Sprawozdanie Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu za 2010 r.
Sprawozdanie z działalności w 2010 roku Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym
Aspekty formalne
1.Prezydium Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu, zwanej dalej Komisją, tworzyli:
a) Jan Jakiel, Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM – przewodniczący prezydium,
b) Maciej Sulmicki, Zielone Mazowsze – członek prezydium,
c) Witold Weszczak, Forum Rozwoju Warszawy – członek prezydium.
2. Prezydium Komisji odbyło 2 spotkania.
3. W skład Komisji wchodzi 17 organizacji pozarządowych.
4. Komisja odbyła 34 spotkania. Pierwsze spotkanie odbyło się 6 stycznia 2010 r., a ostatnie 15 grudnia 2010 r.
5. Średnia liczba organizacji uczestniczących w spotkaniach wyniosła 6.
Podjęte stanowiska
6. Komisja uchwaliła 20 stanowisk, w których wyraziła opinię dotyczącą następujących projektów przygotowywanych przez m.st. Warszawę:
a) budowy Trasy Mostu Północnego na odcinku Młociny – Pułkowa,
b) rozbudowy układu drogowego wokół stacji Słodowiec,
c) rozbudowy ul. Prostej na odcinku Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ,
d) tymczasowej organizacji ruchu na czas budowy II linii metra,
e) koncepcji organizacji ruchu na Pl. Wileńskim, [zobacz >>>]
f) odtworzenia układów komunikacyjnych po budowie II linii metra, [zobacz >>>]
g) przebudowy ul. Nowowiejskiej między Pl. Zbawiciela i Pl. Politechniki,
h) przebudowy ul. Emilii Plater na odcinku od Al. Jerozolimskich do ul. Twardej,
i) rozbudowy ul. Wołoskiej na odcinku od ul. Racławickiej do ul. Konstruktorskiej,
j) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Praga Centrum,
k) modernizacji trasy tramwajowej od Dworca Wileńskiego na Bródno,
l) dostosowania I linii metra do potrzeb niepełnosprawnych,
m) budowy trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich na odc. Górczewska – Radiowa,
n) modernizacji układu komunikacyjnego w rejonie Pl. Narutowicza,
o) budowy parkingu P&R Rembertów,
p) przebudowy ul. Wybrzeże Helskie,
q) rozbudowy ul. Łodygowej na odcinku ul. Radzymińska – granica miasta.
7. Komisja przyjęła także 6 stanowisk inicjatywnych dotyczących:
a) budowy dróg rowerowych, [zobacz >>>]
b) standardów nawierzchni ciągów pieszych,
c) koncepcji odnowienia i przebudowy Pl. Trzech Krzyży, [zobacz >>>]
d) budowy linii tramwajowej na Gocław,
e) opracowania „Projektu systemu transportu publicznego m.st. Warszawy i jej obszaru metropolitalnego na lata 2010-2035. Etap II – koncepcja rozwoju systemu tramwajowego”,
f) organizacji ruchu rowerowego na obszarze Starego Miasta, centrum miasta oraz centrów dzielnic.
8. Przedstawiciele Komisji nie uczestniczyli w pracach zespołów ds. opiniowania ofert (komisjach konkursowych ds. opiniowania ofert).
Współpraca z podmiotami miejskimi i napotkane problemy
9. Władze m.st. Warszawy nie występowały z wnioskami w zakresie działania Komisji.
10. Komisja pragnie podkreślić dobrą współpracę z:
a) Tramwajami Warszawskimi, które z własnej inicjatywy wielokrotnie występowały z prośbą o zaopiniowanie Opisów Przedmiotu Zamówienia i przygotowywanych projektów inwestycji,
b) Zarządem Transportu Miejskiego, który z własnej inicjatywy zwrócił się z prośbą o zaopiniowanie projektu dostosowania I linii metra dla potrzeb osób niepełnosprawnych i podjął korespondencję z Komisją,
c) Zarządem Dróg Miejskich, który z własnej inicjatywy zwrócił się z prośbą o zaopiniowanie projektu remontu ul. Emilii Plater.
11.Komisja napotkała następujące problemy, które były kontynuacją problemów z 2009 r.:
a) Metro Warszawskie nie ustosunkowało się do treści przekazanych stanowisk,
b) Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych:
– nie ustosunkował się do treści przekazanych stanowisk,
– nie wykazał się w kilku sprawach inicjatywą (budowa Trasy Mostu Północnego na odcinku Młociny – Pułkowa, rozbudowy ul. Prostej na odcinku Rondo Daszyńskiego – Rondo ONZ, rozbudowy ul. Łodygowej na odcinku ul. Radzymińska – granica miasta), co spowodowało zajęcie stanowiska przez Komisję na zbyt późnym etapie projektowania i uniemożliwiło realny wpływ na ostateczny kształt projektu,
– utrudnił w kilku sprawach (rozbudowa ul. Wołoskiej na odcinku od ul. Racławickiej do ul. Konstruktorskiej, rozbudowa ul. Św. Wincentego) prace Komisji poprzez nieudostępnienie materiałów projektowych w jakiejkolwiek formie do dyspozycji Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym,
– nie przekazał odpowiedzi przygotowanej przez projektanta, Transprojekt Gdański Sp z o.o., w sprawie rozbudowy ul. Św. Wincentego.
c) Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego, a także inne jednostki miejskie nie ustosunkowały się do treści przekazanych stanowisk inicjatywnych,
d) Biuro Drogownictwa i Komunikacji nie udostępniło Opisów Przedmiotu Zamówienia, o które wnioskowała Komisja, a także od 2 miesięcy nie odpowiedziało na zaproszenie wydelegowania stałego przedstawiciela Biura, który brałby czynny udział w pracach i głosowaniach Komisji, a także pośredniczył w udostępnianiu informacji publicznych.
12. W ramach działań podejmowanych przez m.st. Warszawę, które wspierały Komisję, Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym:
a) zapewniło komfortową salę wraz z niezbędnym sprzętem (laptop, rzutnik),
b) sprawnie pośredniczyło w obiegu materiałów projektowych oraz treści stanowisk i korespondencji,
c) regularnie aktualizowało stronę internetową Komisji,
d) w pracach Komisji stale i aktywnie brali udział przedstawiciele Biura.
Efekty
13. Podobnie jak w 2009 r. ze względu na brak ustosunkowania się do większości treści przekazanych stanowisk Komisji trudno stwierdzić jak są one odbierane oraz czy podejmowane działania mogą być uważane za sukces.
Prezydium Komisji
Jan Jakiel
Maciej Sulmicki
Witold Weszczak
A co w nowym roku? – notatka od redakcji
Przy okazji gratulujemy Patrykowi Bieleckiemu z ZM, który został wybrany na nowego przewodniczącego Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu w 2011 roku. Pod światłym przewodem Zielonego Mazowsza komisja z pewnością jeszcze lepiej będzie uczestniczyć w dyskusji publicznej na tematy transportowe.