Wnioski do ustaleń wiążących – transport
Rozdział II. Przedsięwzięcia kształtujące centralny obszar Warszawy
Ad. 3.1. Wnioskujemy o dodanie punktu:
3.1.13. Trakt Królewski (Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat,
Al. Ujazdowskie) stanowi centralną oś stołecznej strefy
reprezentacyjnej i musi zapewniać wysoką jakość przestrzeni publicznej
– bez hałasu, spalin i zagrożenia wypadkami. Wymagane jest maksymalne
ograniczenie ruchu pojazdów samochodowych, z utrzymaniem dostępności
Traktu dla rowerów i komunikacji publicznej. Na odcinku od Placu
Zamkowego do Placu Trzech Krzyży całość funkcji komunikacyjnych Traktu
powinna przejąć komunikacja publiczna oraz rowery. Należy przewidzieć
możliwość zastąpienia w przyszłości autobusów linią tramwajową lub
trolejbusową.
Ad. 3.2.1. Wnioskujemy o dodanie podpunktów:
– przeniesienie całego ruchu samochodowego na zachodnią jezdnię
ul. Marszałkowskiej i zagospodarowanie wschodniej jezdni na
reprezentacyjny ciąg pieszy
– poszerzenie Ogrodu Saskiego o obszar obecnie znajdujący się
pomiędzy jezdniami ulicy Marszałkowskiej.
Ad. 3.4. Wnioskujemy o dodanie punktu:
3.4.5. Wodociągi – wyznaczenie nad brzegiem Wisły publicznie
dostępnego ciągu pieszo-rowerowego, łączącego rekreacyjne tereny Cypla
Czerniakowskiego i Wału Zawadowskiego.
Ad. 4. Wnioskujemy o zmianę nazwy punktu na „Realizacja powiązań
pieszych” oraz dodanie następujących wymogów:
Aby zapewnić dostępność obszaru centralnego, swobodę i wygodę
poruszania pieszych, wymagane jest odtworzenie w poziomie jezdni
kompletu przejść dla pieszych na skrzyżowaniach:
Marszałkowska / Al. Jerozolimskie,
Al. Jana Pawła II / Al. Jerozolimskie,
Al. Jerozolimskie / Emilii Plater,
Marszałkowska / Złota,
Andersa / Al. Solidarności,
Andersa / Nowolipki,
Al. Solidarności / Orla,
Pl. na Rozdrożu,
Al. Jana Pawła II / Miła,
Krakowskie Przedmieście / Traugutta,
Czerniakowska / Bartycka.
Wymagane jest dostosowanie istniejących przejść podziemnych i
kładki dla pieszych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Następujące
obiekty należy ponadto przystosować do ruchu rowerów:
przejście podziemne pod Wisłostradą na wys. ul. Boleść,
przejście podziemne pod Wisłostradą na wys. al. ks. Stanka,
kładka nad Wisłostradą na wys. Kanału Piaseczyńskiego.
Rozdział IV. Uwarunkowania komunikacyjne
Ad. 1. Wskazane w załączniku nr 5 klasy poszczególnych ulic nie
uwzględniają faktu, że w centralnym obszarze miasta ruch samochodowy
może mieć jedynie znaczenie marginalne. Obsługę komunikacyjną obszaru
musi zapewniać transport publiczny (szczególnie szynowy – tramwaj,
kolej, metro) oraz niezmotoryzowany (pieszy i rowerowy). Wyznaczona
niezwykle gęsta siatka ulic głównych i zbiorczych grozi dalszym
zwiększaniem uciążliwości komunikacyjnych i dalszą degradacją
przestrzeni publicznej Śródmieścia.
Wnioskujemy o obniżenie klasy następujących ulic do ulic zbiorczych:
Międzyparkowa, Mickiewicza, Andersa, Marszałkowska od Al. Solidarności do pl. Konstytucji,
Waryńskiego od pl. Konstytucji do ronda Jazdy Polskiej, Nowy Świat od Al. Jerozolimskich do pd. granicy dzielnicy Śródmieście, Al. Ujazdowskie, Belwederska, Al. Solidarności, Batorego.
Wnioskujemy o obniżenie klasy następujących ulic do ulic lokalnych:
Świętojerska, Bonifraterska, Zakroczymska, Miodowa, Kapucyńska,
Nowy Przejazd, Senatorska, Wierzbowa, Moliera, pl. Piłsudskiego, Karowa,
Królewska od Marszałkowskiej do Krakowskiego Przedmieścia, pl. Grzybowski,
E. Plater, Mazowiecka, Pl. Powstańców Warszawy, Szpitalna, Kredytowa, Jasna,
Zgoda, Krucza, Mokotowska, Browarna, Topiel, Nowowiejska, Dobra
Marszałkowska od Pl. Konstytucji do Pl. Unii Lubelskiej,
projektowana Błońska-bis, projektowany most w ciągu ul. Karowej.
Wnioskujemy o rezygnację z wyznaczania następujących ulic:
projektowana Świętokrzyska od Kopernika do Dobrej,
projektowana Zakroczymska-bis.
Wnioskujemy o wpisanie do ustaleń wiążących mostu pieszo-rowerowego
przez Wisłę na przedłużeniu ul. Boleść.
Wnioskujemy o rezygnacje z rezerwy terenu pod drugą jezdnię
ul. Gen. Andersa i przesunięcie wschodniej linii rozgraniczającej
ulicy do torów tramwajowych. Zwracamy uwagę, że obowiązująca Polityka
Transportowa zakazuje powiększania przepustowości ulic prowadzących do
centrum.
Ad. 2.1. Wnioskujemy o dodanie następujących punktów:
2.1.5. Zagłębienie i częściowe przykrycie Al. Niepodległości na
odcinku od ul. Batorego do Al. Armii Ludowej, dla odtworzenia
ciągłości Pola Mokotowskiego.
2.1.6. Na ul. Marszałkowskiej przeniesienie całego ruchu
samochodowego na jezdnię zachodnią, z przekształceniem jezdni
wschodniej w strefę ruchu pieszego.
2.1.7. Zagłębienie i przykrycie ul. Marszałkowskiej na odcinku od
ul. Królewskiej do Pl. Bankowego, dla przywrócenia historycznej
ciągłości Ogrodu Saskiego.
Ad. 2.2. Wnioskujemy o dodanie następujących punktów:
2.2.5. Wprowadzenie wydzielonych pasów dla autobusów na ulicach:
Al. Jerozolimskie, Świętokrzyska, Al. Armii Ludowej, Al. Ujazdowskie.
2.2.6. Wprowadzenia wydzielonych pasów tramwajowo-autobusowych na
Moście Śląsko-Dąbrowskim i w Al. Solidarności do pl. Bankowego.
2.2.7. Przeznaczenie ciągu Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy
Świat (od pl. Krasińskich do pl. Trzech Krzyży) wyłącznie dla
transportu zbiorowego, rowerów oraz pojazdów służb miejskich i
specjalnych.
Ad. 2.2.3. (Przebieg linii tramwajowych)
Wnioskujemy o dodanie podpunktu:
– wzdłuż ulic Bonifraterskiej, Miodowej, Krakowskie Przedmieście,
Nowy Świat, Al. Ujazdowskie i Al. Szucha (lub alternatywnie
Mokotowskiej)
W rozdziale IV całkowicie brak odniesień do ruchu rowerowego, mimo
iż zgodnie z Polityką Transportową powinien on stanowić istotny
element systemu transportowego w centralnym obszarze miasta.
Wnioskujemy o uzupełnienie załącznika nr 5 Ustaleń o przebieg
głównych tras rowerowych zgodnie z załączoną koncepcją.
Wnioskujemy o wyznaczenie strategicznych dozorowanych parkingów
rowerowych na wszystkich stacjach metra oraz na dworcach kolejowych
Warszawa Centralna i Warszawa Gdańska.