Zmiany wprowadzone

$h=Akcja? Ewaluacja!
$k=raporty, rowery, warszawa
$a=Agnieszka Nowak, Marek Smyk, Paweł Ziniewicz
$d=2020.05.23
$z=
$o=
$b=

#O co chodziło w badaniu?

Działanie "Akcja Ewaluacja" prowadzone w ramach projektu Rowerowa Sieć
Aktywności Obywatelskiej miało na
celu zbadanie w jaki sposób istniejąca (stara oraz nowopowstała)
infrastruktura rowerowa warunkuje zachowanie jej użytkowników i
użytkowniczek.
Podczas realizacji badania, sprawdzaliśmy, w jaki
sposób nieoczywiste lub niewygodne rozwiązania infrastrukturalne
wpływają na ruch rowerowy. Potwierdzaliśmy też hipotezę, że gdy infrastruktura spełnia większość standardów, rowerzyści i rowerzystki
chętnie i licznie z niej korzystają.

Lokalizacje wybrano w oparciu o doświadczenia badaczy i ich
znajomość miasta. Ponieważ są nimi osoby od lat poruszające się na co
dzień rowerem po mieście i obserwujące rozwój Warszawy
pod kątem udogodnień dla rowerzystów, wytypowanie miejsc objętych ewaluacją nie stanowiło problemu.

#Co, gdzie i dlaczego badaliśmy?

Podczas badania skupiono się przede wszystkim na obserwacji zachowań
rowerzystów i rowerzystek w takich miejscach, jak:

akcjaewaluacja-205-0.jpg
- Skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Stawki, gdzie droga dla rowerów
przechodzi ze wschodniej strony alei na zachodnią, a spora część
rowerzystów kontynuuje jazdę chodnikiem, gdyż jest to postrzegane
jako wygodniejsze i bezpieczniejsze od dwukrotnego przekraczania jezdni bądź kontynuacji trzypasmową
jezdnią.

akcjaewaluacja-205-1.jpg
- Wschodnia strona ul. Towarowej i koniec ciągłości drogi dla rowerów na
skrzyżowaniu z ul. Srebrną, uniemożliwiający bezpieczne i wygodne
dotarcie do pl. Zawiszy i wymuszający niejako jazdę kawałkiem
jednokierunkowej drogi dla rowerów pod prąd oraz chodnikiem.

akcjaewaluacja-205-2.jpg
- Skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej i ul. Świętokrzyskiej, gdzie część
osób ignoruje brak infrastruktury po południowej stronie ul.
Świętokrzyskiej i kontynuuje jazdę
chodnikiem. (Źródło podkładu: mapy Google.)

akcjaewaluacja-205-3.jpg
- Przejazd rowerowy przez rondo Tybetu, gdzie zielone światło dla
rowerzystów trwa dużo krócej niż dla pieszych i dla ruchu ogólnego w
relacji W-E, co zresztą wbrew założeniom organizatora ruchu nie ułatwia
skrętu na zielonej strzałce samochodom, za to powoduje masowe
ignorowanie czerwonego światła przez rowerzystów.

akcjaewaluacja-205-4.jpg
- Zachodnia strona ulicy Towarowej w okolicy skrzyżowania z ulicą
Kolejową i luka w ciągłości infrastruktury, ozdobiona ignorowaną przez
chyba wszystkich rowerzystów tabliczką o treści <q>Przeprowadź rower.
Dalszy ciąg trasy za 50 metrów. Przepraszamy za utrudnienia</q>.

205-7-akcja_ewaluacja.jpg
- Pasy rowerowe na ul. Świętokrzyskiej i ul. Tamka, które cieszą się bardzo dużą popularnością. Rowerzyści chętnie z nich korzystają, tylko kilka osób na kilkaset zaobserwowanych jechało po chodniku, miażdżąca większość przepisowo korzysta z infrastruktury.

akcjaewaluacja-205-6.jpg
- Rondo Daszyńskiego i dziwnie zorganizowany ruch na
nieczytelnie zamkniętym przejeździe rowerowym przez południową część ronda,
co zostało gremialnie zignorowane przez nieomal 100% przejeżdżających tamtędy
ludzi. Co ciekawe, nie ustawiono tam żadnego zakazu ruchu rowerów, a znak
końca DDR (C-13a), który mówi o końcu drogi dla rowerów, jest kompletnie
zbędny. Wszak przejazd rowerowy to nie droga dla rowerów i każda droga dla
rowerów kończy się przed każdym przejazdem, więc wjazd tana ten zamknięty/niezamknięty przejazd nie nosił znamion łamania przepisów.

Poza zachowaniami cyklistów i cyklistek w miejscach o niekonwencjonalnej
organizacji ruchu badano także sam ruch o tej porze roku (późna jesień
2019 r.), wraz z podziałem na płeć oraz z okazjonalnym odnotowywaniem
mniej typowych środków transportu (e-bike, rower cargo, rower poziomy itp.).

#Co wynikło z badania?

Wnioski? Dobra, przemyślana i tworząca funkcjonalną
sieć infrastruktura rowerowa cieszy się dużym powodzeniem, także podczas
złej pogody czy też przy niskiej temperaturze.

Z drugiej strony badanie
pokazało, że ewidentne błędy w projektowaniu infrastruktury i tworzenie
niepotrzebnych "teleportów" (tj. miejsc, w których
infrastruktura się nagle urywa) czy też brak jej ciągłości skutkują
nieprzepisową jazdą, polegającą głównie na kontynuacji podróży
po chodniku.

Oczywistym jest, iż przepisów należy przestrzegać, nie można jednak
zignorować faktu, iż zdecydowana większość lekkich i niepowodujących
żadnego niebezpieczeństwa wykroczeń zaistniała w miejscach, w których
infrastruktura była nieintuicyjna, niekompletna lub zbudowana niezgodnie ze
standardami. Przepisowa jazda wymagałaby zawracania, znacznego nadkładania
drogi czy wręcz jej szukania.

Cyklizm miejski, transportowy, to maksymalnie szybkie i wygodne
przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Niepotrzebne,
nieprzewidywalne wydłużanie
drogi zawsze będzie powodować
ignorowanie "uniedogodnień" przez rowerzystów i rowerzystki.

#Cały raport

Więcej informacji znajdziecie w raporcie autorstwa Marka Smyka, Agnieszki
Nowak i Pawła Ziniewicza:
download://rower/205-Raport_ zachowania_rowerzystow.pdf
.

Obserwacje prowadziliśmy w ramach projektu Rowerowa Sieć Aktywności
Obywatelskiej współfinansowanego przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich oraz
Narodowy Instytut Wolności. Projekt realizowany w dziesięciu miastach w
Polsce koordynuje Wrocławska Inicjatywa Rowerowa.





Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.