PLK nie opublikowały rozkładu jazdy pociągów
Do: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Zwracamy się z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia przez największego zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce, spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe SA, przepisów, poprzez niewywiązanie się z obowiązku publikacji rozkładu jazdy pociągów.
Obowiązek taki wynika z art. 30 ust. 5c ustawy z dnia 28 marca 2003 r. (z późn. zmianami) o transporcie kolejowym, który stanowi m.in. że zarządca podaje rozkład jazdy dla przewozu osób do publicznej wiadomości w formie ogłoszenia na swojej stronie internetowej oraz na peronach, nie później niż w terminie 21 dni przed dniem jego wejścia w życie.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA na swojej stronie internetowej zamieściła tylko i wyłącznie plakatowe rozkłady jazdy dla każdej stacji i przystanku osobowego. Tego typu rozkłady jazdy nie spełniają wyżej wymienionego obowiązku ustawowego, gdyż według definicji, zamieszczonej w ustawie (art. 4 pkt. 23), rozkład jazdy pociągów to plan, według którego mają się odbywać przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub jej części w czasie, w którym on obowiązuje
.
Skoro rozkład jazdy to plan, według którego odbywają się przejazdy pociągów na sieci kolejowej lub jej części (np. linii) to zbiór zestawień przyjazdów i odjazdów pociągów ze wszystkich stacji i przystanków osobowych nie spełnia tej definicji. Taką definicję spełnia natomiast tabelaryczny rozkład jazdy, w którym na tabelach dla poszczególnych linii rozpisane są wszystkie kursujące daną linią pociągi z godzinami odjazdów ze wszystkich poszczególnych stacji i przystanków osobowych.
Co więcej, ogłoszone przez zarządcę plakatowe rozkłady jazdy nie spełniają wymogów § 3 ust. 1 pkt. 5a) rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie rozkładów jazdy, który stanowi, że w rozkładzie jazdy określa się co najmniej m.in. drogę przejazdu z uwzględnieniem odległości w kilometrach pomiędzy przystankami komunikacyjnymi
. Plakatowe rozkłady jazdy na stronie zarządcy nie zawierają tych informacji. Podróżny nie ma możliwości wyliczenia sobie kosztu biletu. Dlatego też naszym zdaniem takie działanie zarządcy narusza prawa pasażerów.
Prawa pasażerów zostały naruszone również poprzez fakt, że w dotychczasowych tabelach sieciowego rozkładu jazdy pociągów, publikowanych w formie drukowanej, książkowej oraz w plikach pdf w internecie, zamieszczane były informacje o dogodnych skomunikowaniach na stacjach węzłowych z/na pociągi kursujące sąsiednimi liniami. Wyszukanie połączenia z przesiadką było dużo szybsze. Teraz jest to bardziej skomplikowane. Z kolei internetowe wyszukiwarki połączeń pokazują połączenia na konkretny wybrany dzień, podczas gdy tabelaryczny rozkład jazdy pokazywał wszystkie pociągi na danej trasie z pokazaniem terminów ich kursowania. Pasażer w tabelarycznym r.j. szybciej orientuje się jakie pociągi ma do dyspozycji np. w dzień roboczy, jakie w dni wolne, a jakie kiedy będzie jechał w wakacje.
Informacje takie zawierały tabelaryczne rozkłady jazdy, np. książkowy Sieciowy Rozkłady Jazdy Pociągów drukowany w takiej lub innej formie od ponad 100 lat (jeszcze przez koleje państw zaborczych, później przez przedwojenne PKP) aż do r.j. 2011/12, ostatnio przez spółkę Przewozy Regionalne oraz aktualizowane tabele z SRJP zamieszczane na stronie internetowej tej ostatniej spółki.
Jeżeli postępowanie doprowadzi do stwierdzenia naruszenia przepisów, wnioskujemy o obciążenie zarządcy karą finansową oraz o wyznaczenie terminu nie dłuższego niż 30 dni na usunięcie nieprawidłowości.
Pismo złożone 16 stycznia.