Opinia o koncepcji Velostrady
Do: Janusz Galas, Zastępca Dyrektora
Biura Drogownictwa i Komunikacji.
W nawiązaniu do otrzymanego pisma BD-BR-MUT-0717-3-1-09 uprzejmie informujemy, że opiniujemy pozytywnie otrzymane opracowanie pt. ,,Studium koncepcyjne budowy trasy rowerowej Velostrada” z następującymi uwagami:
– Ad. 2.2.5. Szczegółowa inwentaryzacja infrastruktury rowerowej – wyjazd 4: stwierdzenie, że na całym odcinku funkcjonuje infrastruktura rowerowa jest niezgodne z prawdą; ciągłość trasy rowerowej jest wielokrotnie przerwana, m.in. na skrzyżowaniach z ul. Nowoursynowską, al. Wilanowską i ul. Pory. W związku z tym należy także odpowiednio zmodyfikować podsumowanie punktu – obecnie nie istnieje żadne spójne połączenie rowerowe z Ursynowa przez Mokotów do centrum.
– Rysunek 20 odnosi się prawdopodobnie do wariantu 2a, nie wariantu 2b jak w podpisie.
– W wariancie 2a powinien zostać przewidziany komplet przejazdów wokół skrzyżowania Al. KEN / Bartoka / Surowieckiego; w wariancie 2b wystarczy przejazd po zachodniej stronie skrzyżowania (w kierunku wschód — zachód ruch rowerów może się odbywać na zasadach ogólnych jezdnią). Należy odpowiednio uzupełnić załączone do koncepcji rysunki 1 i 3. Ponieważ sygnalizacja stanowi istotną część kosztów dróg rowerowych, może to także wpływać na kalkulację kosztów.
– Mamy wątpliwości co do przedstawionych na rysunku 5 przekrojów, w szczególności przekroju kładki rowerowej, nieuwzględniającego ruchu pieszego. Wydaje się, że kładka nad Doliną Służewską może być atrakcyjna również dla pieszych spacerowiczów, nieprzewidując zatem na niej chodnika należy się liczyć z nielegalnym jej użytkowaniem.
– Ad. 6. Oszacowanie kosztów – prawdopodobnie błąd w jednostkach w punkcie 1; koszt drogi rowerowej 125 tys. zł/metr wydaje się przesadzony.
– Wskazane byłoby podanie bibliografii koncepcji, umożliwiającej identyfikację obszernie cytowanych opracowań.
Jednocześnie informujemy, że popieramy wnioski zawarte w podsumowaniu opracowania, a w szczególności:
– Diagnozę niewystarczającego standardu systemu transportu rowerowego w obszarze objętym opracowaniem.
– Wybór wariantu 2a jako rekomendowanego, ze wskazaniem na 2b jako rezerwowy.
– Konieczność dostosowania projektu połączenia al. KEN z ul. Rolną opracowanego przez firmę BAKS do koncepcji Velostrady.