Uwagi do projektu tramwaju na Gocław
Pismo ZM-18-0848-01-RB
Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.
Nawiązując do przesłanego projektu budowy linii tramwajowej na Gocław (al. Stanów Zjednoczonych – ul. Bora-Komorowskiego), przesyłam następujące uwagi i wnioski:
Uwaga ogólna
Za korzystniejszy należy uznać wariant drugi ze względu na bardziej intuicyjny
i bezpieczniejszy przebieg drogi dla rowerów.
Uwagi wspólne dla obu wariantów:
1. Na skrzyżowaniu dróg dla rowerów z al. Stanów Zjednoczonych dla zapewnienia
bezpieczeństwa łuki powinny mieć większy promień (min. 4m).
2. Należy dodać komplet przejazdów rowerowych przez skrzyżowanie z ul. Nowaka-
Jeziorańskiego oraz połączenie chodnikiem i drogą dla rowerów z drogą wewnętrzną przy
budynku Nowaka-Jeziorańskiego 48.
3. Należy wyprostować chodnik i drogę dla rowerów prowadzące do posesji przy ul. Nowaka-
Jeziorańskiego 53a.
4. Na odcinku między ulicami Nowaka-Jeziorańskiego i Skalskiego, jak też na ulicy Nowaka-
Jeziorańskiego, drogę dla rowerów należy oddzielić od jezdni ruchu ogólnego pasem
technicznym o szerokości minimum 0,5 metra, który będzie zawierał miejsce na znaki
drogowe, urządzenia BRD itp., z uwzględnieniem skrajni poziomej obu jezdni.
5. Należy dodać przejazd rowerowy obok przejścia dla pieszych na wysokości budynku Bora-
Komorowskiego 56c, aby zapewnić połączenie rowerowe dla mieszkańców osiedla. W ten
sposób uniknie się problemu nielegalnego przejeżdżania rowerzystów przez przejście dla
pieszych.
6. Proponujemy dodanie łącznika rowerowego z odciętym fragmentem jezdni ul. Skalskiego,
aby ułatwić dojazd do ogródków działkowych.
7. Należy zapewnić nie tylko dojście piesze, ale również dojazd rowerowy do budynków przy al.
Nowaka-Jeziorańskiego 50 i 52.
Uwaga dodatkowa do wariantu 2
1. Droga dla rowerów powinna biec prosto w osi dawnej ul. Skalskiego, bez
niepotrzebnych przecięć z chodnikami.
Uwaga dodatkowa do drugiego etapu obu wariantów
1. Przejście i przejazd na łuku ulicy lokalnej prowadzącej od al. Stanów Zjednoczonych
powinny zostać wyniesione do poziomu chodnika i drogi dla rowerów.
Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, Tramwaje
Warszawskie Sp. z o.o.
Projekt
Budowa trasy tramwajowej do osiedla Gocław, zmiany w zakresie ulicy w korytarzu Trasy Tysiąclecia (warianty 1 i 2, etapy 1 i 2):
JPG, 17984 kB,
JPG, 18369 kB,
JPG, 18053 kB,
JPG, 16798 kB.