Aleksander Buczyński
Jak zrobić próg spowalniający, który skutecznie uspokaja ruch, a nie jest uciążliwy dla jadących z przepisową prędkością? Odpowiedzią są tzw. progi sinusoidalne. Pokazywaliśmy już takie progi w wykonaniu niemieckim [zobacz >>>] [zobacz >>>] i holenderskim [zobacz >>>], dzisiaj nieco szersza galeria przykładów z Brukseli.
O co chodzi z tą sinusoidą?
Najazd na wyniesienie, np. próg spowalniający, wyniesione przejście dla pieszych lub tarczę skrzyżowania, w przekroju ma kształt wycinka sinusoidy. Konkretnie może to być np. wykres kosinusa od -π do 0 (i odpowiednio od 0 do π na zjeździe). Dzięki temu w żadnym miejscu powierzchnia jezdni nie załamuje się pod kątem, pochylenie najazdu zwiększa się łagodnie od zera do maksymalnego, a następnie równie łagodnie wraca do zera. Oszczędza to kierowcy, pasażerom i otoczeniu swojskiego łubudu
znanego z bardziej prymitywnych progów trapezowych czy listwowych.
Przekrój podłużny - porównanie najazdów na próg trapezowy i sinusoidalny.
Najlepiej gdy najazd wykonany jest ze standaryzowanych prefabrykatów betonowych z gotowym wycinkiem sinusoidy. Taki patent nie wymaga żmudnego dopasowywania i pozycjonowania kosteczek, jest bardziej wytrzymały i łatwiejszy w utrzymaniu.
Zdjęcia z Brukseli
Przykładowe zastosowanie - wyniesiona tarcza skrzyżowania ulic lokalnych. Po prawej widoczne ucho Myszki Miki [zobacz >>>]. Jezdnia asfaltowa, wyniesienie z kostki.
Najazd na wyniesienie w przekroju podłużnym ma kształt wycinka sinusoidy - np. wykresu kosinusa od -π do 0. Dzięki temu w żadnym miejscu powierzchnia jezdni nie załamuje się pod kątem. Najazd wykonany jest ze standaryzowanych prefabrykatów betonowych z gotowym wycinkiem sinusoidy, dzięki czemu nie wymaga żmudnego dopasowywania i pozycjonowania kostek.
Takie same najazdy można również zastosować w przypadku, gdy zarówno jezdnia jak i wyniesienie są asfaltowe. Przy okazji po prawej widoczne rozcięcie: rowery mogą swobodnie poruszać się w obu kierunkach, ale kto chciałby przejechać samochodem z rue Defrêcheux w rue Garnir, musi wcześniej wyjechać na ulicę zbiorczą. Takie
sztuczne utrudnienia
zniechęcają do tranzytowego wykorzystania ulic lokalnych, a także do jeżdżenia samochodem do kiosku po gazetę.
Na ulicach lokalnych stosowane są zwykle najazdy o długości jednego metra.
Maksymalne pochylenie podłużne to ok. 13%.
Tam, gdzie jeżdżą autobusy, stosowane są prefabrykaty dłuższe - dwumetrowe, z maksymalnym pochyleniem podłużnym ok. 6%.
Najazdy sinusoidalne są również przyjazne dla ruchu rowerowego.
Łagodne najazdy pojawiają się także na skrzyżowaniach, na których ruch jest sterowany sygnalizacją świetlną.
...oraz na zjazdach z ronda z ruchem ciężkim. Tym progiem spowalniającym rozpoczyna się droga krajowa nr 1, łącząca Brukselę z Antwerpią i granicą holenderską.
Wyniesienie przejazdu przez drogę N1 wykonano, choć istnieje alternatywna i całkiem przyzwoita trasa bezkolizyjna.
Podsumowanie
Progi spowalniające o sinusoidalnym przekroju najazdu mają następujące zalety:
- skutecznie ograniczają nadmierną prędkość, nie karząc jednocześnie jadących spokojnie;
- są mniej uciążliwe dla zawieszenia i pasażerów samochodu (w tym także autobusów czy karetek);
- są cichsze;
- lepiej znoszą utrzymanie zimowe.
Wady:
- brak.
Progi sinusoidalne w Polsce
Pierwsze sinusoidalne progi spowalniające w Polsce powstały w 2009 r. w tzw. miasteczku holenderskim w Puławach [zobacz >>>]. Jednak praktyka pokazała, że progi wybudowane przez układanie kostki, podobnie jak ścieżki z kostki [zobacz >>>], nie trzymają parametrów, szybko się odkształcają i uszkadzają. Dopiero odlanie betonu w specjalnie zaprojektowanej formie gwarantuje należytą dokładność i trwałość wykonania. Sinusoidalne progi odlewane, choć w nieco innej formie, od 2014 r. stosuje Wrocław:
rowery.eko.org.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=12&kat=21&art=1465
Wersja do druku | Edycja | Zmiany | Forum | Inne artykuły na temat: bezpieczeństwo | belgia