I etap Programu Rozwoju Tras Rowerowych – 70% tras opóźnionych
Z zaplanowanych w 2013 r. tras rowerowych dla Warszawy mniej niż jedna trzecia powstała w terminie.
Warszawa ma Program?
W 2013 r. opracowany został na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego przez firmę Transeko Program Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do roku 2020
[zobacz >>>] (dalej Program). Zaplanowane w nim inwestycje zostały podzielone na 3 etapy, z którym pierwszy miał się zakończyć w 2016 r. Z ciekawości sprawdziłem, co z tego etapu zostało zrealizowane.
Okopowa – jedna z ulic, przy której według Programu droga dla rowerów miała powstać do 2016 r. Pierwszy projekt budowlany tej ścieżki był gotowy już w 1998 r. [zobacz >>>]
Zadania planowane i zrealizowane
Tabela przedstawia zadania uwzględnione w I etapie Programu, zakres planowany, oraz zakres faktycznie zrealizowany do końca 2016 r.
Zadanie | ulica / odcinek | długość wg Programu [km] | długość wykonana [km] | w budowie [km] (kwiecień 2017) | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
1E | al. Wilanowska (Rzymowskiego – Sikorskiego) | 3,0 | 0,0 | ||
2D | Pole Mokotowskie | 1,0 | 0,0 | 1 | budowa rozpoczęta w marcu 2017 |
3C | Modlińska (Płochocińska – Kowalczyka) | 1,0 | 0,0 | ||
3D | Jagiellońska (S-8 – rondo Starzyńskiego) | 2,9 | 0,0 | ||
4D | Polna (pl. Politechniki – rondo Jazdy Polskiej) | 0,3 | 0,3 | ||
5A | Wysockiego (Trasa AK – Matki Teresy) | 1,5 | 1,5 | ||
6A | Głębocka (Toruńska – CH Targówek) | 0,5 | 0,0 | ||
6B | Św. Wincentego (Kondratowicza – Matki Teresy) | 0,8 | 0,0 | ||
7A | Wybrzeże Helskie (most Gdański – Ratuszowa) | 1,0 | 0,0 | ||
7D | Wał Miedzeszyński (most Łazienkowski – Wersalska) | 0,6 | 0,0 | ||
8A | Okopowa (rondo Radosława – Niska) | 0,6 | 0,0 | ||
8B | Okopowa – Towarowa (Anielewicza – al. Jerozolimskie) | 2,3 | 0,0 | ||
8D | Żwirki i Wigury (Wawelska – 17 Stycznia) | 4,1 | 1,8 | 2,3 | kontynuacja budowy w przygotowaniu |
10B | Włościańska – Słowackiego (Żelazowska – Popiełuszki/S) | 0,6 | 0,0 | ||
10C | Słowackiego (Włościańska – Popiełuszki/N) | 0,3 | 0,2 | ||
11E | Andersa (Dawidowskiego – Anielewicza) | 0,7 | 0,0 | ||
11G | Marszałkowska (Królewska – al. Jerozolimskie) | 1,1 | 0,4 | ||
12B | Wybrzeże Gdyńskie (Krasińskiego – most Gdański / W) | 1,6 | 0,0 | 1,4 | w budowie |
12C | Czerniakowska (most Łazienkowski – Zaruskiego) | 0,5 | 0,5 | ||
14A | Słomińskiego (Inflancka – zjazd) | 0,2 | 0,2 | ||
14B | Słomińskiego (Bonifraterska – Wenedów) | 0,9 | 0,9 | ||
14C | Starzyńskiego (Namysłowska – 11 Listopada) | 0,6 | 0,0 | ||
14D | Bonifraterska (Słomińskiego – Międzyparkowa) | 0,3 | 0,3 | ||
14D | Krajewskiego | 1,1 | 0,0 | ||
16D | al. Solidarności (Okopowa – al. JP2) | 1,1 | 0,0 | ||
16J | Radzymińska (Skargi – Gorzykowska) | 0,1 | 0,1 | błąd w Programie – odcinek zrealizowany w 2011 r. | |
16K | Radzymińska (Karkonoszy – Koniczynowa) | 0,5 | 0,0 | ||
19B | al. Jerozolimskie (Łopuszańska – WKD) | 0,1 | 0,0 | ||
19C | al. Jerozolimskie (WKD – Mszczonowska) | 0,2 | 0,0 | ||
19D | rondo Zesłańców Syberyjskich | 0,1 | 0,0 | ||
19E | al. Jerozolimskie (Grzymały – pl. Zawiszy) | 1,3 | 0,4 | 0,9 | podpisana umowa na wykonanie brakującego odcinka |
19F | al. Waszyngtona (Galijska – Wiatraczna) | 2,2 | 0,0 | ||
19G | al. Zieleniecka (str. E) | 1,0 | 0,0 | ||
20B | al. Krakowska – Grójecka (1 Sierpnia – Banacha) | 1,7 | 0,6 | ||
22B | Wawelska (Raszyńska – al. Niepodległości) | 1,1 | 0,0 | ||
22F | al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska (Wał Miedzeszyński – Fieldorfa) | 7,4 | 6,5 | ||
23A | Rzymowskiego | 1,1 | 1,1 | ||
25A | Żeromskiego (Reymonta – Duracza) | 1,4 | 0,0 | ||
27A | Bazyliańska – Kondratowicza (Wysockiego – Łabiszyńska) | 1,7 | 0,6 | ||
28A | Łabiszyńska (Toruńska – Kondratowicza) | 1,3 | 0,0 | ||
28A | Rembielińska (Toruńska – Kondratowicza) | 0,4 | 0,0 | ||
29B | Woronicza | 1,6 | 0,0 | w rozdziale 7 Programu mylnie opisane jako 29A | |
38A | Wiśniowa | 0,3 | 0,0 | ||
38A | Kazimierzowska (Rakowiecka – Narbutta) | 0,3 | 0,3 | ||
38A | Kazimierzowska – Krasickiego (Narbutta – Woronicza) | 1,9 | 0,0 | ||
39A | Krasińskiego (Broniewskiego – pl. Wilsona) | 1,0 | 0,4 | ||
39B | Krasińskiego (pl. Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie) | 1,4 | 1,0 | ||
42A | Orląt Lwowskich | 1,0 | 0,0 | planowana zamiana drogi dla rowerów w chodnik | |
RAZEM | 57,7 | 17,1 | 5,6 | wg Programu w I etapie planowano 57,5 a nie 57,7 km – różnica wynika prawdopodobnie z zaokrągleń | |
30% | 10% |
W terminie do końca 2016 r. zrealizowano lub zmodernizowano ok. 30% zaplanowanej długości tras rowerowych z I etapu Programu. Na wiosnę 2017 r. rozpoczęto budowę kolejnych 10%, więc można spodziewać się ich ukończenia w tym sezonie budowlanym. Dla pozostałych 60% opóźnienie przekroczy prawdopodobnie rok.
Program a budżet partycypacyjny
Z 17 wykonanych w całości lub częściowo zadań, 4 zostały zrealizowane dzięki budżetowi partycypacyjnemu [zobacz >>>]. Jest też 5 zadań z I etapu, które nie doczekały się realizacji, mimo że również zostały wybrane w budżecie partycypacyjnym i uzyskały w ten sposób dodatkowe finansowanie (Andersa, Marszałkowska, Towarowa, Woronicza, Żeromskiego). Dla porządku należy zaznaczyć, że dzięki budżetowi partycypacyjnemu zostało zrealizowanych także kilka odcinków, które w Programie były planowane na późniejsze etapy (np. kontraruch na Emilii Plater).
Mapa
Niezrealizowane w terminie trasy z I etapu Programu Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy, które powinny były powstać do 2016 r. Na mapie uwzględniono jedynie zaległości z Programu, nie uwzględniono zaległości z budżetu partycypacyjnego [zobacz >>>] czy zadań Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych (np. droga dla rowerów wzdłuż ul. Leszno).
Komentarz
Opracowany w 2013 r. Program Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy nie był szczególnie ambitny [zobacz >>>]. Nie gwarantował ukończenia do 2020 r. żadnego spójnego ciągu północ – południe przez centrum. Nie ruszał tematów trudnych, taki jak most Poniatowskiego, śródmiejski odcinek Al. Jerozolimskich czy tunel trasy W-Z. Nie przewidywał żadnych rowerostrad
– bezkolizyjnych tras rowerowych prowadzących niezależnie od układu drogowego, które obecnie budują duże miasta europejskie. Cały Program został rozciągnięty aż na 7 lat. Mimo to I etap został zrealizowany zaledwie w 30%.
Gdy mówimy o zaległościach w realizacji projektów z budżetu partycypacyjnego [zobacz >>>], słyszymy często że odpowiada za to nieuwzględnienie przez projektodawców tego czy owego, niedoszacowanie kosztów. Albo zbyt krótki czas na realizację – rok, a właściwie półtora od głosowania. Tymczasem Program Rozwoju Tras Rowerowych przygotowali, uzgadniali i odbierali profesjonaliści, a na realizację I etapu były 3 lata. Nie pomogło.
Zobacz także
Program Rozwoju Tras Rowerowych Warszawy do roku 2020:
rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/program_rozwoju_tras_rowerowych.pdf