Uporządkujmy skrzyżowanie koło Parku Praskiego
Do: Biuro Drogownictwa i Komunikacji.
Zwracamy się z wnioskiem o następujące korekty organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Solidarności i Sierakowskiego, mające na celu poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów:
Zalegalizowanie wjazdu rowerem na ścieżkę rowerową
1. Umieszczenie tabliczki T-22 (nie dotyczy rowerów) pod znakiem B-21 (zakaz skrętu w lewo) na zachodnim wlocie skrzyżowania i korektę oznakowania poziomego (w szczególności powierzchni wyłączonej z ruchu w przedłużeniu pasa dzielącego). Umożliwi to rowerzystom jadącym od strony mostu skręt na zawrotkę przed wejściem do Parku Praskiego, a z niej – wjazd na budowaną obecnie ścieżkę rowerową w al. Solidarności lub jedną z alejek Parku Praskiego. Bez tej zmiany nie będzie możliwości wjazdu z mostu na nową ścieżkę rowerową, a co za tym idzie ścieżka ta będzie wykorzystywana tylko jednokierunkowo. Zmiana ta nie wymaga zmiany programu sygnalizacji świetlnej (w szczególności wydzielania dodatkowej fazy), w pasie dzielącym jest wystarczająco dużo miejsca na zatrzymanie skręcającego roweru i ustąpienie pierwszeństwa jadącym na wprost.
Skrócenie cyklu sygnalizacji
2. Skrócenie cyklu sygnalizacji świetlnej lub dodanie dodatkowej fazy dla ruchu pieszego. Obecnie piesi usiłujący dostać się na przystanek tramwajowo-autobusowy zmuszani są do bardzo długiego oczekiwania. Jednocześnie ustawienie to nie poprawia płynności ruchu na kierunku poprzecznym, gdyż przepustowość sąsiednich skrzyżowań jest mniejsza od przepustowości tej sygnalizacji i samochody albo stoją w korku (w godzinach szczytu), albo jeżdżą bardzo rzadko (w godzinach wieczornych). W tej sytuacji, widząc kolejne odjeżdżające pojazdy komunikacji publicznej, piesi często przebiegają na czerwonym świetle, co wprawdzie nie zagraża bezpieczeństwu, ale zniechęca do poszanowania prawa. Proponujemy skrócenie całego cyklu lub – żeby uniknąć zapchania mostu przez pojazdy wyjeżdżające z ul. Sierakowskiego – wprowadzenie dodatkowej fazy, w której pojazdy na wszystkich wlotach miałyby czerwone światło, a piesi mieliby zielone na obu przejściach.
Skrócenie przejścia przez Sierakowskiego
3. Skrócenie przejścia przez ul. Sierakowskiego, co pozwoli na skrócenie czasu ewakuacji i czasu przebywania pieszych na jezdni. Obecnie długość przejścia dla pieszych (od krawężnika do krawężnika) wynosi tam prawie 19 m, czyli dwukrotnie więcej niż wynika z klasy ulicy oraz liczby pasów ruchu na wlocie (dwa w jedną stronę, jeden w drugą). W efekcie powierzchnia wyłączona z ruchu wykorzystywana jest jako dodatkowy pas ruchu, a samochody skręcające w prawo często wymuszają pierwszeństwo na pieszych próbujących pokonać jezdnię na zielonym świetle. Skrócenie można wykonać poprzez budowę wyspy kanalizującej na wlocie lub zawężenie wlotu z obu stron. Wskazana byłaby także korekta łuków na połączeniu jezdni al. Solidarności i ul. Sierakowskiego, tak by wymusić zmniejszenie prędkości przez samochody skręcające w prawo.