ZTM o zmianach tras linii 515, 520 i 103
Odpowiedź ZTM na skargę w/s pozbawienia Bielan linii 515
Warszawa, 19.09.2007
Odpowiadając na wystąpienie z dnia 17.08.2007, Zarząd Transportu Miejskiego uprzejmie wyjaśnia, że zmiany w układzie linii komunikacyjnych są wynikiem prowadzonych analiz mających na celu wypracowanie rozwiązań optymalnych z punktu widzenia większości pasażerów, jak też przy uwzględnieniu możliwości budżetowych miasta. Zgodnie z uchwaloną przez Radę Warszawy i obecnie obowiązującą Polityką Transportową dla Miasta Stołecznego Warszawy podstawowym środkiem komunikacji ma być transport szynowy (metro, tramwaj, kolej). Funkcjonując niezależnie od utrudnień w ruchu drogowym zapewnia on przejazd szybszy i sprawniejszy niż transport autobusowy, dysponuje od niego znacznie większą zdolnością przewozową i jest ekologiczny. W szczególności metro dzięki całkowicie bezkolizyjnemu przebiegowi oraz bardzo dużej częstotliwości kursowania pociągów stanowi najszybszy środek komunikacji miejskiej, który w miarę oddawania do użytku kolejnych stacji przejmuje funkcję podstawową w przewozach na kierunku północ – południe. Również tramwaj poruszający się w przeważającej większości po torowiskach wydzielonych z ruchu drogowego pozwala przemieszczać się po mieście znacznie sprawniej, niż często utykający w korku autobus. Komunikacja autobusowa powinna natomiast pełnić funkcję uzupełniającą – zapewniać dowóz do linii transportu szynowego oraz obsługiwać rejony i ciągi komunikacyjne nie posiadające tego rodzaju transportu.
W związku z wystąpieniem na przełomie lipca i sierpnia br. poważnych problemów kadrowo-taborowych u największego z przewoźników realizujących przewozy na zlecenie ZTM – Miejskich Zakładach Autobusowych – zaszła pilna konieczność ograniczenia liczby wozów kierowanych do ruchu, ponieważ zrealizowanie wszystkich kursów autobusów uwzględnionych w wakacyjnych rozkładach jazdy było niemożliwe. Nadmieniamy, że w związku z pracami torowymi w Al. Jerozolimskich, na moście i w al. Poniatowskiego, a także innymi w okresie wakacyjnym wyłączeniami ruchu tramwajowego na innych odcinkach (na czas remontów i innych robót kolidujących z ruchem tramwajów) znaczna liczba autobusów musiała być zaangażowana do obsługi linii zastępczych. Zarząd Transportu Miejskiego był zmuszony do podjęcia pilnych działań mających na celu opanowanie kryzysowej sytuacji. Zdecydowaliśmy, że w celu zminimalizowania utrudnień dla pasażerów oraz realizacji Polityki Transportowej dla m.st. Warszawy ograniczenia w kursowaniu autobusów powinni dotyczyć tylko tych odcinków sieci komunikacyjnej, gdzie istnieje substytut w postaci komunikacji szynowej.
Po przeprowadzeniu stosownych analiz zdecydowaliśmy się na wprowadzenie od dnia 6.08.2007 następujących zmian:
■ Linia 515. której trasa pokrywa się z przebiegiem I linii metra na odcinku między stacjami MARYMONT i POLITECHNIKA, tramwajami pomiędzy przystankami ŻEROMSKIEGO i PL. KONSTYTUCJI oraz linią SKM S2 w relacji Rembertów -Śródmieście, została skrócona do krańca METRO POLITECHNIKA od strony Rembertowa. W powyższych relacjach linia 515 została zastąpiona przez komunikację szynową w tym metro, którego częstotliwość kursowania w godzinach szczytu zostanie zwiększona oraz linie dowozowe: 114 na Bielanach, nowe 515 na Pradze Pd. i w Rembertowie.
■ Linia 103 została skrócona do pi. Wilsona od strony Bielan i zastąpiona w relacji: Dw. Wschodni – centrum Pragi – Dw. Gdański – rondo Radosława (CH Arkadia) – Piaski przez kursującą częściej (obecnie co 12-15 min – od października w godz szczytu co 10 min) Imię tramwajową 28 Dalsze relacje Praga – Bielany są obecnie realizowane podstawowo za pomocą linii 8 z przesiadką do linii 114 lub 181 przy pi Wilsona lub ta pomocą linii 28 z przesiadką do linii 103 na ul. Broniewskiego. Ponadto na Pradze Pn w rejonie pi Hallera najważniejsze funkcje linii 103 (dojazd do Dw. Wileńskiego. ronda Starzyńskiego, Dw. Gdańskiego i CH Arkadia) przejęła kursująca ze zbliżoną częstotliwością linia 170.
Nadmieniamy, że dzięki skróceniu trasy linii 103 do pi. Wilsona uzyskano poprawę połączenia części Bielan (m.in. Młociny, Słodowiec – ul. Perzyńskiego) ze stacją metra PL. WILSONA i z ul. Krasińskiego.
■ Linia 520, która podobnie jak linia 515 dublowała komunikację szynową na ciągu Andersa – Marszałkowska oraz tramwaje w ciągu ul. Broniewskiego (głównie linię 35) została skierowana ul. Żeromskiego (skąd wycofano 515) nieobsługiwaną transportem szynowym. Jednocześnie na ciągu ul. Broniewskiego wprowadzono ścisłą koordynację rozkładów jazdy linii 103, 121, 132 w celu zapewnienia możliwie krótkiego oczekiwania na przyjazd autobusu jadącego w kierunku stacji metra PL. WILSONA.
Przyjęty taki układ tras umożliwił zaoszczędzenie znacznej liczby brygad autobusowych na ciągach, gdzie dominuje transport szynowy, przy jednoczesnym zwiększeniu roli komunikacji tramwajowej na ul. Broniewskiego oraz utrzymaniu odpowiedniej podaży miejsc na ul. Żeromskiego obsługiwanej komunikacją autobusową.
Jednakże biorąc pod uwagę stanowisko władz Dzielnicy Bielany, zdecydowaliśmy się na przywrócenie od dnia 27.08.2007 trasy linii 520 przebiegającej ul. Broniewskiego. Jednocześnie zgodnie z kompetencjami kopią niniejszego pisma zwracamy się do Dzielnicy Bielany z prośbą o udzielenie p. N.N. wyjaśnień dotyczących stanowiska dzielnicy w sprawie powrotu linii 520 na ul. Broniewskiego. [Urząd Dzielnicy Bielany nie zareagował na pismo]. Tym samym na ul. Żeromskiego linia 515 jest zastępowana podstawowo przez linię 114, która od początku września została zasilona dodatkowym taborem w celu wyrównania podaży miejsc.
Nadmieniamy, że obecnie skróconą trasę linii 103 rozważamy jako rozwiązanie stałe, natomiast przebieg linii 520 (ze zmniejszoną częstotliwością kursowania od strony Bielan od września br.) planujemy utrzymać do czasu oddania do użytku stacji metra SŁODOWIEC lub najpóźniej do momentu zakończenia budowy I linii metra, po czym trasa linii 520 zostanie ostatecznie poddana gruntownej reformie.
Rozumiemy, że każda zmiana w układzie komunikacyjnym przez pewną grupę pasażerów może być postrzegana jako niekorzystna. Zapewniamy, że celem wszystkich naszych działań jest zapewnienie optymalnej obsługi komunikacyjnej w obszarze sieci komunikacyjnej, przy uwzględnieniu posiadanych środków finansowych oraz ograniczeń taborowych naszych przewoźników. Jednocześnie pragniemy przeprosić za wszelkie niedogodności wynikłe z konieczności zmiany przyzwyczajeń pasażerów i zmiany codziennych dojazdów.
Otrzymuje:
Urząd Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy
ul Przybyszewskiego 70/72