Spotkanie w sprawie pasów dla rowerów na Dźwigowej
23 lutego 2012 r. w Biurze Drogownictwa i Komunikacji odbyło się spotkanie w sprawie remontowanego tunelu ul. Dźwigowej pod torami kolejowymi. Zarząd Dróg Miejskich przedstawił koncepcję wykorzystania remontu do wyznaczenia obustronnych jednokierunkowych pasów dla rowerów na ok. 700-metrowym odcinku Dźwigowej od wjazdu do EC Wola do ul. Parowcowej. Zaprezentowany projekt nie zapewnia wprawdzie idealnych warunków dla ruchu rowerowego, ale wydaje się że to maksimum tego, co można wycisnąć z istniejącego tunelu bez jego zamknięcia dla ruchu samochodowego.
Tak wyglądał tunel przed remontem.
W tunelu
Przekrój Dźwigowej w tunelu. Jezdnia dla samochodów ma zostać zwężona do szerokości 6 m, dla rowerów wyznaczone zostaną obustronne jednokierunkowe pasy o standardowej szerokości 1,5 m. Pomiędzy pasami dla samochodów a pasami dla rowerów znajdować się będzie odwodnienie, podobnie między ścianami tunelu a pasami dla rowerów.
W odróżnieniu jednak od ścieku krytykowanego na Emilii Plater (na zdjęciu), ten na Dźwigowej nie będzie się wliczał do szerokości pasa ruchu dla rowerów, a stanowić będzie dodatkowy bufor bezpieczeństwa między pasem samochodowym a rowerowym.
Jedyną zmianą jaką tutaj zaproponowaliśmy, było wymalowanie obustronnych linii krawędziowych na pasach ruchu dla rowerów, aby uniknąć przypadkowego zjechania do rynsztoka w dość ciemnym jednak tunelu.
Zakończenie północne
Wjazd do tunelu od strony północnej – skrzyżowanie z drogą do EC Wola, ok. 100 m na południe od ul. Połczyńskiej.
Wadą tego rozwiązania jest to, że na odcinku 100 m (od Połczyńskiej do wjazdu do EC Wola) rowerzysta będzie musiał jechać środkowym pasem Dźwigowej, co przy słabej znajomości przepisów przez polskich kierowców może powodować konflikty. Dlatego proponowaliśmy dopuścić jazdę na wprost na pas rowerowy z pasa do skrętu w prawo. Wymagałoby to jednak zmiany oznakowania poziomego i korekty lokalizacji wysepki dzielącej, na co nie chciał się zgodzić ZDM, obawiając się utraty gwarancji na wyremontowaną niedawno nawierzchnię. Ustaliliśmy, że do sprawy wrócimy za półtora roku, po wygaśnięciu gwarancji na nawierzchnię.
W kierunku północnym pas dla rowerów przechodzi w pas ruchu ogólnego do jazdy na wprost i skrętu w prawo – czyli w relacjach, w których podróżować będzie prawdopodobnie ponad 90% rowerzystów. Skręt w lewo wymagać będzie zmiany pasa, ale to trudno byłoby zmienić bez przebudowy skrzyżowania Połczyńska / Powstańców Śląskich.
Przy okazji przypomnienie: ponieważ prawy pas umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku (prosto i w prawo), zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy prawo o ruchu drogowym rowerzysta może jechać jego środkiem. Gorąco zalecamy korzystanie z tego prawa rowerzystom jadącym na wprost, gdyż zapobiega to zajeżdżaniu drogi przez skręcających w prawo.
Zakończenie południowe
Południowe zakończenie odcinka – skrzyżowanie z ul. Parowcową.
Ze względu na brak widoczności dla wyjeżdżających z zachodniego wlotu i brak sprecyzowanych planów drogowców co do dalszego odcinka Dźwigowej, zaproponowaliśmy zrezygnowanie z wyznaczania przejazdu dla rowerów, zakończenie pasa rowerowego ok. 20 m przed skrzyżowaniem i utrzymanie przez skrzyżowanie wspólnego pasa rowerowo-samochodowego o szerokości 4,5 m (co wiąże się z przesunięciem osi jezdni o ok. 25 centymetrów).
W kierunku północnym znowu sprawa jest łatwiejsza – po prostu zjeżdżamy na pas dla rowerów za skrzyżowaniem.