zielone mazowsze > transport > kolej | aktualności >
Krzysztof Rytel
Centrum Zrównoważonego Transportu przygotowało wniosek do funduszu EOG na przygotowanie rewitalizacji i rozbudowy linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin.
Wnioskodawcą jest Stowarzyszenie Samorządów Powiatu Dąbrowskiego w partnerstwie z samorządami powiatu dąbrowskiego oraz powiatem tarnowskiem, powiatem buskim i miastem Tarnów.
Wniosek przewiduje realizację latach 2014-16 m.in. następujących działań:
- Opracowanie Strategii rozwoju transportu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju na obszarze Partnerstwa Powiśla Dąbrowskiego
.
- Opracowanie Studium Wykonalności rewitalizacji linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin
.
- Opracowanie Wstępnego Studium Wykonalności dla budowy połączenia kolejowego Tarnów – Kielce
.
- Opracowanie dokumentacji technicznej i środowiskowej dla rewitalizacji linii nr 115.
- Opracowanie dokumentacji technicznej dla adaptacji budynków dworcowych.
- Opracowanie dokumentacji dla tras rowerowych (koncepcja sieci tras i dokumentacja budowlana dla wybranych odcinków).
- Działania promocyjne.
- Rozbudowane mechanizmy partycypacji społecznej.
Wniosek o nazwie Rozwój transportu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju na obszarze Partnerstwa Powiśla Dąbrowskiego z uwzględnieniem linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin
został złożony do funduszy EOG (Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego) w ramach programu Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego
. Projekt opiewa na niecałe 2 mln zł, z czego dofinansowanie ma wynieść 85%. Wniosek został sporządzony nieodpłatnie, w ramach zadań statutowych stowarzyszenia Zielone Mazowsze.
Powiat dąbrowski wystąpił do PKP SA o przejęcie linii nr 115 już wiele lat temu i uzyskał pozytywną opinię Polskich Linii Kolejowych, ale na razie inicjatywa nie doszła do skutku z powodu nieuregulowanego statusu gruntów na odcinku w powiecie tarnowskim. Linia była planowana do wyłączenia z eksploatacji, ale w ostatnim czasie zarząd PKP PLK wycofał się z tej decyzji. Tym niemniej obecnie na całej długości linii nie są prowadzone nawet przewozy towarowe, od kiedy pod koniec 2012 roku ostatni użytkownik - skup złomu w Żabnie przeniósł się do Rzeszowa.
Wersja do druku | Edycja | Forum | Inne artykuły na temat: kolej | aktualności