Pechowa 13 na pl. Zawiszy
Zbliża się pierwsza rocznica pierwszej zmiany wprowadzonej w ramach węzła przesiadkowego plac Zawiszy. Choć postulowaliśmy poprawę jakości przesiadek [zobacz >>>] [zobacz >>>], póki co pieniądze znalazły się tylko na uniemożliwienie pasażerom wsiadania do tramwajów [zobacz >>>], czyli „usprawnienie” w czysto warszawskim rozumieniu. Choć Inżynier Ruchu zdawał się zajmować rozsądne stanowisko w tej sprawie [zobacz >>>], niedawno przyszło kolejne pismo, w którym optuje za dalszym uniemożliwianiem pasażerom normalnego korzystania z przystanku położonego przy placu Zawiszy (a raczej – po wprowadzonych „udogododnieniach” – w okolicach placu Zawiszy).
Pismo od Inżyniera Ruchu – 24 IV 2012
W związku z Pana pismem z dnia 24.04.2012 dotyczącym ustawionych wygrodzeń na przystanku Plac Zawiszy 13 na ul. Targowej informuję, że w toku prowadzonej z Zarządem Dróg Miejskich korespondencji ustalono, że pomimo technicznej możliwości zamiany obecnego wygrodzenia na słupki U-12c, zarządca drogi nie widzi możliwości przeniesienia przystanku tramwajowego na wiadukt w miejsce starej lokalizacji. Zgodnie z otrzymanym pismem ZDM-ZUWM-RJE-704-198-2-12 z dnia 11.04.2012 przystanek umieszczony poza konstrukcją obiektu znacznie ograniczył czas obciążenia wiaduktu i wydłużył możliwość jego bezpiecznej eksploatacji do czasu remontu, który będzie możliwy po zakończeniu budowy II linii metra. Jednocześnie pragnę poinformować, że zgodnie z otrzymanym pismem TW/TR/075-332/12 z dnia 03.04.2012 Tramwaje Warszawskie nie otrzymały w ostatnim okresie żadnego wniosku, czy też zażalenia od pasażerów odnośnie niedogodnej lokalizacji i usytuowania wspomnianych wygrodzeń ochronnych.
Zastępca Dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji
Inżynier Ruchu m.st. Warszawy
Janusz Galas
Pismo do Inżyniera Ruchu – 11 V 2012
Nawiązując do pisma BD-IR-OR.1510-154-13-2011, dziękuję za odpowiedź. Równocześnie proszę o informacje odnośnie postawionej w piśmie tezy, że ogrodzenie peronu przystanku plac Zawiszy 13 od pasażerów pomogło wydłużyć czas eksploatacji wiaduktu:
– do kiedy dopuszczone było użytkowanie wiaduktu przed odgrodzeniem przystanku od pasażerów?
– o ile dokładnie opóźnienie o kilkanaście sekund (czas wymiany pasażerów) wjechania tramwaju na dalszą część wiaduktu zmniejszyło obciążenie wiaduktu i jakie dokładnie jest przełożenie tego odciążenia na czas eksploatacji konstrukcji? Skoro w piśmie pojawia się informacja, że odciążenie jest „znaczne”, musiały być prowadzone pomiary w tym względzie. Należy przy tym zwrócić uwagę, że po wymianie pasażerów (na wiadukcie) tramwaj i tak stoi na dalszej części wiaduktu, czekając na zmianę świateł, tak samo jak miałoby to miejsce, gdyby barierek nie było. Ma przy tym mniejsze szanse zjechania z wiaduktu bezpośrednio po wymianie pasażerów, gdyż znajduje się w większej odległości od skrzyżowania.
Proszę też o wyjaśnienie, dlaczego w razie potrzeby odciążenia wiaduktu miasto nie zastosowało rozwiązania zgodnego z własną polityką transportową i nie przesunęło linii warunkowego zatrzymania dla samochodów na odcinku jezdni obok przystanku przed wiadukt? Rezultat w zakresie odciążenia wiaduktu byłby znacznie większy, a uciążliwości dla pasażerów rzekomo promowanej przez miasto komunikacji szynowej żadne.
Zwracam wreszcie uwagę, że ZDM przez długi czas nie wspominał o jakimkolwiek związku „skracania” czasu postoju tramwajów na wiadukcie z ustawieniem płotów. Pojawienie się takiego argumentu tak późno w korespondencji znacząco podważa jego wiarygodność i sugeruje, że jednostki miejskie na siłę szukają argumentów uzasadniających decyzje negatywnie wpływające na jakość życia w mieście.
Pismo pasażerów do prezydent – 8 V 2012 r.
Od: Niżej podpisani pasażerowie tramwajów [23 podpisy, wraz z danymi adresowymi, czyli tyle ile zmieściło się na dwóch stronach kartki A4 – przyp. red.]
Do: Prezydent m.st. Warszawy
Szanowna Pani Prezydent!
W zeszłym roku przystanek tramwajowy plac Zawiszy 13 został odgrodzony od pasażerów. Powoduje to, że codziennie tysiące osób muszą niepotrzebnie nakładać kilkadziesiąt metrów drogi a często dodatkowo czekać na światłach. Wnosimy o bezzwłoczne usunięcie niepotrzebnego płotka lub jego zastąpienie słupkami