Przejazdy bezpieczne to przejazdy wyniesione
Jednym z objawów dbałości Szwecji o bezpieczeństwo ruchu drogowego jest duża liczba wyniesionych przejazdów dla rowerzystów, które można spotkać nawet na węzłach autostradowych. Wyniesienie przejazdu zmusza kierowców do zwolnienia przed przejazdem i zwraca uwagę skuteczniej niż dowolna liczba znaków. Dzięki temu szwedzcy kierowcy nie mają problemu z dostrzeżeniem rowerzysty zbliżającego się do przejazdu i ustąpieniem mu pierwszeństwa. Poniżej przykłady zastosowania w różnych sytuacjach.
Malmö
Typowy przejazd przez wlot ulicy lokalnej w zbiorczą – z zachowaniem ciągłości nawierzchni i stałego poziomu drogi dla rowerów. To nie rowerzysta przejeżdża przez jezdnię, to kierowca przejeżdża przez drogę dla rowerów. Na zdjęciu skrzyżowanie Ystadsgatan i Södra Parkgatan w Malmö.
Sąsiednie skrzyżowanie: Ystadsgatan i Falkenbergsgatan.
Rondo na skrzyżowaniu Limhamnsvägen i Geijersgatan w Malmö. Wyniesione przejścia i przejazdy przez wloty.
Halmstad
Średnie rondo na obrzeżach centrum Halmstad. Przejścia i przejazdy przez wloty ronda zostały wyniesione. Przesłanie zostało dodatkowo wzmocnione pasem nawierzchni z kostki kamiennej od strony najazdu na próg.
Göteborg
Göteborg, niedawno zmodernizowany ciąg Artillerigatan – Kvibergsvägen (o którym więcej może kiedyś osobno). Przejścia i przejazdy oczywiście wyniesione, najazdy na progi w innej nawierzchni i – jako wisienka na torcie – czerwona nawierzchnia przejazdu.
Widok z wlotu północnego. Jak widać, wyniesiony jest zarówno przejazd przez wlot na rondo, jak i przez „bypass” do skrętu w prawo.
Wyniesione mogą być nawet przejścia i przejazdy przez łącznice w węźle autostradowym. Na zdjęciu Ånäsmotet. Z autostrady (droga międzynarodowa E-20) można tu zjechać na Gamlestadsvägen, wzdłuż której prowadzi główna trasa rowerowa z północnowschodnich przedmieść Göteborga.
Dlatego przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów przez łącznicę zostały wyniesione.
Łącznica w przeciwnym kierunku – wjazd na autostradę w kierunku wschodnim. Warto zwrócić uwagę, że zaraz za wyniesionym przejściem zlokalizowany jest przystanek – to nie Warszawa i tu autobusom wolno jeździć po progach spowalniających.
A tak to wygląda z perspektywy rowerzysty.