Jak wygrodzić drogę dla rowerów z jezdni?
Są ulice, na których z takich czy innych względów większy sens niż budowa drogi dla rowerów kosztem chodnika lub zieleni ma jej wydzielenie z istniejącej jezdni, a jednocześnie natężenie i prędkości ruchu samochodowego są zbyt duże, by wystarczyły wyznaczone wyłącznie „malowaniem” pasy ruchu dla rowerów. W takich przypadkach przydaje się fizyczna przeszkoda między drogą dla rowerów a jezdnią. Zapraszam na krótki przegląd przykładów rozwiązań technicznych wygrodzeń drogi dla rowerów z jezdni zastosowanych w różnych miastach.
Francja
Strasburg
Most Pasteura w Strasburgu. Kiedyś (do 2012 r.) ruch rowerowy odbywał się tu wspólnie z pieszym widocznym po lewej ciągiem, ale rozwiązanie zostało skutecznie zaskarżone, w związku z czym wygrodzono dla rowerów część jezdni (zlikwidowano wydzielony pas do skrętu w prawo w Rue de la Plaine des Bouchers), a pieszym oddano w całości chodnik.
Droga dla rowerów wygrodzona została za pomocą standardowych krawężników umieszczonych tak, by tworzyły między jezdnią a drogą dla rowerów przeszkodę o szerokości 30 cm i wysokości 20 cm.
Między kolejnym segmentami krawężników pozostawiono odstępy umożliwiające spływ wody, dzięki czemu wydzielenie drogi dla rowerów nie wymagało przebudowy odwodnienia.
Lyon
Podobne rozwiązanie na Quai André Lassagne w Lyonie.
Wygrodzenia zastosowano w tunelu pod skrzyżowaniem oraz na prostopadłym moście de Lattre de Tassigny – tam, gdzie szczególnie istotna jest segregacja ruchu rowerowego.
Na łącznicach są już zwykłe pasy rowerowe.
Hiszpania
Betonowe separatory i oznakowanie poziome w Sewilli [zobacz >>>].
Do wygrodzenia drogi dla rowerów z jezdni bardzo dobrze pasuje rozwiązanie przystanku autobusowego w postaci antyzatoki [zobacz >>>].
Holandia
Wygrodzenie niskim zieleńcem. Tylko w rejonie przystanku autobusowego drogę dla rowerów wyniesiono do poziomu chodnika. Jest to swego rodzaju rowerowa odmiana przystanku wiedeńskiego.
Polska
Wrocław
Ul. Legnicka we Wrocławiu – wygrodzenie pasem dzielącym o szerokości 1,2 m.
Widok z góry.
Przekrój poprzeczny.
(zdjęcia i przekrój dzięki uprzejmości sekcji ds. rozwoju ruchu rowerowego Urzędu Miejskiego Wrocławia)
Warszawa
W Warszawie wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni pojawiło się już 17 lat temu – na ul. Sowiej [zobacz >>>]. Ale akurat w tym miejscu więcej sensu miałoby po prostu puszczenie rowerów na zasadach ogólnych jezdnią.
W czasach nowożytnych w ramach budżetu partycypacyjnego wykonano wygrodzenie drogi dla rowerów na ul. Krasińskiego [zobacz >>>]. Zastosowano słupki typu syrenka i oznakowanie poziome – linie krawędziowe.