Ustalenia ws. ścieżki przy Al. Ujazdowskich
Protokół z Rady Technicznej
z dnia 23.10.2007 r. w sprawie przebudowy chodników wraz z
wydzieleniem ścieżki rowerowej w Al. Ujazdowskich na odcinku ul.
Belwederska – Pl. Trzech Krzyży.
Po prezentacji projektu przez przedstawicieli Biura Projektowego Metroprojekt Sp. z o.o. w czasie dyskusji zgłoszono następujące uwagi:
1. Przedstawiciel Pełnomocnika Prezydenta ds. Transportu Rowerowego postuluje o zachowanie ciągłości ścieżki rowerowej na przejazdach przez wjazdy bramowe.
2. Należy wykonać przejazd rowerowy przez Al. Ujazdowskie w rejonie skrzyżowania z Al. Szucha.
3. Zapewnić miejsca postojowe dla rowerów.
4. Przejście dla pieszych przez ul. Agrykola należy wykonać na wysokości głównego ciągu pieszego.
5. Miejsca postojowe sytuować w odległości minimum 10 m od przejść dla pieszych.
Ustalenie:
1. Z uwagi na zabytkowy charakter Al. Ujazdowskich, Pełnomocnik
Prezydenta ds. Transportu Rowerowego zwróci się bezpośrednio do
Konserwatora Zabytków w sprawie możliwości zmiany przyjętej
konstrukcji nawierzchni na wjazdach w miejscach przejazdów
rowerowych.
2. Stowarzyszenie „Zielone Mazowsze” przekaże do Zarządu Dróg Miejskich propozycję lokalizacji miejsc postojowych dla rowerów.
3.Opiniuje się pozytywnie przedstawiony projekt z wyżej zgłoszonymi uwagami.
Pełnomocnik Prezydenta do Zarządu Dróg Miejskich
Warszawa, 24 października 2007 r.
Do: Pan Mirosław Kazubek, Dyrektor ds. inwestycji
W nawiązaniu do tematu Rady Technicznej w dn. 23.10.2007, po zapoznaniu się z planami budowy ścieżki rowerowej w Al. Ujazdowskich, postuluję:
1. Skrzyżowanie Al. Ujazdowskich z ul. Agrikoli powinno być wyniesione do poziomu chodnika. Jest to ulica zamknięta dla ruchu samochodowego i zarówno piesi, jak rowerzyści powinni mieć priorytet i poczucie bezpieczeństwa na ciągu przecinającym wylot ulicy Agrikoli. Alternatywne rozwiązanie, postulowane przez Zielone Mazowsze – zawężenie wjazdu przez osłonięcie początku pasów rowerowych (biegnących wzdłuż ul. Agrikoli) narożnikami wysuniętymi w przekrój ulicy na szerokość pasów rowerowych (po ok. 1,5 m z każdej strony) jest w pełni akceptowalne.
2. Należy zachować ciągłość ścieżki rowerowej tak, aby to ścieżka rowerowa przecinała podjazdy: przy Ogrodzie Botanicznym, przy wejściu głównym do Parku Ujazdowskiego naprzeciwko Al. Róż, przy Pałacu Rembielińskiego (Piękna 6A), oraz 7 podjazdów bramowych na odcinku Matejki – Pl. Trzech Krzyży.
3. Należy utworzyć na powierzchni al. Szucha, na granicy opracowania, przejazd rowerowy z sygnalizacją świetlną. Przejazd ten skomunikuje ważny Obwodowy Szlak Rowerowy prowadzący wzdłuż Trasy Łazienkowskiej w kierunku Ronda Jazdy Polskiej – z Nadwiślańskim Szlakiem Rowerowym. Rozwiązanie to było wielokrotnie postulowane, m.in. podczas obrad Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego (edycja rowerowa) i wielokrotnie przez Zielone Mazowsze. Trudno było wnioskować o samodzielną przebudowę ulicy, ale moment remontu Alej Ujazdowskich jest dobrą okazją do usunięcia niedogodności.
Do wiadomości:
1. a/a
2. Pan Aleksander Buczyński,
Prezes Stowarzyszenia „Zielone Mazowsze”
3. Pani Ewa Nekanda-Trepka, Stołeczny Konserwator Zabytków
4. Pan Janusz Galas, Inżynier Ruchu m.st. Warszawy
5. Pan Wojciech Bartelski, Burmistrz Dzielnicy Śródmieście
Konserwator Zabytków do Pełnomocnika Prezydenta
Warszawa, 4.12.2007 r.
Do: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego
dot: ścieżki rowerowej w Alejach Ujazdowskich
W odpowiedzi na Pana pismo w sprawie zachowania ciągłości ścieżki rowerowej w Al. Ujazdowskich na przejazdach bramowych, proszę przyjąć następujące stanowisko Stołecznego Konserwatora Zabytków w powyższej sprawie.
Ze względów konserwatorskich, w oparciu o historię rozwiązań urbanistycznych, nie mogę zgodzić się z proponowanym rozwiązaniem zachowania ciągłości ścieżki rowerowej w Al. Ujazdowskich, które skutkowałoby przecięciem w poprzek wszystkich wjazdów bramowych na całej długości Alej inną nawierzchnią. Jest to rozwiązanie całkowicie ahistoryczne, sprzeczne z utrwalonymi w dziejach podstawowymi zasadami projektowania urbanistycznego. W związku z powyższym oraz ze względu na rangę Al. Ujazdowskich wpisanych do rejestru zabytków a także stanowiących istotny element Pomnika Historii ustanowionego zarządzeniem Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 8 września 1994 r., nie może być zastosowane.
Ścieżka rowerowa, niewątpliwie istotna ze względu na współczesne zapotrzebowanie społeczne, nie może niszczyć zabytku i utrwalonych historycznie tradycyjnych rozwiązań urbanistycznych, musi je respektować i podporządkować się im, szczególnie na terenie o takiej randze, jak Aleje Ujazdowskie. Zgoda konserwatorska na poprowadzenie ścieżki rowerowej w Alejach Ujazdowskich już jest dużym ustępstwem ze strony konserwatora zabytków i rozwiązaniem kompromisowym.
Stołeczny Konserwator Zabytków
Ewa Nekanda Trepka
Notatka ze spotkania w biurze projektanta
Warszawa, 8.1.2008 r.
Notatka służbowa ze spotkania w sprawie przebudowy chodników wraz z wydzieleniem ścieżki rowerowej w Al. Ujazdowskich na odcinku ul. Belwederska-plac Trzech Krzyży w Warszawie
Ustalenia:
1. Należy zachowywać pas zieleni szer, 3,5m przy krawężniku jezdni na odcinku od Pl. Na Rozdrożu do ul. Pięknej po stronie wschodniej ulicy.
2. Nawierzchnia na wjazdach bramowych wykonana będzie z kostki granitowej szlifowanej(zamiast kostki bazaltowej) na odcinku od ul. Pięknej do Pl. Trzech Krzyży.
3. Nawierzchnia ścieżki rowerowej nie zachowuje ciągłości na wjazdach bramowych w miejscach historycznie uzasadnionych. Na pozostałych wjazdach ścieżka rowerowa wykonana jest z betonu asfaltowego.
4. Organizacje rowerowe wskazały miejsca na stojaki rowerowe i będzie to uwzględnione w projekcie.
5. Na skrzyżowaniu z ul. Agrykola projektant przedstawi nowe rozwiązanie dot. przebiegu ścieżki rowerowej.
6. Przed Parkiem Łazienkowskim na styku ścieżki rowerowej i chodnika należy zaprojektować próg. Chodnik i ścieżka rowerowa będą na różnych wysokościach (różnica ok. 4cm).
7. Parking przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, budynkiem Policji i budynkiem CBA wykonany będzie z cegły klinkierowej.
8. Na odcinku od Pl. Na Rozdrożu do Pl. Trzech Krzyży wnęki – zatoczki przy wjazdach bramowych pozostaną jako historyczne kształtowanie detalu ulicy.
9. Należy rozważyć możliwość zaprojektowania nowego przejścia dla pieszych i rowerów przez al. Szucha tak, aby ruch kołowy odbywał się zgodnie z zasadą przedstawioną w Opinii nr 1190/07 Inżyniera Ruchu m. st. Warszawy.
Obecni: według listy obecności w załączeniu.
Protokołowała Sylwia Sikora