Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do planu transportowego dot. pociągów międzywojewódzkich i międzynarodowych
$k=kraj, kolej, pisma
$a=Patryk Bielecki
$d=2020.03.12
$z=
$o=
$b=

#Pismo ZM-20-0871-01-PB

Do Ministerstwa Infrastruktury.

<b>Uwagi do projektu planu transportowego - międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie</b>

1. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 należy uwzględnić
Ostrołękę i Łomżę zarówno w relacji po liniach 28, 36 i 49 (Warszawa &#8211;
Ostrołęka &#8211; Łomża), jak i po liniach 36, 35, 219 (Białystok &#8211; Łapy &#8211;
Ostrołęka &#8211; Szczytno &#8211; Olsztyn) analogicznie jak dla lat 2028/2029.


W perspektywie 2023/2024 takie miasta Ostrołęka i Łomża, czyli dawne
miasta wojewódzkie, bezwzględnie powinny otrzymać połączenia, których
organizatorem jest minister właściwy ds. transportu. To ważne ośrodki
subregionalne i węzły komunikacyjne. Zasadne jest zatem wprowadzenie
linii komunikacyjnych, obsługujących Ostrołękę i Łomżę, do wariantu
pożądanego.


2. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 rozważyć uruchomienie 2-3
par połączeń w relacji Kielce &#8211; Staszów &#8211; Tarnobrzeg &#8211; Stalowa Wola,
analogicznie do perspektywy 2028/2029.


3. Dla połączeń w relacji Warszawa &#8211; Lublin i Warszawa - Białystok w
wariantach pożądanych dla lat 2023/2024 i 2028/2029 przewidzieć 20-23
pary pociągów.


Te dwa ciągi są najważniejsze dla Polski Wschodniej. Tymczasem
przewidziano dla nich mniejszą liczbę par, niż na innych liniach,
gdzie przewiduje się mniejszą liczbę pasażerów (rys. 24 i 25). Zasadne
jest zatem zwiększenie liczby połączeń, aby była możliwość
uruchomienia połączeń w godzinach 5-22 co godzinę i dodatkowe kursy
uzupełniające takt do 30 minut w szczycie lub jadące jako
międzynarodowe w kierunku Kowna (kierunek Białystok) lub Kowla
(kierunek Lublin).


4. Rozważyć uzupełnienie oferty o pociągi do Kaliningradu.


5. Wydłużyć połączenia zaplanowane jako kończące bieg w Sanoku i
Zagórzu do Ustrzyk Dolnych lub Krościenka (Podkarpackie, linia nr
108). Prace na tej linii powinny być wykonane jak najszybciej.


6. Dodać postoje:

- w Czarnej Białostockiej (Podlaskie, linia nr 6), która jest
10-tysięcznym miastem,

- w rejonie Radziejowa i Kruszwicy (Kujawsko-Pomorskie, linia 131), co
wymagałoby wybudowania peronów w lepszej i bardziej dostępnej
lokalizacji,

- na stacji Biecz (Małopolskie, linia nr 108),

- na stacji Babimost (Lubuskie, linia nr 358).


7. W podrozdziale 3.8.2 dodać zdanie dotyczące możliwości zwiększenia
liczby postojów:

<q>Dopuszcza<i>"Dopuszcza się także inne miejsca postojów pociągów, których
organizatorem jest minister właściwy ds. transportu, dla pojedynczych
par pociągów. Rekomendowane do takiej obsługi są między innymi:

- Sobolew, Łaskarzew i Garwolin (Mazowieckie, linia nr 7),

- Dobieszyn (Mazowieckie, linia nr 8),

- Janowice Wielkie (Dolnośląskie, linia nr 274),

- Trawniki (Lubelskie, linia nr 7),

- Bezwola i Milanów (Lubelskie, linia nr 30, po wybudowaniu peronów),

- Fronołów lub Sarnaki (Mazowieckie, linia nr 31),

- Garbatka Letnisko (Mazowieckie, linia nr 26),

- Wasilków (podlaskie, linia nr 6),

- Strabla (Podlaskie, linia nr 32),

- Orlanka i Stare Berezowo (Podlaskie linia nr 52), jako wzmocnienie
oferty kolejowej na otwartej po kilkudziesięciu latach linii,

- Osiek (Świętokrzyskie, linia nr 70),

- Stare Juchy (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 38),

- Radymno (Podkarpackie, linia nr 91),

- Skawina (Małopolskie, linia nr 94),

- Ćmielów i Wąchock (Świętokrzyskie, linia nr 25),

- Łubowo (Zachodniopomorskie, linia nr 210, jako stacja dla Borne-Sulinowa),

- Bytom Odrzański oraz dla obsługi Krosna Odrz.: Radnica lub Bytnica
(Lubuskie, linia 273),

- Baranów Sandomierski (Podkarpackie, linia nr 25),

- Tychowo i Grzmiąca (Zachodniopomorskie, linia nr 404),

- Dąbie (Łódzkie, linia nr 131),

- Byczyna (Opolskie, linia nr 272)

- Brzeszcze Jawiszowice, Chełmek i Libiąż (Małopolskie, linia nr 93),

- Rybno oraz stacja obsługująca Nowe Miasto Lubawskie i Lubawę:
Zajączkowo lub Rakoniewice (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 9),

- Pasieki lub Goworowo (Mazowieckie, linia nr 29),

- Sokoły i Kulesze Kościelne (Podlaskie, linia nr 36),

- Parciaki i Jastrząbka (Mazowieckie, linia nr 35), jako wzmocnienie
oferty na nowej linii,

- Brzozowica (Lubelskie, linia nr 2),

- Białośliwie (Wielkopolskie, linia nr 18),

- Czerwonka (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 353), jako postój dla Biskupca.</q>Biskupca."</i>


Powyższe punkty postojowe znajdują się w rejonie miast, a część w
mniejszych miastach. Wymienione miejscowości i stacje są lokalnymi
węzłami, a jednocześnie kursują przez linie kolejowe, na których jest
niewystarczająca oferta regionalna.


8. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania do
Buska-Zdrój (Świętokrzyskie, linia 73 zelektryfikowana).


9. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania
przez Lubaczów, Horyniec-Zdrój, Bełżec w kierunku Zamościa (linie nr
101 i nr 69, trakcja spalinowa) pod warunkiem zwiększenia prędkości na
tym odcinku.


10. Utrzymać planowany postój w Niemojkach (linia nr 31), jako
najbliższej stacji dla Łosic.

udp_pt_2020-03-01.jpg
11. W załączniku nr 2 &#8222;Docelowa sieć komunikacyjna (&#8230;)&#8221; zaznaczyć
graficznie brakujące postoje w Gorlicach Zagórzanach i Chrzanowie
Śródmieściu, które są wymienione w rozdz. 3.8.2.

#Projekt

Projekt <q>rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym</q>:
download://projekty1/2020-03-Plan_transportowy/203-Plan_transportowy.pdf
.


Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.