Kontrapas rowerowy
Poniższe rozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [zobacz >>>] Zdobyło ono drugie miejsce w kategorii „ruch rowerowy”. [zobacz >>>]
Lokalizacja:
Zgłaszane rozwiązanie znajduje się na ulicach Oboźnej i Dynasy
Uzasadnienie kapituły:
Kontrapasy rowerowe są tanim rozwiązaniem ułatwiającym podróże rowerzystom, czym zachęcają do korzystania z tego środku transportu, oraz zwiększającym bezpieczeństwo podróży samochodowych poprzez zmuszanie kierowców do większej ostrożności na ulicach jednokierunkowych. W przypadku ulic pozbawionych takiego spadku jak ta, na której funkcjonuje opisany w zgłoszeniu kontrapas, może też być stosowane dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd na zasadach ogólnych, bez wytyczania odrębnego pasa ruchu. Mamy nadzieję, że takie rozwiązania wzorem innych miast zaczną się w Warszawie rozpowszechniać.
Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?
– wytyczyć kontrapasy lub dopuścić ruch rowerowy w obu kierunkach na zasadach ogólnych (bez wydzielenia odrębnego
pasu ruchu, a jedynie poprzez dodanie tabliczki „nie dotyczy rowerów”) na ulicach jednokierunkowych;
– dopuścić ruch rowerowy w obu kierunkach również na ulicach z obustronnym parkowaniem — badania oraz praktyka zachodnich
stolic (np. Berlina) wskazują, że jest to sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie;
– podsumowując: masowo powielać dobre rozwiązanie. Berlin ma ok. 200 km kontrapasów, Warszawa – ok. 200 m.
Uzasadnienie zgłaszającej:
Rozwiązanie polega na utworzeniu kontrapasa rowerowego na ulicach Oboźnej i Dynasy, legalizującego zjazd od bocznej bramy Uniwersytetu Warszawskiego do Podskarpowej Ścieżki Rowerowej. Jest to pionierskie rozwiązanie w Warszawie zdecydowanie ułatwiające poruszanie się pomiędzy górnym a dolnym kampusem UW. Kontrapas ma bardzo dobrze dobraną szerokość – tak aby rowerzysta na prostej drodze zmieścił się na nim wygodnie, a na zakręcie miał zarezerwowane miejsce na wychylenie się i nieco łagodniejszy łuk, jeżeli się rozpędzi (bufor bezpieczeństwa). Kontrapas jest też bardzo dobrze oznakowany – zarówno farba na jezdni, jak i znaki pionowe pozwalają i rowerzystom i kierowcom szybko i łatwo zorientować się o co chodzi i czego mają się spodziewać.
Lokalizacja tego pierwszego w Warszawie kontrapasa też ma niemałe znaczenie, ponieważ w okolicach kampusu Uniwersytetu Warszawskiego, a zwłaszcza na ulicy Oboźnej i Browarnej, jest duży problem z parkowaniem samochodów i jest ich tam zawsze bardzo dużo. Dzięki kontrapasowi cykliści nie muszą znosić roweru po schodach, ani przeciskać się między gęsto zaparkowanymi samochodami. Bliskość Uniwersytetu zachęca do korzystania z rowerów studentów, co wyrabia u nich dobre nawyki na później. Większy ruch rowerowy w centrum miasta oznacza mniej zanieczyszczeń w postaci spalin oraz zdecydowanie mniej hałasu.
Kontrapas zwiększa także bezpieczeństwo rowerzystów, ponieważ powoduje, że kierowcy jadą uważniej ulicą jednokierunkową, bo muszą brać pod uwagę, że ktoś będzie jechać z naprzeciwka. Umożliwia także rowerzystom dobre i bezpieczne włączenie i wyłączenie się z ruchu.
Podsumowując, kontrapas rowerowy jest innowacyjnym rozwiązaniem na skalę warszawską i wydaje się, że mógłby być stosowany na większości ulic jednokierunkowych. Zwiększa szybkość, bezpieczeństwo i wygodę rowerzystów.