Wnioski ws. połączenia ulicy Dewajtis z Wisłostradą
Do Burmistrza Dzielnicy Bielany
Zapobiec stratom do nie odrobienia
Lasek Bielański przetrwał do naszych czasów jako las naturalny (pierwotny) który niegdyś pokrywał Mazowsze. Jest cenniejszy nawet niż nasze zabytki historyczne, które można odbudować choć już tylko jako mniej lub wierne kopie. Do powstania lasu naturalnego (pierwotnego) potrzeba setek lat, gdyż taki las to nie tylko drzewa, ale tysiące gatunków istot żywych istot wzajemnie uzależnionych od siebie tworzących biocenozę takiego lasu. Z tego musimy sobie zdawać sprawę. Dlatego raz ostatecznie zniszczony przez nasze pokolenie będzie stratą do nie odrobienia przez bardzo wiele pokoleń ludzkich. Jako ekolog zwiedzałem wiele rezerwatów, parków narodowych na świecie, ale lasu naturalnego otoczonego przez miasto nie spotkałem, w każdym razie w Europie.
Uszanujmy wysiłki profesorów Kobendzy, Kaweckiego, Andrzejewskiego, Jakubowskiego, Luniaka, Trojana, inż. Bauma, dr Burakowskiego, Sudnik-Wójcikowskiej, konserwatorów przyrody Głowackiego, Łaszka i wielu innych, w większości już nieżyjących, którzy z myślą o nas i o następnych pokoleniach dążyli do utworzenia Rezerwatu Przyrody Las Bielański.
Ileż to razy, z braku czasu, zamiast jechać do Białowieży, pokazywałem gościom zagranicznym nasz Rezerwat. Bądźmy wierni starym regułom Zakonu Kamedułów, których klasztory miały być otoczone pierwotnym lasem.
Moje propozycje:
1. ul. Dewajtis winna być zamknięta dla ruchu samochodowego;,
2. dojazd środkami komunikacji miejskiej w tym autobusu kursującego po Wisłostradzie;
3. wewnątrz zespołu zabudowanego i po ul. Dewajtis od środków komunikacji miejskiej pojazdy o napędzie elektrycznym;
4. Kilkadziesiąt zezwoleń wjazdu od strony Wisłostrady dla starszych pracowników i stałych mieszkańców.
prof. dr hab. Jan P.
O poszanowanie darów Bożych
Mieszkając na Bielanach kilkadziesiąt lat (i to w pobliżu Lasu Bielańskiego) z przykrością obserwowałem postępująca degradację tego lasu. Padały w pierwszym rzędzie wiekowe dęby będące reliktami Puszczy Mazowieckiej. Przyczyniała się do tego zarówno Huta Warszawa jak i Elektrociepłownia Żerań, Wisłostrada i rosnący ruch na ulicy Podleśnej. Teraz i ulica Marymoncka. Czy naprawdę trzeba teraz „rżnąć” tę pozostałość ulicą Dewajtis?
Panie Burmistrzu!
Bielany były enklawą spokoju i synonimem wypoczynku. Co się zmieniło? Od pełnego spokoju eremów do głośnych koncertów rockowych. Czy naprawdę tak już musi być? Czy UKSW nie może urządzać tych imprez na ul. Wóycickiego (mają tam tak ogromny teren). [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] Nie będę już wspominał o architektonicznym błędzie zasłonienia historycznego kościoła nieudanymi, nowoczesnymi budowlami. To wszystko pozostaje w rażącej sprzeczności z poszanowaniem „darów Bożych”.
Mam nadzieję, że ten krótki wstęp wystarczy Panu za uzasadnienie mojego pełnego poparcia dla inicjatywy Zielonego Mazowsza w sprawie ulicy Dewajtis – pod którą się podpisuję. Żywię także nadzieję, że i Pan jako gospodarz naszej dzielnicy myśląc nie tylko o interesach UKSW ale i o tym co zostawimy następnym pokoleniom podejmie właściwą decyzję.
Wniosek
W związku z ogłoszonym 19 października 2007 r. na stronie internetowej Dzielnicy Bielany komunikatem o możliwości składania uwagi i wniosków dot. w/w inwestycji wnoszę o:
1. Rezygnację z wprowadzania komunikacji autobusowej z Wisłostrady na ul. Dewajtis na rzecz jej przebiegu po Wisłostradzie, z przystankami w istniejących zatokach.
2. Prowadzenie nowych jezdni łączących (zjazd z Wisłostrady i wjazd na nią) bez konieczności wycinki tak dużej liczby drzew i powiększania nasypu, jakie przewiduje uzgadniany projekt. Uważam za niedopuszczalne wycinanie ponad 100 drzew na terenie rezerwatu i zmniejszenie jego powierzchni.
3. Bezwzględne fizyczne zamknięcie wjazdu w ul. Dewajtis z ul. Marymonckiej z chwilą otwarcia nowego połączenia, aby nie dopuścić do powstania przelotowej trasy przez rezerwat, a także docelowe przekształcenie ul. Dewajtis w ciąg pieszo–rowerowy.
4. Uwzględnienie w projekcie stworzenia skutecznych ograniczeń wjazdu samochodów ponad z góry ustaloną liczbę (nie większą niż obecna pojemność parkingów przy UKSW i WMSD)
5. Uwzględnienie w projekcie fizycznych środków uniemożliwiających ruch i nielegalne parkowanie w miejscach do tego nie przeznaczonych – poboczach, trawnikach, alejkach leśnych oraz wyłączanym z ruchu odcinku ul. Dewajtis (przy ul. Marymonckiej i przy ul. Kamedulskiej). Oprócz znaku zakazu, którego nikt nie respektuje, konieczne są słupki, szlaban lub wygrodzenia, które zapobiegną wjeżdżaniu samochodem (także obok jezdni!)
6. Zachowanie obecnego przebiegu drogi rowerowej przechodzącej pod estakadami, który jest bezpieczniejszy i wygodniejszy od projektowanego.
Roman M.
[Odsyłacze w tekście dodane przez redakcję]
Autobusy nie po ul. Dewajtis
W trosce o utrzymanie w jak najlepszym stanie rezerwatu „Las Bielański” i w związku z projektowaną przebudową ul. Dewajtis w celu poprawy komunikacji na trasie Miasto – UKSW przekazuję moje uwagi do w/w projektu, do ewentualnego wykorzystania.
Urząd Wojewódzki w Warszawie wydał warunkową zgodę na realizację rozbudowy UKSW zastrzegając, że realizacja przedsięwzięcia nie może pociągnąć za sobą żadnych ujemnych skutków dla położonego w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu przyrody „Las Bielański”
[zobacz >>>]. Określa to jednoznacznie zakaz wprowadzenia komunikacji publicznej do rezerwatu.
Dlatego bezpośrednie wprowadzenie linii autobusowej do UKSW przewidziane w w/w projekcie nie może być realizowane. Ponadto podana w projekcie przebudowa ul. Dewajtis na odcinku od ul. Pergaminów w górę powoduje wycinkę drzew osłaniających „Skarpę Warszawską”. Sam fakt, że drzewa te znajdują się na działce należącej do m. st. Warszawy czy ZDM, nie ma znaczenia.
Jako projektant drogowy z długoletnim doświadczeniem pozwolę sobie zaproponować co następuje:
1. Autobusy miejskie będą zjeżdżać pod Wisłostradę i tam będzie ich pętla.
2. Przewidzieć całkowitą ochronę istniejących drzew na odcinku ul. Dewajtis od skrzyżowania z ul. Pergaminów pod górę (skarpa prawa) . Można to osiągnąć nie zmieniając zasadniczo dotychczasowego przebiegu ulicy i utrzymując obecną szerokość 6,00 m. Wobec braku komunikacji autobusowej na tym odcinku poszerzenie ulicy do 6,80 m. nie ma uzasadnienia.
3. Usytuowanie zjazdów z Wisłostrady, ścieżki rowerowej i chodników przy ul. Dewajtis (strona lewa, pod górę) pozostawić jak w projekcie.
4. Parkingi samochodów osobowych pod wiaduktem pozostawić jak w projekcie.
5. Dojazd samochodów osobowych ul. Dewajtis od skrzyżowania z ul. Pergaminów do UKSW ograniczyć do służb miejskich , mieszkańców, pracowników, niepełnosprawnych.
6. Dojazd ul. Dewajtis od ul. Marymonckiej powinien być całkowicie zamknięty. Ulica stanowiłaby ciąg pieszo-rowerowy. Dla ruchu kołowego mogłaby być używana w wypadkach nadzwyczajnych, np. pożar, ewakuacja.
7. Należy przeanalizować dojście piesze od pętli autobusu do UKSW jako przedłużenie ul. Pergaminów (chodnik, schody), co mogłoby znacznie skrócić dojście piesze do UKSW.
mgr inż. Janusz S.
Dodatkowe informacje od redakcji
Formalny, podany przez Urząd Dzielnicy Bielany termin na wnoszenie uwag i wniosków mija 12 listopada [zobacz >>>]. Ponieważ jednak nie został jeszcze przygotowany raport o oddziaływaniu Przedsięwzięcia na środowisko i dane są niepełne, najprawdopodobniej możliwość wniesienia uwag pojawi się jeszcze raz, po dostarczeniu raportu przez inwestora.
Wszystkich, którzy nie zdążyli złożyć swoich opinii lub chcą otrzymywać dalsze informacje o tym postępowaniu, prosimy o przysłanie e-maila na adres bielany[at]zm.org.pl lub śledzenie informacji w tej witrynie.
Osobom, które złożyły lub podpisały wnioski czy też aktywnie pomogły w tej akcji bardzo dziękujemy – w imieniu Lasu Bielańskiego i przyszłych pokoleń, które – miejmy nadzieję – będą mogły się nim tylko cieszyć, bez konieczności prowadzenia walki o ochronę tego dziedzictwa narodowego.
Chcących podzielić się własnymi uwagami i wnioskami zachęcamy do ich nadesłania na w/w adres.