Cmentarz Północny a sprawa rowerowa
Wcześniejsze pismo Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego można [zobacz >>>]yć tutaj. Niestety nie przyniosło ono spodziewanego skutku; mamy nadzieję, że poniższe argumenty okażą się bardziej przekonujące.
SRN/08/0434/01/MS
Do: Pani Danuta Kruk, Dyrektor Zarządu Cmentarzy Komunalnych
dotyczy: ruchu rowerów na terenie Cmentarza Płn.
Szanowna Pani–
Nawiązując do pisma ZCK/4018/06/12/W/985/TE/2007, wnosimy o ponowne rozpatrzenie dopuszczenia wjazdu rowerów na teren cmentarza. Poniżej przedstawiamy przyczyny, dla których wskazane byłoby wprowadzenie takiego rozwiązania.
1) Znaczną częścią osób odwiedzających cmentarz są osoby starsze, dla których pokonanie pieszo znacznych odległości, które mogą dzielić groby od wejścia na cmentarz stanowi problem. Jako że jazda na rowerze wymaga znacznie mniejszego wysiłku aniżeli przejście pieszo (szczególnie z bagażem zniczy), zniesienie zakazu ułatwiłoby im korzystanie z cmentarza.
2) Jak słusznie zwrócił uwagę pan Marek Utkin, na chodnikach wewnątrz cmentarza pierwszeństwo mają piesi. Wytyczanie ścieżek rowerowych nie jest w żadnym wypadku konieczny ani wskazane.
Pragnę przy tym zwrócić uwagę, że obecnie jeżdżące codziennie po cmentarzu meleksy i samochody osobowe stanowią znacznie większe zagrożenie aniżeli nawet potencjalnie mógłby stworzyć rower. Nie tylko mają one znacznie większą masę, lecz również rozwijają większe prędkości od rowerzystów (rzędu 30-40 km/h). Jeżeli argumenty dotyczące bezpieczeństwa pieszych mają być traktowane poważnie, należy albo całkowicie zakazać ruchu pojazdów innych aniżeli biorące udział w konduktach pogrzebowych, albo dopuścić również ruch rowerowy.
3) Odnośnie zachowania rowerzystów, reguluje je punkt drugi regulaminu cmentarza. Nie ma potrzeby w celu jego egzekucji dodawania zapisu o zakazie wjazdu rowerów – idąc tym tropem, należałoby zakazać wejścia pieszych, w tym szczególnie dzieci, jako że często zdarza się, że hałasują na terenie cmentarza.
4) Rowery ze względu na mniejszy rozmiar oraz zerową emisję hałasu i spalin w mniejszym stopniu naruszają powagę cmentarza aniżeli jaskrawe i hałaśliwe samochody. Ze względu na powagę cmentarza wskazane jest zatem zachęcanie osób go odwiedzających do korzystania z rowerów zamiast samochodów.
Przy okazji wyrażamy nasze poparcie dla planów postawienia stojaków rowerowych przy bramach cmentarza jako umożliwiających dojazd na rowerze osobom odwiedzających groby położone względnie blisko bram. Liczymy na to, że zostaną one dobrane zgodnie z wytycznymi Biura Drogownictwa i Komunikacji.