Wnioski do studium – strefowanie ruchu
(projekt – wersja robocza)
Strefy ruchu uspokojonego oraz ruchu pieszego i rowerowego
W pełni popieramy wymienione w tekście studium lokalizacje stref ruchu uspokojonego (Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, Królewska, Świętokrzyska, Marszałkowska) oraz stref ruchu pieszego i rowerowego (Stare i Nowe Miasto, Chmielna, dwa lokalne powiązania z Pragą) w Śródmieściu. Wnioskujemy jednak o zastąpienie ogólnikowego stwierdzenia:
Potrzeba tworzenia stref ruchu uspokojonego wydaje się celowa nie tylko w śródmieściu, ale także w innych dzielnicach na obszarach intensywnej zabudowy mieszkaniowej
przez wskazanie konkretnych ulic w centrach poszczególnych dzielnic, gdyż lokalizacje takich stref są ściśle powiązane z planowanym układem drogowo-ulicznego, który przecież w Studium definiowany jest precyzyjnie. Naszym zdaniem do stref ruchu uspokojonego należałoby zaliczyć co najmniej następujące odcinki ulic:
– ul. Słowackiego pomiędzy placem Wilsona a ul. Krechowiecką;
– ul. Targowa pomiędzy Dw. Wileńskim a ul. Zamoyskiego;
– ul. Grójecka pomiędzy ul. Wawelską a pl. Zawiszy;
– ul. Francuska pomiędzy rondem Waszyngtona a placem Przymierza.
Wśród stref ruchu pieszego i rowerowego proponujemy wymienić także:
– ul. Nowowiejską pomiędzy pl. Politechniki a pl. Zbawiciela (z dopuszczonym ruchem tramwajów).
Odcinek ul. Świętokrzyskiej objęty strefą ruchu uspokojonego powinien zostać wydłużony do ul. Kopernika, ze względu na brak możliwości zawracania na skrzyżowaniu z Nowym Światem.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że określanie obszarów z zakazem ruchu indywidualnego i samochodów ciężarowych jako stref ruchu uspokojonego może być trochę mylące, gdyż z reguły w ten sposób określa się obszary o ograniczonej prędkości.
Parkowanie pojazdów
Wskaźniki liczby miejsc parkingowych
Wskaźniki liczby miejsc parkingowych w projekcie studium są zawyżone w stosunku do celów zrównoważonego rozwoju stawianych przed studium. Ciekawe wydaje się porównanie z analogicznymi wskaźnikami określonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa – w Krakowie np. dla strefy przedmieść zaleca się 8-15 miejsc parkingowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej, w Warszawie – 25-60! Kraków zaleca dla terenów mieszkaniowych o wysokiej intensywności zabudowy 0,5-0,9 miejsca parkingowego na mieszkanie, Warszawa – sztywne 1,0.
Warto zwrócić uwagę, że nawet pozornie niewysokie wskaźniki np. dla podstrefy 1c oznaczają, że co najmniej 20-30% kubatury nowych inwestycji będzie musiało zostać zmarnowane na parkingi. Stanowić to będzie istotny czynnik dodatkowo podrażający ceny mieszkań i powierzchni biurowej oraz barierę dla rozwoju centrum miasta.
Wnioskujemy o:
– zmianę wskaźników parkingowych dla biur i urzędów do wartości 5-15 miejsc/1000 m2
pow. użyt. dla strefy Ic; 10-20 dla strefy II; 15-25 dla strefy III;
– zmianę wskaźników parkingowych dla handlu i usług do wartości 10-20 miejsc/1000 m2
pow. użyt. dla strefy Ic; 15-25 dla strefy II; 20-35 dla strefy III;
– obniżenie maksymalnych wskaźników parkingowych dla mieszkańców w strefie I do wartości
odpowiednio 0,5; 0,7 i 0,9 miejsca/1 mieszkanie dla podstref Ia, Ib i Ic;
– wykreślenie wymogu nie mniej niż 1 miejsce/60 m2 pow. użyt. mieszkania
dla mieszkań w strefach II i III.
Miejsca postojowe dla rowerów
Popieramy wprowadzenie wymogu tworzenia miejsc postojowych dla rowerów, jednak chyba niepotrzebnie został on uzależniony od liczby miejsc parkingowych dla samochodów, przez co względem ruchu rowerowego zastosowane zostaną identyczne kryteria strefowania jak względem samochodowego. W efekcie zapisów zawartych w obecnym projekcie studium postawione zostaną bardzo wysokie wymagania dotyczące rozmiarów parkingów rowerowych na peryferiach, a jednocześnie nie będzie stymulowany ich rozwój w centrum.
Dlatego wnioskujemy o bezpośrednie uzależnienie minimalnej liczby miejsc postojowych dla rowerów od powierzchni użytkowej biur, urzędów, obiektów handlowych i usługowych. Wskaźnik ten powinien wynosić 2 miejsca/1000 m2 pow. użyt.