Estakady dla tramwajów, nie dla samochodów
W zeszłym roku pisaliśmy o szybkim tramwaju Hlubočepy – Barrandov [zobacz >>>] jako przykładzie nowoczesnego rozwiązania transportowego z Pragi. Dzisiaj przedstawiamy linię tramwajową na osiedle Modřany – przykład rozwiązania znacznie bardziej leciwego, ale również dość szybkiego i wygodnego.
Zdjęcia
Estakady dla tramwajów
Warszawscy drogowcy przyzwyczaili nas do tego, że estakady nad skrzyżowaniami przeznaczone są dla samochodów. Ul. Modřanska w Pradze czeskiej pokazuje, że nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie.
Skrzyżowanie z ul. Československeho exilu.
Na odcinku Čechova čtvrť – Přístaviště wszystkie skrzyżowania to tramwaje, nie samochody, pokonują estakadami.
Przepustowość linii tramwajowej jest znacznie większa niż jezdni o podobnej szerokości, a zatem estakada tramwajowa w większym stopniu niż drogowa usprawnia układ transportowy miasta.
Przejścia dla pieszych na przystankach z reguły pozostawiono w poziomie torowiska, bez sygnalizacji, wychodząc ze zdroworozsądkowego założenia, że piesi i tak będą łazić jak chcą.
Najazd na estakadę przy przystanku Černý kůň. W prawym dolnym rogu zdjęcia widoczna inna estakada – linii kolejowej nr 210, również włączonej w system komunikacji aglomeracyjnej.
Bez estakad też można
Gdy kończy się odcinek bezkolizyjny, na kolejnych paru kilometrach sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj, co pozwala na utrzymanie przyzwoitego tempa jazdy. Szczególnie interesujące są światła za przystankiem Podolská vodárna.
Odjazd tramwaju z przystanku powoduje ok. 200 m dalej zatrzymanie na kilkanaście sekund jadących równolegle samochodów, po to by tramwaj jako pierwszy wjechał na zwężony odcinek drogi.
Dzięki temu kolejne kilkaset metrów dalej nie jest blokowany przez samochody w wąskim gardle – zabytkowym tunelu pod Wyszehradem.
Na Rašínovo nábřeží pierwotnie torowisko zaprojektowano w jezdni (przekrój 2×2 pasy, podobny do mostu Śląsko-Dąbrowskiego w Warszawie). Jednak gdy natężenie ruchu samochodowego wzrosło na tyle, że zaczęło utrudniać ruch tramwajowy, wydzielono torowisko separatorami.
Dzięki temu zapewniono płynność ruchu również na śródmiejskim odcinku linii.
Podsumowanie
Trasa tramwajowa na osiedle Modřany pomysłowo łączy różne, mniej lub bardziej kosztowne rozwiązania, takie jak estakady nad skrzyżowaniami, inteligentna sygnalizacja, czy separatory torowiska. W efekcie, mimo miejscami trudnych warunków terenowych, zapewnia sprawny i szybki dojazd do centrum z peryferyjnego (odległość porównywalna z warszawskim Tarchominem) osiedla.
Od pętli Levského / Sídliště Modřany do przystanku Palackého náměstí (południowy skraj śródmieścia Pragi, węzeł linii tramwajowych oraz linii metra B) trasa liczy sobie 10,8 km i 17 przystanków. Tramwaje pokonują ją w 23 minuty, co daje prędkość komunikacyjną 28 km/h. Na estakadowym odcinku Poliklinika Modřany – Nádraží Braník (4 km, 6 przystanków) średnia wynosi 35 km/h (dla porównania – prędkość komunikacyjna warszawskiego metra to 36 km/h). W szczycie tramwaje kursują co 2-4 minuty, poza szczytem – co 4-6 minut.