brakuje 2/3 długości odcinków pozostałych tras.

Co powstało w obecnej kadencji?

Trasy północ-południe

Trasa nr 1 (1000 m) - Miasto przez przez 2 lata męczyło się z odcinkiem od Feminy do ONZ - najpierw Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, a później Tramwaje Warszawskie.

Trasa nr 3 (350 m)- Tu powstał odcinek przy Marszałkowskiej od Królewskiej do Świętokrzyskiej.

Trasa nr 9 (remont 100 m)- Przy okazji likwidacji torów tramwajowych pomiędzy Cyryla i Metodego a Al Solidarności zamiast ciągu pieszo-rowerowego powstała droga dla rowerów.

Trasy wschód-zachód

Trasa nr 6 (400 m + remont 60 m) - Zrealizowano projekt z Budżetu Partycypacyjnego na Tamce i Zajęczej od Kruczkowskiego do Wybrzeża Kościuszkowskiego. Przy pomniku Syrenki jedzie się bardziej bezpośrednio w kierunku mostu

Komentarz

W ciągu kadencji przybyło 1750 m tras, 7% brakujących odcinków (na początku kadencji brakowało 24,5 km). Jeśli zostanie zachowane obecne tempo to potrzebujemy jeszcze 13 kadencji, czyli 52 lata.

Co się obecnie buduje?

Zobaczmy, co się dzieje w terenie.

Trasy północ-południe

Trasa nr 5 - (powstaje dodatkowe 100 m + remont 600 m) Na Miodowej pasy rowerowe na nierównym asfalcie zastąpią pasy rowerowe na (równej?) kostce. Powstanie dodatkowe 100 m na placu Krasińskiego.

Trasa nr 7 (remont 200 m) - Powstaje trasa na bulwarach przy moście Świętokrzyskim

Trasy wschód-zachód

Trasa nr 6 - (powstaje 100 m) Czekamy na zabranie barierek miedzy Zamoyskiego a Targową.

Komentarz

Do końca kadencji nie zmieni się wiele, a może nic. Ma szansę powstać maksymalnie 200 m dodatkowej infrastruktury na trasach przez centrum. To około 1% brakującej infrastruktury.

Co może powstać wkrótce?

Na co możemy liczyć w najbliższych dwóch latach?

Trasy północ-południe

Trasa nr 1 - Miasto walczy samo ze sobą, by nic nie zrobić na odcinku ONZ - Nowogrodzka. Pierwszy realny termin to wakacje 2019 roku. Na odcinku Stawki - Solidarności mają powstać obustronne drogi dla rowerów w związku z budową tramwaju. Coś się projektuje, ale termin realizacji nie jest znany. Z Budżetu Partycypacyjnego do końca 2017 r. miał być zrobiony odcinek rondo Radosława - Stawki po stronie wschodniej, ale nic się nie dzieje. Zupełna cisza na południe od Nowogrodzkiej.

Trasa nr 3 - Kluczowe, podobnie jak w trasie nr 1, jest przebicie przez Aleje Jerozolimskiej (przy rondzie Dmowskiego). Właściwie to ma być przejazd na wysokości Poznańskiej. Po koncepcji ogólnej, przez koncepcję szczegółową etapową, ZDM rozstrzygnęło przetarg na projekt budowlany. Potem tylko przetarg na wykonanie. Realny termin to rok 2020. Brakujące odcinki Andersa i Marszałkowskiej mają wygrane projekty z BP i miały powstać do końca 2016 r. Biura projektowe tworzyły jakąś dokumentacje, nie widać jednak żadnych konkretów.

Trasa nr 5 - Kilka lat temu były zapowiedzi stworzenia pasów dla rowerów na Bonifraterskiej . Mogłyby połączyć pasy rowerowe na Międzynarodowej i placu Krasińskiego. Od dawna nic nie słychać. Na odcinku Nowego Światu miały powstać pasy rowerowe z budżetu partycypacyjnego (termin realizacji: 2015 [zobacz >>>]), a plac Trzech Krzyży miał przejść całkowitą metamorfozę (2016). Obie inwestycje mają powstać razem, więc nie powstaje nic. Terminu brak.

Trasa nr 9 - Planów brak, cisza.

Trasy wschód-zachód.

Trasa nr 2 - wg Programu rozwoju tras rowerowych warszawy do roku 2020 [zobacz >>>], odcinek al. Solidarności od Okopowej do al. Jana Pawła II miał być zrobiony do 2016 r., kolejne 1,4 km do 2018 r. Pełnomocnik zarzeka się, że Program jest realizowany [zobacz >>>], w terenie jednak tego nie widać.

Trasa nr 4 - zapowiedzi, koncepcji, projektów z Budżetu Partycypacyjnego było wiele. Ale efekt taki sam jak na trasie nr 2. Ulica Grzybowska miała być przebudowana przez ZMID, miały też powstać pasy rowerowe z Budżetu Partycypacyjnego (termin realizacji: 2016). Na przedłużeniu Karowej ma być kładka - projektuje się. Zapowiadany termin powstania 2020, ale jest mało realny. Na Okrzei czeka projekt kontrapasów z pierwszej edycji BP, jeszcze z 2014 r. [zobacz >>>] Na 11 listopada i Ratuszowej planów brak.

Trasa nr 8 - Aleje Jerozolimskie mają zupełnie zmienić charakter. Powstały koncepcje przebudowy i stworzenia trasy rowerowej, ale leżą w szufladzie i się kurzą. Brak nawet zapowiedzi przedłużenia trasy na Grójeckiej. Miasto ciągle odmawia jakiejkolwiek poprawy sytuacji rowerzystów na Moście Poniatowskiego.

Trasa na pewnym odcinku mogłaby prowadzić Nowogrodzką. Potrzebne jest stworzenie kontraruchu oraz przebicia pod wiaduktami na Chałubińskiego i na Marszałkowskiej. Zależy to od zmian na rondach 40-latka i Dmowskiego opisanych w trasach 1 i 3. Kontraruch może powstać w ramach zmian na placu Zawiszy. Niestety już dwa przetargi nie wyłoniły wykonawcy.

Dokumentacja zdjęciowa

Pasy rowerowe na Miodowej przechodzą remont. Zamiast asfaltu będzie kamień. Trasa nr 5 wydłuży się o 100 m dzięki pasom na Placu Krasińskiego.

Ciąg pieszo-rowerowy przy cerkwi na Pradze zmienia się w drogę dla rowerów.

Jednak dalszy ciąg trasy nr 9 na południe nie istnieje.

Ulica 11 listopada jest elementem trasy nr 4. Standardy bezpieczniej infrastruktury spełnia tylko w jedną stronę i tylko na odcinku 200 m.

Podsumowanie

Spójne trasy przez centrum to najważniejszy element warszawskiej sieci rowerowej. Obecny stan należy ocenić, według szkolnej skali, jako mierny. Miejscy urzędnicy chyba nie rozumieją, na czym powinni skupić wysiłki w pierwszej kolejności. Najpilniejszą sprawą jest stworzenie trasy północ-południe przez ścisłe centrum.

Według informacji miejskich urzędników, obecnie trwa budowa i remont 100 km infrastruktury rowerowej. Spora część z tego to efekt Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Żadna z nich nie jest realizowana na głównych trasach w centrum. Co gorsza, analiza ostatnich działań ratusza nie nastraja optymistycznie. Z obietnic nic nie wyszło. Ciężko też liczyć, że coś się poprawi w kolejnych latach.

Życzymy miastu, aby w końcu prawidłowo potrafiło dobierać priorytety.

Zobacz także

Przyjęta metodologia - skąd się wziął przebieg głównych tras, jakie wymogi powinny spełniać: [zobacz >>>]