Czy pokonamy rozstępy?
Choć modernizacja peronów na linii tramwajowej Banacha – Gocławek i zakup tramwajów Pesa 120N stanowiły części składowe tego samego projektu współfinansowanego z funduszy unijnych, turysta ze starej Unii raczej by się tego nie domyślił.
Choć linia modernizowana była konkretnie pod ten model tramwaju (zgodnie z umową, mogą one jeździć wyłącznie na trasie Banacha – Gocławek), perony nie są dopasowane ani w pionie ani w poziomie. Na zdjęciu przystanek Kinowa.
Odstęp ten może nie jest ogromny, jednak stanowi utrudnienie dla wózków dziecięcych, wózków inwalidzkich i osób niedowidzących. Zresztą zagapić się może każdy.
Tymczasem na zbudowanych w tym samym czasie liniach tramwajowych…
…Casaletto – Largo Argentina w Rzymie…
…oraz Grand Boulevard w Budapeszcie perony dokładnie pasują do poziomu podłogi w tramwajach.
Podobnie jak w Berlinie, gdzie wszystkie przebudowane przystanki pasują dokładnie do nowych tramwajów Adtranza i Bombardiera.
Nie inaczej jest w Dublinie. [zobacz >>>]
Ta sama reguła obowiązuje w Gdańsku w odniesieniu do najnowszych Bombardierów, czy w półmilionowym brytyjskim Sheffield, gdzie odstęp od peronu wynosi 4cm. Tymczasem w Warszawie nawet najnowsze 120N nie w pełni pasują do najnowszych peronów, na przykład w al. Waszyngtona.
W przypadku napowietrznej kolejki jednotorowej czy linowej boczny wychył i niestabilność poprzeczna wagonów (widoczne na zdjęciu z Wuppertalu w Niemczech) stanowią dodatkowe utrudnienie w ich przybliżeniu do krawędzi peronu. Jednak i z tym można sobie dać radę i zredukować niemal do zera odstępy poprzeczne,…
… a przy tym zgrać też położenie drzwi z krawędzią peronu w drugim (wzdłużnym) wymiarze. Niebieskie oznaczenia wskazują dokładnie, gdzie się kierować, co zmniejsza czas wymiany pasażerów.
Czy zatem kolejna seria zamówionych 186 tramwajów będzie pasować dokładnie do przystanków w Warszawie, czy też znowu zaistnieją w tym względzie rozbieżności? Jaka będzie wysokość podłogi w nowych wagonach, a jaka modernizowanych lub budowanych od nowa peronów? Czy to, co jest możliwe w innych miastach, także w Polsce, stanie się kiedyś możliwe w Warszawie?