Europejski Dzień bez Samochodu – Warszawa?
Zielone Mazowsze do wiceprezydenta
Do: Tomasz Sieradz, Wiceprezydent M. St. Warszawy
Szanowny Panie Prezydencie,
Co roku 22 września, pod patronatem Komisji Europejskiej, odbywa się
Europejski Dzień bez Samochodu, inicjatywa promująca alternatywne środki
transportu. Centra europejskich miast na jeden dzień zamykane są dla ruchu
samochodów osobowych. Jednocześnie mieszkańcom zapewnia się atrakcyjną
alternatywę w postaci dobrze zorganizowanego i bezpłatnego transportu
publicznego oraz lepszych warunków dla ruchu niezmotoryzowanych.
W odzyskanym dla ludzi centrum organizowany jest z reguły szereg imprez
towarzyszących – np. przejazdy rowerowe, wystawy, teatry uliczne. Ważnym
elementem jest również szczegółowa ewaluacja – zarówno poprzez badania
opinii publicznej, jak i pomiary zmiany natężenia hałasu i zanieczyszczenia
powietrza.
Warto zwrócić uwagę, że impreza cieszy się dużym poparciem społecznym. Wg
Eurobarometru 96% mieszkańców obszarów wyłączonych z ruchu stwierdziło, że
nie odczuło z tego powodu żadnych niedogodności, 85% uważa pomysł za dobry i
godny powtórzenia, a 50% chciałoby widzieć taki dzień przynajmniej raz w
tygodniu. Nie odnotowano zwiększonej absencji w pracy, a obroty sklepów
nieznacznie wzrosły.
Więcej informacji na temat Europejskiego Dnia bez Samochodu znajduje się
w Internecie na stronie www.22september.org.
Z roku na roku rośnie liczba miast uczestniczących w EDBS, w zeszłym roku
było to 800 miast. Z miast polskich, udział w roku 2001 zadeklarowały już
Kraków, Poznań, Gdańsk i Białystok. Uważamy, że czas by również Warszawa
dołączyła do tego grona.
Jeżeli obchody EDBS kolidowałyby z ciszą przedwyborczą, można
zorganizować je kilka dni wcześniej lub później. W takim wypadku Ecoplan
zaleca czwartek, jako „najbardziej powszedni”, a przez to najbardziej
miarodajny dzień tygodnia.
Warunkiem uczestnictwa w EDBS jest nie tylko tymczasowe uwolnienie
centrum od samochodów, ale również wdrożenie na stałe jakiegoś elementu
zrównoważonej polityki transportowej. Takim elementem w Warszawie mogłoby
stać się np. utworzenie strefy pieszo-tramwajowo-rowerowej na odcinku ul.
Marszałkowskiej od pl. Konstytucji do pl. Unii Lubelskiej. Jest to kwestia
pilna, a jednocześnie mało kontrowersyjna, ze względu na planowane otwarcie
drugiej jezdni ul. Waryńskiego. Warto również rozważyć ograniczenie ruchu
samochodów na Krakowskim Przedmieściu, w celu nadania Traktowi Królewskiemu
rangi na jaką zasługuje.
Do jednodniowego wyłączenia z ruchu samochodów proponujemy obszar
dzielnicy Śródmieście, z dopuszczeniem ruchu na Wisłostradzie, Słomińskiego
i Trasie Łazienkowskiej.
Ze swej strony deklarujemy gotowość uczestnictwa w szczegółowym
planowaniu imprezy, zorganizowania podczas EDBS przejazdu rowerowego,
przygotowania konkursów oraz dostarczenia materiałów do wystaw
prezentujących dobre przykłady z Europy.
Z poważaniem,
Aleksander Buczyński
wiceprezes
OKiDS do wiceprezydenta
OD-555-239-2/01
Do: Pan Tomasz Sieradz, wiceprezydent m.st. Warszawy
Sprawa: EUROPEJSKI DZIEŃ bez SAMOCHODU
Szanowny Panie Prezydencie,
Stowarzyszenie Kulturalno-Ekologiczne (SKE) „Zielone Mazowsze” kieruje na
Pana ręce – za pośrednictwem Ośrodka Konsultacji i Dialogu Społecznego
(OKiDS) – załączony list z prośbą o włączenie Warszawy w program
EUROPEJSKIEGO DNIA BEZ SAMOCHODU.
EUROPEJSKI DZIEŃ jest corocznym międzynarodowym wydarzeniem odbywającym w
sierpniu lub wrześniu pod patronatem Komisji Europejskiej. Włączenie danego
miasta do tego programu wymaga m.in. 1.dniowego zamknięcia części jego
centrum dla ruchu samochodowego. Celem ww. przedsięwzięcia jest promowanie
alternatywnych środków transportu (rowerów, transportu publicznego itp.). W
Polsce swój udział w roku 2001 już zadeklarowały Kraków, Poznań, Gdańsk i
Białystok.
Mając na uwadze, iż 1.dniowe wyłączenie części miasta z ruchu wymaga: (a)
zaangażowania szeregu służb miejskich i wojewódzkich (ZDM, ZTM, Policja,
Straż Miejska, pogotowie); (b) przygotowania planu objazdów; (c)
wyasygnowania odpowiednich środków finansowych na realizację; OKiDS – po
wstępnych konsultacjach z SKE „Zielone Mazowsze” – uznał, iż realistyczny
termin zorganizowania DNIA BEZ SAMOCHODU to wrzesień 2002 roku.
Jednocześnie popieramy prośbę SKE „Zielone Mazowsze” o osobisty udział
Pana Prezydenta w promowaniu alternatywnych, wobec samochodu, środków
transportu, co będzie miało miejsce w trakcie pikniku rowerowego – wrzesień
2001. Mogłoby to być też okazją do zapowiedzi bliskiego włączenia Warszawy
do programu EUROPEJSKIEGO DNIA. Sugerowane formy udziału to: – osobiste
wystąpienie Pana Prezydenta z zapowiedzią włączenia się do tego programu od
2002 roku, – uroczyste otwarcie (w dniu pikniku) odcinka nowo wybudowanej
ścieżki rowerowej, itp.
Uprzejmie proszę Pana Prezydenta o rozważenie sprawy i opinię dot. ww.
propozycji.
Aktywny udział samorządu w przygotowaniu programu DZIEŃ BEZ SAMOCHODU
będzie dowodem jego działań na rzecz zrównoważonego rozwoju naszego
miasta.
Wczesne poparcie samorządu Warszawy dla omawianej inicjatywy EC DG
ENVIRONMENT (Dyrektoriat Generalny ds. Środowiska Komisji Europejskiej) może
być argumentem wspierającym starania Zarządu m.st. Warszawy o dalsze środki
z funduszy pomocowych UE. Nie bez znaczenia będzie też dysponowanie
przykładem współdziałania z wysoko ocenianą przez organa UE organizacją
pozarządową.
Z poważaniem,
Marcin Herbst
Do wiadomości:
* Pan Tomasz Siemoniak, wiceprezydent m.st. Warszawy
* Stowarzyszenie Kulturalno-Ekologiczne „Zielone Mazowsze”