Radni bezradni ale przychylni
Piątego maja na Komisji ds. Infrastruktury Rady Warszawy odbyła się kolejna odsłona spektaklu zmian w cenach biletów i regulaminach komunikacji zbiorowej w Warszawie. I tym razem nie udało się komisji omówić projektu uchwały na temat cen biletów. Natomiast długa i bardzo ciekawa debata toczyła się w sprawie regulaminu i ulg na przejazdy.
W momencie kiedy miało dojść nad głosowaniem w sprawie rekomendacji uchwały Radzie Warszawy radni w komisji zaczęli się zastanawiać, czy i w jaki sposób mogą te głosowania przeprowadzić. W pewnym momencie wyglądało na to, ze nikt już nie wie, czy radni mają prawo wnosić poprawki do uchwały, czy też może mogą tylko ją zaopiniować, a poprawki własne poddać całej radzie do dyskusji, albo że są inne wariantu prac nad tymi uchwałami. Wszyscy wydawali się być dość bezradni. Dopiero głos z sali jednego z dziennikarzy, który przypadkiem miał wykształcenie prawnicze, ukrócił te dyskusje i radni doszli do wniosku, że mogą wnosić własne poprawki do uchwały i w formie poprawionej przekazać uchwałę Radzie.
Wyszło to na dobre postulatom rowerzystów. Radni przyjęli bowiem poprawkę, która skreślała z propozycji nowego regulaminu zakaz przewożenia w autobusach i tramwajach rowerów. Ale na tym nie koniec. Radni bowiem uznali, że opłata za bagaż nie ma w ogóle racji bytu i przyjęli własną poprawkę znosząca w regulaminie paragrafy dotyczące opłaty za bagaż. Poza tym skreślono jeszcze obowiązek posiadania świadectwa szczepienia psa podczas jego przewozu pod okiem właściciela i przepisy umożliwiające kontrolerom stosowanie „łagodnej perswazji” wobec gapowiczów. Podniesiono także wiek dzieci, którym od teraz przysługują bezpłatne przejazdy do lat 6.
Czyżby zatem transport publiczny w Warszawie stawał się bardziej przyjazny pasażerom, zwłaszcza przewożącym bagaż czy rower? Niestety, nic nie jest jeszcze przesądzone, bo Rada Warszawy będzie jeszcze obradować nad tymi projektami 13 maja. Podobnie jak nad projektem nowej taryfy biletowej, którą komisją zajmie się dzień wcześniej 12 maja.
Centrum Zrównoważonego Transportu będzie nadal trzymać rękę na pulsie.