Opinia ws. projektów modernizacji skrzyżowań ul. Belwederskiej
Do: Inżynier Ruchu.
Do wiadomości: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.
W nawiązaniu do przesłanego 22 lutego br. projektów skrzyżowań ulic Belwederska / Spacerowa / Gagarina, Belwederska / Nabielaka oraz Belwederska / Sobieskiego / Dolna / Chełmska, opracowanych przez firmę eRTe Teresa Rogalska projektowanie dróg i mostów, audyt, zgłaszamy następujące uwagi i wnioski do ww. projektów:
Skrzyżowanie Belwederska / Spacerowa / Gagarina
1. Negatywnie oceniamy poszerzanie jezdni ulicy Belwederskiej o dodatkowy pas ruchu w kierunku północnym. Nie powinno się zwiększać przepustowości dróg prowadzących do centrum. Wnosimy o rezygnację z tego elementu projektu.
2. Pozytywnie oceniamy zmianę przewymiarowanej geometrii prawoskrętu z Gagarina w Belwederską. Naszym zdaniem jednak zmiana ta powinna pójść jeszcze dalej. Proponujemy likwidację wydzielonej jezdni do skrętu w prawo i dopuszczenie skrętu z prawo z prawego pasa jezdni obecnie służącej do jazdy na wprost i w lewo. Zmniejszy to liczbę sygnalizatorów, zmniejszy obszar skrzyżowania i skróci czas jego pokonywania (zwłaszcza przez pieszych). Jeśli konieczny jest oddzielny pas wyłącznie do skrętu w prawo, warto rozważyć, czy konieczne jest wydzielenie oddzielnego pasa do skrętu w lewo na tym wlocie.
3. W przypadku pozostawienia wydzielonej jezdni do skrętu w prawo wnosimy o jej zwężenie, dalsze zmniejszenie zastosowanego promienia łuku i zamianę obszaru wyłączonego z ruchu w trawnik.
4. Należy rozważyć, czy podobne korekty geometrii nie powinny nastąpić dla jezdni do skrętu w prawo ze Spacerowej w Belwederską. Projekt odsuwa przejazdy i przejścia przez ul. Spacerową od jezdni ul. Belwederskiej, prawdopodobnie by wytworzyć miejsce na akumulację pojazdów między przejazdem a jezdnią z pierwszeństwem, ale w przypadku jezdni do skrętu w prawo miejsce to ma charakter czysto teoretyczny, bo koliduje ono z przejściem przez Belwederską.
5. Wnosimy o wyznaczenie kompletu przejazdów dla rowerów przez wszystkie wloty skrzyżowania. Jest to uzasadnione dużym natężeniem ruchu rowerowego w ciągu ul. Belwederskiej, dla którego przestaje być wystarczająca substandardowa droga dla rowerów po stronie zachodniej, oraz planami wyznaczenia pasów dla rowerów w ciągu ul. Gagarina – Spacerowa.
6. Fazy świateł dla pieszych i rowerzystów powinny być powiązane „na sztywno” z fazami dla samochodów, bez konieczności ich wzbudzania (detekcji pieszych i rowerzystów). W przypadku pozostawienie wydzielonych jezdni do prawoskrętów należy zadbać, by możliwe było pokonanie całości wlotu bez konieczności zatrzymania na wyspach / pasach dzielących.
7. Wlot ul. Spacerowej w kierunku zachodnim powinien być zwężony do dwóch pasów ruchu i pasa rowerowego. Pozostawiona w projekcie szerokość 3,5 ruchu, a do tego budowa zatoki autobusowej, nie ma uzasadnienia w liczbie pasów ruchu pozwalających na zjazd w ul. Spacerową – w każdej fazie cyklu wjeżdżają tam samochody z nie więcej niż dwóch pasów. Zwężenie jezdni zmniejszy rozmiar skrzyżowania, pozwoli na korektę kątów przecięcia torów ruchu i skróci czasy ewakuacji.
8. Wlot ul. Belwederskiej w kierunku północnym powinien być zwężony do dwóch pasów ruchu (ew. pasa ruchu ogólnego i pasa autobusowego). Bezcelowe jest utrzymywanie bezpośrednio za skrzyżowaniem pasa ruchu w przedłużeniu na wprost pasa do skrętu w lewo. Jego likwidacja pozwoli skrócić czas ewakuacji oraz poszerzyć pas dzielący lub chodnik.
9. Rozwiązania ul. Spacerowej i Gagarina powinny być skoordynowane z projektem pasów rowerowych w ul. Spacerowej, zgodnie z informacją na spotkaniu w Zarządzie Dróg Miejskich 18 lutego br. opracowywanym na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego.
Skrzyżowanie Belwederska / Nabielaka
1. Przejście dla pieszych przez ul. Sobieskiego zwęzić do 4,0 m i po drobnej korekcie geometrii wytyczyć obok niego przejazd dla rowerów.
2. Odcinek chodnika od ulicy Nabielaka do przejazdu w poprzek Belwederskiej oznaczyć jako droga dla rowerów i pieszych. Jest to wygodny i często wykorzystywany przez cyklistów skrót w relacji znad Wisły do parku na skarpie i dalej na Górny Mokotów.
3. Wyznaczyć przejazd dla rowerów przez ul. Nabielaka, tak by dostosować skrzyżowanie do obustronnego prowadzenia ruchu rowerowego.
Skrzyżowanie Belwederska / Sobieskiego / Dolna / Chełmska
1. Wytyczyć komplet przejazdów przez wszystkie ramiona skrzyżowania. Jest to uzasadnione dużym natężeniem ruchu rowerowego w ciągu ulic Sobieskiego – Belwederska, dla którego przestaje być wystarczająca substandardowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ul. Belwederskiej.
2. Zachodnią jezdnię ul. Sobieskiego zwęzić do 3 pasów ruchu na południe od ul. Dolnej (zlikwidować czwarty pas ruchu urywający się ok. 100 m za skrzyżowaniem, pozostawiając dwa pasy ruchu ogólnego oraz pas autobusowy). Prawy pas ul. Belwederskiej przed ul. Dolną przeznaczyć do skrętu w prawo, dopuszczając jazdę z niego na wprost (na pas autobusowy) dla pojazdów uprawnionych, co zapewni że komunikacja publiczna nie będzie blokowana przed światłami. Likwidacja tego dodatkowego pasa ruchu pozwoli zwiększyć niewystarczającą obecnie przestrzeń dla pieszych i rowerzystów w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania (w szczególności na najbardziej konfliktowym odcinku między Dolną a Gierymskiego) oraz skrócić przejście dla pieszych przez Sobieskiego, a tym samym także czasy ewakuacji. Utrzymanie obecnego rozwiązania, w którym piesi zmuszeni są oczekiwać na zielone światło na drodze dla rowerów, uważamy za nieakceptowalne.
3. Rozważyć zmniejszenie promieni wyłukowań jezdni na skrzyżowaniu do 8,0 m (zgodnie z klasą ulic Dolnej i Chełmskiej).
4. Rozważyć wprowadzenie śluz dla rowerów wraz z krótkimi odcinkami pasów filtrujących na wlotach ulic Dolnej i Chełmskiej.