Uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Olbrachta
ZM/08/0434/01/MS
W związku z wyłożeniem projektu planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Olbrachta do publicznego wglądu, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zgłasza następujące uwagi do ustaleń planu:
W zakresie komunikacji rowerowej:
Planowana sieć tras rowerowych powinna uwzględniać połączenia niezależne od sieci dróg dla samochodów umożliwiające podróże przez tereny zabudowane. Jest to rozwiązanie wygodniejsze zarówno dla rowerzystów jak i kierowców poprzez zmniejszenie liczby potencjalnych przestrzeni konfliktowych.
Ponadto, dla dróg głównych, ze względu na duże odległości pomiędzy skrzyżowaniami i ograniczone możliwości przekraczania jezdni, zalecana jest budowa wydzielonych dróg rowerowych po obu stronach ulicy. Wskazane jest również tworzenie połączeń rowerowych niezależnych od układu drogowego.
Dlatego wnioskujemy o dokonanie następujących zmian w wyłożonym planie:
1) uzupełnienie układu dróg rowerowych wzdłuż ul. Górczewskiej o odcinek Elekcyjna-Góralska po stronie południowej oraz Góralska-Trasa NS po stronie północnej. Klasa funkcjonalna ulicy Górczewskiej wiążę się z niewielką liczbą lokalizacji, w których możliwe jest przedostanie się na drugą stronę ulicy. Dlatego konieczne jest zapewnienie możliwości poruszania się rowerem po obu stronach ulicy, by obsłużyć źródła i cele podróży po obu stronach ulicy, i umożliwić bezpośredni wyjazd rowerem z kwartałów ulic lokalnych.;
2) dopuszczenie wariantowego rozwiązania komunikacji rowerowej: wydzielona droga dla rowerów wg rysunku planu lub ruch rowerów na zasadach ogólnych jezdnią serwisową po stronie południowej ulicy Górczewskiej na odcinku Projektowana 12KDL-Mroczna przy jednoczesnym ograniczeniu prędkości na jezdni do 30 km/h;
3) wytyczenie ścieżki dla rowerów po stronie północno-zachodniej ronda na skrzyżowaniu ulic Nasielskiej i 9KDZ Projektowanej oraz przejazdów dla rowerów przez 9 KDZ Projektowaną po północnej stronie skrzyżowania i 10 KDZ Człuchowską po zachodniej stronie skrzyżowania;
4) wytyczenie ścieżki dla rowerów po stronie północno-zachodniej skrzyżowania na skrzyżowaniu ulic 5 KDZ Olbrachta i 9 KDZ Projektowanej oraz przejazdów dla rowerów przez 9 KDZ Projektowaną po północnej stronie skrzyżowania i 5 KDZ Olbrachta po zachodniej stronie skrzyżowania;
5) prowadzenie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy 9KDZ Projektowanej po tej samej stronie ulicy na całej jej długości – dwukrotne przecinanie ulicy przedłuża podróże oraz stwarza niepotrzebne niebezpieczeństwo kolizji. Proponujemy poprowadzenie ścieżki na całej długości po wschodniej stronie ulicy, umożliwi to zmniejszenie liczby potencjalnie kolizyjnych przejazdów przez ulice na odcinku Nakielska-Wolska z pięciu do zera;
6) w bezpośrednim otoczeniu co najmniej jednego z wejść do stacji metra „Wola Park” i „Księcia Janusza” należy przewidzieć miejsca na lokalizację parkingów rowerowych typu „Bike and Ride”, przeznaczonego do bezpiecznego przechowania rowerów dla osób dojeżdżających na rowerze do stacji i dalej podróżujących metrem. Tego typu rowerowe parkingi przesiadkowe zapewnią łatwy dostęp do metra dla mieszkańców pobliskich osiedli, bez konieczności tworzenia kosztownych i terenochłonnych parkingów przesiadkowych dla samochodów. Należy oczywiście przewidzieć też dojazd do parkingów rowerowych od wymienionych w pkcie 1 tras rowerowych wzdłuż ul. Górczewskiej;
7) uzupełnienie układu dróg rowerowych na mapie o ścieżkę wzdłuż wschodniej strony ulicy Ordona, zgodnie z ustaleniami tekstu PZP (§ 102.1) oraz o przejazdy dla rowerów przez ulice Wolską i Kasprzaka lub uspokojenie ruchu na odcinku objętym PZP;
8) jeżeli ulica Bitwy pod Lenino i inne mają pozostać ulicami jednokierunkowymi, umożliwienie ruchu rowerów w obydwu kierunkach;
9) wprowadzenie drogi dla rowerów przez teren 18-MW(U) łączącej ulicę Okocimską ze skrzyżowaniem ulicy Mrocznej i 9 KDZ Projektowanej;
10) wprowadzenie drogi dla rowerów przez teren 35-MW(U) wzdłuż 36 U-Z łączącej ulicę Monte Casino z ulicą Garbińskiego;
11) zapewnienie dogodnego połączenia rowerowego pomiędzy północnym krańcem Krępowieckiego a ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Projektowanej.
W zakresie komunikacji publicznej i infrastruktury drogowej:
1) Cały obszar planu, za wyjątkiem ulic klasy GP i G wyznaczających jego krawędzie, powinien zostać objęty strefą ruchu uspokojonego „Tempo 30”, co poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i będzie odpowiadać charakterowi dzielnicy, który wyznaczają parki i cmentarze. Plan powinien zawierać nakaz wprowadzania przy remontach i modernizacjach ulic elementów technicznego uspokojenia ruchu, takich jak płytowe progi spowalniające, wyniesione tarcze skrzyżowań, małe i mini-ronda, szykany, naprzemienna organizacja parkowania. Na ulicach 9 KDZ Projektowanej, Olbrachta, Nakielskiej, Redutowej, Elekcyjnej i Człuchowskiej powinny być stosowane środki uspokojenia ruchu przyjazne dla ruchu autobusowego. W przypadku ulic 9 KDZ Projektowanej oraz Nakielskiej uspokojenie ruchu jest dodatkowo uzasadnione przebiegem głównego szlaku przyrodniczego rejonu;
2) ze względu na planowaną rozbudowę sieci przystanków kolei miejskiej na linii kolejowej wzdłuż wschodniej granicy PZP, w tym przystanków Fort Wola i Wola Park konieczne jest uwzględnienie w planie dogodnych połączeń pieszych i rowerowych z peronami.