Mokradło dla rowerów
Przed nami kolejny dzień na Szlaku Odry i Nysy. Dzięki doskonałej nawierzchni szlaku rowerowego dotrzemy dziś z Frankfurtu aż w okolice Cedyni, podróżując przez wschodnie rubieże powiatu Märkisch-Oderland w Brandenburgii. Teren ten (od Lebus na północ) znany jest jako Oderbruch – czyli, w swobodnym tłumaczeniu, Mokradło Odrzańskie.
Frankfurt – Lebus
Jeszcze raz droga krajowa nr 112, tym razem na odcinku Frankfurt – Lebus. Zakaz wyjazdu z drogi lokalnej na główną nie dotyczy rowerzystów.
Wzorcowe wykonanie zjazdu z drogi i jego przecięcia z drogą dla rowerów – to ciąg pieszo-rowerowy zachowuje ciągłość, nie zjazd.
Podmiejska droga rowerowa wykorzystywana jest zarówno turystycznie – jako element szlaku Odry i Nysy – jak i komunikacyjnie – do dojazdów do Frankfurtu.
Tabliczka pod znakiem STOP ostrzega wyjeżdżających z drogi bocznej o możliwości napotkania rowerzystów i konieczności rozejrzenia się w obie strony.
Aby nie poszerzać nasypu, ciąg pieszo-rowerowy nad doliną poprowadzono lekką estakadą. Jest to rozwiązanie podobne do zaprojektowanego dzięki staraniom ZM w rejonie Lasu Bielańskiego [zobacz >>>].
Malowane na zakrętach linie krawędziowe drogi rowerowej znakomicie ułatwiają jazdę rowerem po zmroku.
Zbliżenie na kładkę.
Lebus – Kostrzyń
Ponownie wał przeciwpowodziowy i ponownie dwujezdniowa droga rowerowa. Wczesnym rankiem można napotkać na niej różnych użytkowników, zarówno pieszych…
…jak i zroweryzowanych.
Aby nie było wątpliwości, teren międzywala obstawiono znakami zakazu wjazdu pojazdów silnikowych.
Choć w tym przypadku przypomina to pisanie na kubkach Uwaga! Kawa może być gorąca!
Kostrzyń – Hohenwutzen
Przykład oznakowania drogowskazowego. Nie jest idealne, ale warto zwrócić uwagę, że Niemcy nie wahają się wykorzystywać dobrej infrastruktury wielokrotnie, prowadząc w jednym korytarzu nawet 5 różnych szlaków rowerowych – od regionalnej pętli im. Theodora Fontane’a (TF) po szlaki narodowe (D-Route 3, D-Route 12). Szlak Odry i Nysy symbolizowany jest przez zielono-niebieski trójkącik.
Kolejny objazd remontowanego odcinka wałów. Oczywiście dobrze opisany i oznakowany.
Most kolejowy Bienenwerder – Siekierki na zlikwidowanej linii kolejowej Wriezen – Godków. W planach jest przebudowa tego mostu na pieszo-rowerowy.
Po swojej stronie Niemcy już zagospodarowali nasyp. Tabliczka Kein Winterdienst
oznacza, że na tej trasie – jako bardziej lokalnej – nie jest zapewnione utrzymanie zimowe.