Sprawozdanie z działań za rok 2002
Rowery
Zorganizowaliśmy przejazd: „Tłusty brzuch wprawić w ruch” na
wiosnę oraz Dzień bez Samochodu w Piasecznie.
Współorganizowaliśmy festiwal Rowelucja.
W odpowiedzi na czerwcowa „pacyfikację” Masy Krytycznej przez ZOMO „zaatakowaliśmy” (Adrian) policję (oczywiście tylko na drodze prawnej:
skargi na Policję oraz doniesienie o popełnieniu przestępstwa do
Prokuratury). Podjęliśmy też (Paweł) trud uczenia Policji kultury i
zasad (nie)parkowania na drogach rowerowych.
Doprowadziliśmy do wskrzeszenia tradycji regularnej Masy
Krytycznej – od wrzesnia odbywa się co miesiąc. Powstała odrębna
strona o Masie (patrz niżej).
Dzięki lobbingowi Przeraźliwego Pingwina, a także Olka,
Bliźniaków, Krzyśka M. i Wiktora, powstaną drogi rowerowe
w Konstancinie. Po
długotrwałej akcji protestacyjnej wprowadzone zostały poprawki do
dwóch planów zagospodarowania przestrzennego, a Rada Miasta
Konstancina przyjęła wniosek, aby w przyszłości we wszystkich
opracowywanych planach zagospodarowania przestrzennego oraz przy
wszystkich modernizacjach ulic uwzględniać ścieżki rowerowe.
Wydaliśmy 3 nowe numery biuletynu Kółka Dwa.
Nawiązaliśmy kontakt z nowymi grupami rowerowymi w Warszawie, Łochowie, Olsztynie, Radomiu, Szczecinie.
Przeprowadziliśmy pomiary natężenia ruchu rowerowego.
Zorganizowaliśmy (Olek) polowa konferencję prasowa nt. jakości warszawskich ścieżek rowerowych oraz wydaliśmy Dekalog budowy dróg dla rowerów, sukcesywnie rozprowadzany wśród urzędników i projektantów w całym kraju.
Zorganizowaliśmy kilkanaście wycieczek rowerowych w okolice
Warszawy, w tym dłuższy rajd Warszawa – Płock – Warszawa.
Opracowaliśmy koncepcję
sieci regionalnych tras rowerowych dla Mazowsza (22 trasy, o łącznej
długości ok. 2400 km) i złożyliśmy odpowiedni wniosek do obecnie
opracowywanego planu zagospodarowania przestrzennego województwa
mazowieckiego.
Zrobiliśmy trzyczęściową wystawę fotograficzną (przykłady dobrych
rozwiązań z Europy, trasy rowerowe w Warszawie i na Mazowszu dzisiaj,
możliwości rozwoju – wizualizacje naszych projektów), która została
zaprezentowana m.in. na Dniu Ziemi, na Xgiełdzie, na sesjach Rady
Gminy w Konstancinie oraz na Dniu bez Samochodu w Piasecznie.
Oznakowaliśmy odcinek szlaku na Bielanach, łączący prom Łomianki –
Nowodwory z nadwiślańską ścieżką rowerową i Kampinoskim Parkiem
Narodowym.
Zorganizowaliśmy otwarte spotkanie rowerzystów z Komendantem
Stołecznej Policji.
Wydaliśmy w 100 kopiach kasetę wideo z polskimi wersjami
językowymi 4 filmów (Plan Rower, Europejski Dzień bez Samochodu,
Bezpieczna droga do szkoły, Balcan Unity Ride). Kaseta rozprowadzana
jest wśród organizacji ekologicznych, szkół i samorządów.
Przeprowadziliśmy wspólnie z siecią „Miasta dla Rowerów” szkolenie
dla płockich urzędników i projektantów z projektowania dróg dla
rowerów. Niestety, ze względu na ogólny tumiwisizm stołecznych
urzędników nie udało się zorganizować podobnych warsztatów w
Warszawie.
Opracowaliśmy scenariusz i nakręciliśmy materiał do filmu „I Ty
możesz zostać rowerzyst(k)ą”, zachęcającego do jazdy rowerem po
mieście i przedstawiającego zasady jazdy bezpiecznej. Materiał czeka
na zmontowanie.
1001 listów do Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie –
uwagi i postulaty dotyczące obecnie prowadzonych i
planowanych inwestycji. Efekty to m.in. przejście z kostki fazowanej
na niefazowana, wygrodzenie słupkami antysamochodowymi odcinków
ścieżek przy Banacha i Wołoskiej, remonty fragmentów nawierzchni i
uzupełnienie oznakowania. Nie udało się osiągnąć dalej idących zmian,
np. przyjęcia standardów projektowych dla dróg rowerowych.
Transport
Krzysiek R. i Marcin H. aktywnie uczestniczyli w pracach
Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego.
Olek referował postępy miasta w dziedzinie transportu, a właściwie
ich brak, na sesji „Zielone Tezy dla Warszawy –
w dwa lata później”.
Złożyliśmy wnioski do części transportowej planu dla Śródmieścia.
Wysłaliśmy list do kandydatów na prezydenta z zapytaniem o ich
pomysł na politykę transportową w Warszawie.
Ozdobiliśmy Trasę WZ gustownym transparentem „Wydzielmy pasy
bus-tram”.
Mimo wielomiesięcznych starań (Krzysiek M., Robert, Marcin M.,
Bliźniaki), nie udało się zorganizować w Warszawie obchodów
Europejskiego Dnia bez Samochodu. Zamiast
ciekawej całodniowej imprezy trzeba było poprzestać na konferencji
prasowej pod hasłem „Warszawa nie chce do Europy”.
Zorganizowaliśmy happening pod Ministerstwem Finansów
„Cały naród buduje swoje autostraty”.
Braliśmy udział w akcji (demonstracje i wysyłanie listów)
„Odrzućmy drogowy stan wyjątkowy”.
Zieleń
Złożyliśmy wnioski do tzw. Planu Rutkiewicza. Wnioski oraz
towarzysząca im kampania odsunęły w czasie zamiar wycięcia parków w Śródmieściu i zamienienia centrum Warszawy w slumsy (Paweł, Adrian, Andrea, Magda).
Wręczyliśmy nagrodę ówczesnemu burmistrzowi ówczesnej gminy
Warszawa Białołęka w ramach pierwszej edycji konkursu
„Złota Piła” jako dowód uznania niepodważalnych
zasług w oczyszczaniu terenu gminy z dzikich samosiejek (uparcie nazywanych przez ekoterrorystów „drzewami”).
Składaliśmy wnioski do lokalnych planów zagospodarowania
przestrzennego (Magda).
Odpady
Ze względu na lenistwo oraz bałaganiarstwo osób zajmujacych się
kampania odpadowa w pierwszej połowie roku ta częsć sprawozdania jest
raczej niekompletna. Więcej informacji (o działaniach, nie
bałaganiarstwie) można znaleźć na stronie kampanii Nie
Śmiecę.
Zorganizowaliśmy 4 happeningi probutelkozwrotne oraz konkurs
„Wyślij kapsle – wygraj rower”.
Przypuściliśmy zmasowany atak na Spółdzielnię „Służew nad
Dolinką”, dzięki czemu na ulice Łukową powróciły pojemniki na opady.
Maciek R. zaktualizował listę hurtowni sprzedających napoje w
butelkach zwrotnych.
Maciek R. rozpoczął kampanię wysyłania listów do PIH i nękania
sklepów łamiących ustawę o opakowaniach częstymi kontrolami. Kilka
sklepów już się nawróciło i wprowadziło do swego asortymentu butelki
zwrotne.
Udział w imprezach, szkoleniach, wyjazdach
Spotkanie organizacji uczestniczących w kampanii „Environmentally Friendly Shopping” w Oradei (Rumunia)
Dzień Ziemi w Warszawie
Spotkanie PnrWI w Bożewie
Międzynarodowe warsztaty ekologiczne w Bielsku Białej
Konferencja „Zero Waste” w Baile Felix (Rumunia)
Wizyta Sustransu w Warszawie, rewizyta ZM w Bristolu
Celtic Safari Biketour – międzynarodowy rajd rowerowy
przez Anglię, Walię i Irlandię – po drodze spotkania,
prezentacje, dyskusje, demonstracje
Spotkanie uczestników Ecotopia Biketour w Piasecznie
Festiwal Obywatela w Łodzi
Publikacje
3 numery biuletynu „Kółka dwa”
Kaseta rowerowa
Kalendarz rowerowy
Plakaty i naklejki probutelkozwrotne „Nie śmiecę”
Plakaty samoprzylepne w autobusach i tramwajach ZTM
Seria naklejek prorowerowych i antysamochodowych (w sumie
ok. 60,000 naklejek w 20 wzorach)
Dekalog budowy dróg dla rowerów
Internet
Systematycznie aktualizowaliśmy nasze strony internetowe,
prowadząc na nich warszawski serwis ekologiczny. W sumie w ciągu roku wykonaliśmy ponad 220 aktualizacji.
Otrzymaliśmy na adres warszawa(at)fz.eco.pl mnóstwo listów o
różnej tematyce, na większość udało się odpisać w terminie
przewidzianym k.p.a.
Zaprzyjaźnieni cykliści stworzyli stronę Masy Krytycznej
Strona anglojęzyczna została wzbogacona o wypociny Philippy, Rafa i Adriana.
Powoli powstaje strona przyszłorocznego Bajktura.
Podwoiła się liczba subskrybentów listy zmnews – obecnie ok. 960
osób.
Braliśmy udział w dyskusjach na pl.rec.rowery,
pl.regionalne.warszawa, pl.soc.zieloni, forum gazety wyborczej (kilka
wypowiedzi wydrukowanych) oraz poprostu.pl.
Sprawy organizacyjne
Odbyło się Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia, które dokonało paru
poprawek w statucie i wybrało nowe władze, dogłębnie przedyskutowawszy
przy okazji odwieczny problem metody głosowania nad sposobem
głosowania.
Przerejestrowaliśmy (Bliźniaki) SKE Zielone Mazowsze do nowego Krajowego Rejestru Sadowego.
Pozyskaliśmy do zespołu nowe (młode i energiczne) buźki: Maciek R., Lotka, G.I.Joe.
Wygraliśmy konkurs ofert na spory, ale wymagający remontu lokal przy Nowogrodzkiej. Chcemy biuro połączyć ze schroniskiem młodzieżowym „z zasadami” (podobnym nieco do holenderskiego Simplonu, czy duńskiego Sleep-in-Green).
Finanse
Rok 2002 był pierwszym rokiem systematycznego i konsekwentnego ściągania składek członkowskich – miejmy nadzieję, iż nie ostatnim.
Korzystaliśmy z pomocy Regionalnego Centrum Ekologicznego na
Europę Środkową i Wschodnią (kampania opakowaniowa), Programu Młodzież Unii Europejskiej (VeloMazovia i European Voluntary Service) oraz Urzędu Gminy Warszawa Centrum (kampania rowerowa).
Pozyskaliśmy nowego sponsora strategicznego – Zakłady Graficzne Taurus. Pierwsze wspólne działanie to kalendarz rowerowy.
Różności
Pikieta Monsanto.
Udział w akcjach Pracowni na rzecz Wszystkich Istot związanych z ochrona Puszczy Białowieskiej i Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Porady i interwencje (Magda).